مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم خبر داد
16 روستا از منابع سرشاخه‌های دز استفاده می‌کردند که در دو سال اخیر 18 روستا به این آمار اضافه شده است و امیدواریم تا پایان سال آینده 58 روستا آب خود را از سرشاخه‌های دز تامین کنند.
کد خبر: ۲۵۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴ 27 June 2016
به گزارش تابناک قم، علی جان صادق‌پور طی نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه آب یکی از منابع محدود توسعه در دنیاست، اظهار کرد: با گذشت زمان وضعیت منابع آبی نسبت به گذشته بحرانی‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 140 روستای استان قم جمعیتی نزدیک به 50 هزار نفر را در خود جای داده‌اند، ‌اضافه کرد: برای این جمعیت 14.8 میلیون متر مکعب حجم آب مورد نیاز بوده که 36.5 درصد این میزان پرت آب است و مجموع این میزان از هشت حلقه چاه، ‌پنج چشمه، 14 رشته قنات و 9 نقطه انشعاب از سرشاخه‌های دز تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم خاطرنشان کرد: 16 روستا از منابع سرشاخه‌های دز استفاده می‌کردند که در دو سال اخیر 18 روستا به این آمار اضافه شده است و امیدواریم تا پایان سال آینده 58 روستا در بخش‌های مختلف سلفچگان، کهک و مرکزی آب خود را از سرشاخه‌های دز تامین کنند.

وی ترویج فرهنگ مصرف درست آب و ورود نخبگان کشور را از راهکارهای رفع بحران آب برشمرد و تصریح کرد: مصارف منابع آبی در بخش‌های مختلف باید مدیریت شود؛ رعایت الگوی مصرف به معنای مصرف بهینه است.

صادق‌پور با تاکید بر اینکه مصرف هر خانواده روستایی استان قم 15 هزار لیتر در ماه است، عنوان کرد: به صورت استاندارد هر نفر در شبانه روز باید 90 لیتر مصرف داشته باشد؛ شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم 52 درصد هدر رفت را به 32.5 درصد کاهش داده است اما این آمار از میانگین کشوری بیشتر بوده و امیدواریم با روند مناسبی که داریم در سال‌های آینده به نتایج مطلوب‌تر برسیم.

وی با اشاره به اینکه رفع حادثه در شبکه‌ها از 6 ساعت در سال 92 به سه ساعت در سال 94 کاهش داشته است، گفت: این رشد 50 درصدی در کاهش زمان رفع حادثه با طراحی فرایندهای تعمیرات، نگهداری و استفاده از بخش خصوصی تحقق یافته است.

صادق‌پور با بیان اینکه اکنون مخازن ذخیره به دستگاه‌های مدرن تجهیز شده‌اند، عنوان کرد: بیش از 60 درصد مشترکین فاقد کنتور سالم بودند به همین علت طی دو سال اخیر 6 هزار کنتور استاندارد در اختیار مشترکین قرار گرفته است و علاوه بر این اقدام با استفاده از فرآیند انجام شده، کنتور استاندارد روستاییان از بخش خصوصی تهیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم از اصلاح کنتور 40 درصد از مشترکین یاد کرد و ادامه داد:‌ با مشارکت بخش‌های مربوطه در حوزه اصلاح الگوی مصرف، سرانه مصرف ماهیانه کم‌تر از 2.5 درصد جمعیت روستایی استان قم بیش از 22.5 متر مکعب در ماه است که در این راستا نسبت به سرانه کشوری جلوتر هستیم.

وی یادآور شد: در راستای استفاده از استعدادهای کشوری برای کاهش نیازمندی‌های اقتصادی پروژه‌های نیمه تمام از جمله طرح آب‌رسانی به روستاهای بخش کهک و سلفچگان و پروژه‌های فاضلاب نیمه‌تمام برخی از روستاها به نتایج مورد نظر رسیده‌ایم.

صادق‌پور تکمیل پروژه جعفرآباد و تامین آب 24 روستا را از دیگر اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم برشمرد و ادامه داد: پیاده‌سازی سیستم جی‌آی‌اس برای بررسی اقدامات انجام شده در بخش‌های مختلف، بررسی پروژه‌های جزیی و تامین دسترسی به تاسیسات، تکمیل مخازن ذخیره با ظرفیت 6 هزار متر مکعب، اتمام مجتمع آب‌رسانی هفت روستای گلستانه، بازبینی و بازسازی تاسیسات آب روستایی به منظور خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به مردم انجام شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار