گرمای هوا و کاهش تعرفه مصرف برق برای مشترکان عامل اصلی افزایش مصرف برق در استان و متعاقب آن گرایش مردم و ادارات به استفاده از کولر گازی بیشتر شده است.
کد خبر: ۲۶۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱ 25 July 2016
به گزارش تابناک قم، «سونامی استفاده از کولر گازی» اصطلاحی است که «مهدی آهنین پنجه» مدیرعامل شرکت برق استان در جلسه مدیریت بحران استان به عنوان دلیل افزایش مصرف برق مشترکان مطرح کرد.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم با بیان این‌که از سال 93 که قم مشمول تعرفه مناطق گرمسیر شد مصرف برق بیش از 10 درصد افزایش یافت، تصریح کرد: نرخ رشد مصرف برق استان 2 برابر میانگین پیک مصرف کشور است که مهم ترین دلایل این افزایش مصرف، ارزان بودن هزینه برق و گرمای بیش از اندازه هواست.

وی با بیان این‌که پست‌های بحرانی برق استان در مرکز شهر متمرکز است، ادامه داد: تمام تلاش ما بر این بوده که تا حد امکان خاموشی برنامه ریزی شده نداشته باشیم. در این زمینه لازم است ادارات نیز همکاری لازم را داشته باشند، ولی در مواردی برخی ادارات همکاری نمی‌کنند.

آهنین پنجه به بررسی‌های صورت گرفته در خصوص تاثیر تعطیلی ادارات در روزهای پنجشنبه اشاره و تصریح کرد: در صورت تعطیلی پنجشنبه‌ها 425 مگاوات در مصرف برق کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت برق استان به ارائه پیشنهادهایی برای کاهش مصرف برق پرداخت و گفت: تغییر ساعت کار ادارات، بررسی تعطیلی ادارات در ساعت‌های اوج مصرف، همکاری ادارات برای کاهش مصرف در ساعت‌های اوج مصرف و همکاری دستگاه‌های دارای دیزل ژنراتور در ساعت‌های اوج مصرف از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در برنامه ریزی‌ها لحاظ شود.

به گفته وی، در مقایسه وضع گرمای استان قم با استان‌های گرمسیری مثل خوزستان تفاوت‌هایی وجود دارد از جمله این‌که روند افزایش مصرف مشترکان و توسعه زیرساخت‌ها در خوزستان به مرور صورت گرفته اما این موضوع در استان قم لحاظ نشده است.

آهنین پنجه با تأکید بر لزوم ایجاد توازن در مصرف و امکانات اظهار کرد: تبدیل شدن ناگهانی استان قم به منطقه گرمسیری در محاسبه تعرفه مصرف برق بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها انجام شد از همین رو توسعه شبکه متناسب با میزان مصرف نبود.

مدیرعامل شرکت برق استان قم با بیان این‌که سونامی کولرهای گازی پیش آمده و مصرف مشترکان را بالا برده است، افزود: امسال هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در بخش فوق توزیع داریم که 70 درصد آن مصرف شده است. با گرم شدن هوا نیز پیش بینی می‌شود مصرف برق افزایش یابد.

مشکل نبود مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی

«یحیی زارع» مدیرکل هواشناسی استان نیز در ادامه این جلسه در گزارشی از وضع هوای استان از افزایش دما طی روزهای آینده خبر داد و اظهار کرد: منشا آلودگی هوای قم بیشتر کانون ریزگرد شرق استان است که این موضوع با افزایش دما همراه شده است.

وی با اشاره به این‌که نبود مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی در قم یک معضل است، تصریح کرد: همه استان‌ها دارای این مرکز هستند که تاثیر بسزایی در روند بررسی‌های هواشناسی استان دارد.

وی با اشاره به این‌که مشکلات گردوغبار متوجه مناطق شرقی استان است و از غرب استان مشکلی وجود ندارد، گفت: لازم است کانون‌های گرد و غبار شرق استان هر چه سریع‌تر شناسایی شود. تا 5 سال گذشته 2 روز هوای استان همراه با گرد و غبار بوده اما سال گذشته 70 روز و امسال خیلی بیشتر با این مشکل روبه‌رو هستیم.

«محسن اروجی» مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز در این جلسه اظهار کرد: باید در نقاط مختلف شهر ایستگاه هواشناسی راه‌اندازی شود چرا که در نقاط مختلف میانگین دمای هوا متفاوت است. وی افزود: مجموع میانگین آماری وضع جوی استان به مجموعه علوم پزشکی در روند انجام تحقیقات کمک می‌کند.

با پراکنده‌کاری نمی‌شود کاری از پیش برد

«سید محمد تقی سجادی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز با اشاره به این‌که منشا ریزگردهای استان داخلی است گفت: اگر پدیده ریزگردها را در استان به عنوان بحران می‌شناسیم لازم است ستاد عملیاتی برای رصد این موضوع در استان تشکیل شود. وی با بیان این‌که 10 هزار هکتار از اراضی دشت مسیله آماده اجرای طرح‌های بیابان زدایی است تصریح کرد: منابع اعتباری دولت در این زمینه کافی نیست از همین رو باید از ظرفیت گروه‌های مردم نهاد، تشکل‌های مردمی و بسیج برای رفع این بحران استفاده کنیم. «سید مهدی صادقی» استاندار قم نیز در پایان این جلسه با اشاره به این‌که برای مقابله با ریزگردها با پراکنده‌گویی و پراکنده‌کاری کاری پیش نمی‌رود، گفت: ستاد عملیاتی پیشنهاد شده باید هر چه سریع‌تر در استان تشکیل شود. همچنین باید همایشی با حضور استان‌های مجاور که با مشکل ریزگردها دست به گریبان هستند برگزار شود.

استاندار قم ادامه داد: اگرچه پدیده ریزگردها الان در استان قم وجود دارد اما در آینده مشکلات عدیده‌ای برای استان‌های دیگر ایجاد خواهد کرد از این رو باید اقدام‌های مشارکتی و پیشگیرانه انجام شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار