مجوز احداث و تملک زمین‌های آستانه در بلوار پیامبر اعظم (ص)، برگشت افزایش نرخ اتوبوس‌ها و احداث کارخانه زباله سوز در قم از جمله لوایح شورای اسلامی شهر قم بود.
کد خبر: ۲۵۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱ 28 June 2016
به گزارش تابناک قم، یکصد و هشتاد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم با حضور اعضای شورای شهر، شهردار و برخی معاونان شهردار در ساختمان این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سعادت طلب، رئیس کمیسیون زیر بنایی به لوایح این کمیسیون پرداخت که در اولین آن درخواست مجوز اعمال توافق و ماده 101 پلاک 11283 مربوط به آستان مقدس حضرت معصومه (س) مورد بحث قرار گرفت که سعادب طلب نظرکمیسیون درباره این طرح را اعمال ماده 101، تهیه نقشه و ارجاع به کمیسیون ماده 5، معافیت از عوارض هتل و زائر سرا، اخذ پروانه ساخت ظرف 6 ماه و نهایتا ساخت در سه سال دانست.

قراچورلو عضو شورا در انتقاد از این توافق گفت: باید سهم ما از این توافق مشخص باشد، پروژه پیامبر اعظم هزینه زیادی برداشته و ما اگر نتوانیم از آن استفاده کنیم چگونه می‌توانیم هزینه‌ها را جبران کنیم، حداقل باید عوارض پرداخت شود تا در جایی هزینه کنیم.

فاکر دیگر عضو شورا نیز درباره این لایحه افزود: این توافق دارای ابهامات فراوانی است و اگر توافق کنیم چه چیزی به دست خواهیم آورد و حسن و نفعش برای شهرداری و مردم چه خواهد بود.

ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار نیز با اشاره به جلسات متعدد با آستان مقدسه، اظهار داشت: کل زمین 103 هزار متر مربع است که به صورت مساوی تقسیم می‌شود، آستانه اعتمادی به شهرداری برای این توافق نداشت و زیر بار ماده 101 نمی‌رفت که با جلسات متعدد این موضوع مرتفع شده است.

توافق با آستانه شهر قائم را از بن بست خارج می‌کند

سقائیان‌نژاد شهردار قم نیز در این رابطه خاطر نشان کرد: زمانی که مجموعه شهری با عتبه حسینی برای احداث زائر سرا به توافق رسید، آستانه تقاضای چنین توافقی هم با شهرداری داشت و با آنکه هیچ وقت زیر بار ماده 101 نمی‌رفت بالاخره قبول کرد و با این کار شهر قائم که مانند بن بست است می‌تواند آزاد و بوستان موضوعی هم در این پروژه احداث شود.

این طرح در ‌‌نهایت با رای اعضای شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

دومین لایحه کمیسیون زیر بنایی هم مربوط به اخذ مجوز تملک زمین‌هایی در بلوار پیامبر (ص) متعلق به آستانه مقدسه بود که این لایحه هم با رای اکثریت اعضا شورا به تصویب رسید.

در ادامه جلسه ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری، اخذ مجوز افزایش 20 درصدی نرخ کرایه اتوبوس و مینی بوس‌های خطوط شهری را مدنظر قرار داد.

متضرر افزایش نرخ هافقط قشرضعیف

قراچورلو درباره این طرح بیان داشت: قشر ضعیف به عنوان بیشترین مصرف کننده از این طرح بسیار متضرر خواهد شد، در شرایطی که دولت می‌گوید تورم نداریم چرا باید شاهد افزایش کرایه‌ها باشیم.

مومنی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قم در توضیح این لایحه گفت: 90 درصد ناوگان در اختیار بخش خصوصی است و در شرایط که به نظر می‌رسد یارانه دولتی در این زمینه تعلق نمی‌گیرد پس باید حمایت از رانندگان به عمل بیاید.

وی با بیان اینکه سالانه افزایش قیمت‌ها در همه موارد اتفاق می‌افتد، ابراز داشت: در شرایطی که بیمه پایه در سال جاری نسبت به سال گذشته از سه میلیون و 200 هزار تومان به چهار میلیون و 500 هزار تومان رسیده و تمام لوازم یدکی‌ها افزایش پیدا کرده چرا زمانی که به اتوبوس می‌رسیم با این افزایش‌ها مخالفت می‌کنیم.

ذاکریان در توضیح این لایحه گفت: باید افزایش نرخ‌های تاکسی و اتوبوس انتهای سال به کمیسیون ارسال شود تا امروز 5 ماه حق رانندگان تضعیف نشود، طبق این لایحه برای نرخ کارتی از 328 تومان به 390 و برای پرداخت نقدی از 450 به 540 افزایش خواهد داشت.

روال غلط 20 درصد در تمام افزایش‌ها

مقیمی دیگر عضو شورا در ادامه بیان کرد: روال افزایش 20 درصدی مناسب نیست و در صورتی که دولت زیاد حقوق کارمندان را افزایش نداده چرا ما باید این افزایش نرخ‌ها را داشته باشیم.

آتش زر نیز در این رابطه تصریح کرد: باید شرایط هم رانندگان و هم مردم را در نظر بگیریم، درآمد‌ها با واقعیت فاصله دارد و در بررسی‌های می‌دانی اینگونه به نظر نمی‌رسد که رانندگان متضرر شوند و باید در این زمینه حداکثر 10 درصد را در نظر گرفت.

لایحه افزایش نرخ اتوبوس‌ها در ‌‌نهایت با آرای اعضای شورا دوباره به کمیسیون برگشت تا هفته آینده و بعد از بررسی‌ها بیشتر به صحن علنی شورا باز گردد.

احداث کارخانه زباله سوز در قم

دومین لایحه کمیسیون خدمات شهری مربوط به اخذ مجوز برگزاری تشریفات قانونی احداث نیروگاه زباله سوز با مشارکت بخش خصوصی بود.

در این رابطه سامع معاون خدمات شهری رقم سرمایه گذاری این طرح‌ها را برای هر کدام 100 میلیارد تومان ذکر کرد.

رعیت‌پور عضو شورا در این باره گفت: شرکت توزیع برق طی قراردادی 20 ساله تمام برق تولیدی را می‌خرد و ما طبق تکلیف باید تا پایان سال 94 دفن را به صفر می‌رساندیم.

در بخش دیگری از جلسه، طرح دو فوریتی نام گذاری خیابان سعدی به نام استاد علامی از اساتید برجسته قرآنی مورد بحث قرار گرفت که مقرر شد تا این لایحه برای کار‌شناسی بیشتر به کمیسیون خدمات شهری ارجاع شود و هفته بعد در صحن علنی طرح شود.

در ادامه جلسه حجت الاسلام آتش زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به طرح لوایح این کمیسیون پرداخت.

تلفیق بودجه سال 93 شهرداری، مساعدت در پروانه احداث ساختمان و پرداخت دیه در حق امیر زال از جمله این لوایح بود که به تصویب رسید.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار