در حاشیه آتش سوزی منطقه کرمجگان قم؛
در روزهای اخیر نزدیک به 20 هکتار از طبیعت و مراتع منطقه کرمجگان قم به دلیل بی احتیاطی مسافران در آتش سوخت و از بین رفت و هنوز هم به نظر می رسد خطای انسانی و فقر فرهنگی مهم ترین عامل در ایجاد چنین حوادث خطرناکی است.
کد خبر: ۲۶۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 24 July 2016
به گزارش تابناک قم، این روزها خبرهای آتش سوزی در برخی از شهرها و مناطق مختلف کشور که به سرعت در صدر اخبار قرار می گیرد شاید دیگر برای مردم ما عادی شده باشد،آتشی که هراز گاهی به جان ساختمان ها،پتروشیمی ها و یا طبیعت و جنگل های کشور می افتد و تا جایی که می تواند هر چه بر سر راهش باشد می سوزاند و نابود می کند.

این حوادث گاهی به صورت طبیعی و بر اثر اتفاق یعنی از شدت گرمی هوا و مسائل دیگر رخ می دهند و گاهی نیز انسان ها عامل اصلی این آتش سوزی های گسترده می شوند، شاید یکی از مکان هایی که همواره در خطر آتش سوزی قرار دارد طبیعت و جنگل ها باشد گردشگرانی که برای چند ساعت خوش گذرانی کنار خانواده به دامن طبیعت پناه می برند و با یک سهل انگاری کوچک باعث نابود شدن هکتار ها جنگل و مرتع می شوند.

در اینگونه حوادث که مشابه آن در کشور کم نیست و در اکثر استان های کشور آمارهای مختلفی وجود دارد انسان متهم ردیف اول است،به عنوان نمونه در روزهای اخیر، بیش از 200 هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان گیلان غرب استان کرمانشاه در آتش سوخت،در استان کهگیلویه وبویراحمد تنها در سال جاری نزدیک به 647 هکتار از جنگل های سبز و زیبای بلوط طعمه آتش شد که بی توجهی گردشگران  در وقوع آتش سوزی سهم بسزایی داشته است.

در این شرایط نمیتوان به این موضوع به صورت استانی نگاه کرد چرا که چنین حوادث مشابه ای در استان های مختلف کشور در حال رخ دادن است و نیاز است که نگاه ملی و پیشگیرانه نسبت به این موضوع خطرناک وجود داشته باشد، در عین حال در میان استان هایی که از این بلا در امان نمانده اند و طبیعت خود را بر اثر بی احتیاطی عده ای گردشگر سهل انگار از دست داده اند استان قم نیز دیده می شود شاید کمتری کسی باور کند که استان خشک قم در برخی از مناطقش از طبیعت بکر و مراتع سرسبز برخوردار است و در طول ایام هفته گردشگران بسیاری را از شهرهای مختلف کشور جذب خود می کند.

متاسفانه روز جمعه گذشته یکی از بدترین روزهای دوستداران طبیعت در  استان قم بود به گونه ای که وقوع آتش سوزی در منطقه کرمجگان قم به عنوان رویدادی تلخ و کم سابقه مشکلات زیادی را متوجه مسئولان ،مردم و طبیعت زیبای این منطقه کرد.

این حادثه که بر اثر بی‌احتیاطی گردشگرانی که برای تفریح به منطقه خوش آب و هوای کرمجگان رفته بودند رخ داد بخش وسیعی از منطقه دره سپیدار یعنی نزدیک به 20 هکتار از اراضی منطقه را نابود کرد  که خوشبختانه با تلاش محیط بانان، ماموران محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین تشکل‌های زیست محیطی مردم نهاد آتش سوزی گسترده مهار شد و از خسارت های بیشتر آن جلوگیری به عمل آمد.

البته این اولین حادثه ای نبود که در این منطقه رخ می داد به گفته سید محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در گذشته نیز6 مورد دیگر آتش‌سوزی در مراتع این منطقه رخ داده است که آتش‌سوزی‌های گذشته در ابعاد کوچک 3 تا 4 هکتار بوده است  و خوشبختانه خسارات زیادی مانند حریق روز جمعه وارد نکرده است.

با این حال، از مجموع دلایلی که در رابطه با آتش سوزی در مناطق خوش آب و هوای کشور از جمله منطقه کرمجگان قم حاصل می شود مهم ترین دلیل را می توان رعایت نکردن نکات ایمنی توسط گردشگران، نبود سیستم و نیروی نظارتی کافی و قوی در مراتع و مناطق گردشگری دانست.

از طرفی یکی از عواملی که غیر مستقیم در بروز چنین حوادثی مؤثر است، فعالیت نامناسب دستگاه های فرهنگی کشور در زمینه اشاعه فرهنگ صحیح تفریح و گردش در طبیعت است. به بیان بهتر، ما شاهد هستیم در زمان های مختلفی که مردم به دامن طبیعت پناه می برند  کوهی از زباله را از خود به جا می گذارند که این به خودی خود نشان می دهد که در این زمینه فرهنگ سازی مناسب انجام نشده است.

بنابراین آتش سوزی های گسترده در طبیعت نیز از همین موضوع سر چشمه می گیرد فقر فرهنگی متاسفانه بسیاری را درگیر خود کرده است در این حالت وظیفه دستگاه های نظارتی سنگین تر از همیشه است و باید در این راستا تلاش های مناسبی صورت گیرد تا فرهنگ گردشگری و استفاده مناسب از طبیعت بین مردم ما گسترش پیدا کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
قدر سرمایه های ملی رو نمیدانیم و براحتی تخریب میکنیم.نسل آینده فرزندان خودمان هستن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار