نارضایتی مردم و مسئولان گلپایگان از تکمیل یک پروژه
از آنجایی که آب سد کوچری، آب شرب است و مردم گلپایگان برای رفع مشکل شرب مردم قم به انتقال آب رضایت دادند، اگر آب سد کوچری در زمینه تفریحی و گردشگری مصرف شود ظلم بزرگی در حق گلپایگان است و مسئولان هم حاضر نخواهند شد برای رسیدن به برخی از اهداف، وضعیت کشاورزی و دامداری این شهر آسیب ببیند.
کد خبر: ۲۶۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 19 July 2016
به گزارش تابناک قم، اسفندماه سال ۹۳ بود که دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در سفر استانی خود به قم وعده تکمیل پروژه سد کوچری تا پایان فروردین ماه ۹۴ را داد. پروژه‌ای که اصلی ترین حلقه انتقال آب از سرشاخه دز به استان قم است و در صورت تکمیل آن مشکل تأمین آب شیرین قم که از دغدغه‌های دیرین مردم این استان بوده، حل می‌شود. حال باوجود بیش از یک سال از زمان وعده داده شده هیچ خبری از تحقق آن نیست. 

هر چند براساس مصوبه هیئت دولت در ۱۶ اردیبهشت ماه ۹۴ مبلغ ۱۴۵ میلیارد ریال و در مرحله دوم که معاون اول رییس جمهور آن را در آذر ماه ۹۴ برای اجرا به وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد، مقرر شد ۲۰۰ میلیارد ریال به شرکت‌ آب منطقه‌ای تهران برای تکمیل عملیات اجرایی طرح ساختمان سد کوچری و تونل‌های انتقال از سرشاخه‌ دز اختصاص دهند اما متاسفانه هنوز خبری از اختصاص این بودجه نیست و کلاف این پروژه نیز هر روز سر در گم‌تر می‌شود.

کمبود بودجه 50میلیاردی 

خردادماه امسال «احمد حاج حسینی مسگر» در دوازدهمین شورای حفاظت از منابع آب استان قم با اشاره به وضعیت سد کوچری اظهار کرد: این سد در حال حاضر ۸۹ و نیم درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر با مشکل تأمین اعتبار برای ادامه کار مواجه است و بخش از مطالبات مشاور و پیمانکار پرداخت نشده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم اعلام کرد: برای این پروژه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که با گذشت سه ماه از سال ۹۵ هنوز تخصیصی برای آن صورت نگرفته است. 

نارضایتی مردم گلپایگان

اما جنبه‌ای دیگر از این پروژه، برای مردم قم مغفول مانده و آن نارضایتی مردم، مسئولان و رسانه‌های گلپایگان از تکمیل این پروژه در صورتی است که از آب سد کوچری برای مصرفی غیر از شرب قم استفاده شود. 

آن‌ها معتقدند با وجود آنکه دامداری وکشاورزی شغل اصلی مردم گلپایگان است - تا شش سال پیش که راه اندازی پروژه سد کوچری آغاز شد- بدون هیچ دغدغه‌ای در حال گذران بود. اما از زمانی که مقرر گردید سد کوچری احداث شد مشکلات گوناگونی ایجاد شد. 

«علی فیروزی» با اشاره به اینکه مردم ۱۷ آبادی گلپایگان از حق آبه‌های کوچری بهره‌مند می‌شوند، می‌گوید: با احداث این سد اکوسیستم رودخانه گلپایگان در حال نابودی است و منطقه طبیعی گردشگری و تفریحی این شهرستان نیز ازبین رفته است. در شرایطی برای ایجاد منطقه گردشگری آب پشت این سد ذخیره می‌شود که مردم شهرستان گلپایگان مخصوصا روستاهایی چون تیکن، شورچه، دستجرد با کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
عضو شورای شهرستان گلپایگان با اشاره به رهاسازی بی‌موقع آب سد بیان می‌کند: برای‌‌ رها سازی آب سد بهترین مو قع فصل گرما است چرا که در آن صورت مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد. هرچند شواهد حاکی است که دلیل‌‌ رها کردن آب این سد در شرایط غیرضروری عدم دسترسی مردم گلپایگان به آن است.

وی می‌افزاید: از آنجایی که آب سد آب شرب است و مردم ما برای رفع مشکل شرب مردم قم به انتقال آب رضایت دادند، اگر آب سد کوچری در زمینه تفریحی و گردشگری مصرف شود ظلم بزرگی در حق مردم گلپایگان است و مسئولان هم حاضر نخواهند شد برای رسیدن به برخی از اهداف، وضعیت کشاورزی و دامداری گلپایگان آسیب ببیند.
 
فیروزی با اعلام اینکه مردم گلپایگان مطلع‌اند پنج متر مکعب آب بر ثانیه وارد سد ۱۵ خرداد قم می‌شود، می‌گوید: مردم گلپایگان می‌دانند که در قم سکوهایی برای احداث فضای گردشگری بنا شده و آبی که حق مردم گلپایگان است در آنجا ذخیره می‌شود و اگر هدف از انتقال آب به قم به جز مصرف شرب باشد، با اعتراض مسئولان و مردم این شهر ما مواجه خواهند شد. 

از روزهای اول احداث این سد دغدغه مردم گلپایگان آغاز شده است. زیرا سد کوچری در خوش آب و هوا‌ترین و تنها منطقه طبیعی گردشگری این شهرستان احداث گشته و مردم گلپایگان با وجود نگرانی به خاطر از دست دادن این منطقه تفریحی تنها به دلیل آنکه احداث این سد را راه حلی برای تامین آب شرب شهرهای مجاور می‌دانند، حاضر به فروش زمین‌های خود در اطراف این سد شدند. به طوری که اکنون بخش قابل توجهی از روستاهای پیرامون این پروژه خالی از سکنه شده است. بنابراین انتظار به حقی است که مسئولان امر با احداث این سد تنها درصدد حل مشکل شرب مردم باشند نه راه اندازی منطقه‌ای گردشگری.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
این آب قم شیرین شدنی نیست
AAش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
جهت استحضار عرض می کنم مردم ناراحت گلپایگان هم اکنون از آبی که سهم مردم قم و محلات و دلیجان و صدها روستای دیگه است برای مصارف کشاورزیشون دارند دزدی می کنند. لطفا اخبارتون را با تحقیق و بررسی بیشتری درج کنید تا در حق مردم قم بیشتر از این ظلم نکنید. در ضمن فعلا که گلپایگانی ها تصمیم دارند اطراف سد کوچری رو تفریحی کنند و در نتیجه آب شرب رو آلوده...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار