وقتی رسانه ها مقصر عدم مدیریت صحیح قلمداد می شوند!
در حالی که فصل جدید لیگ برتر فوتبال کشور از مرداد ماه آینده آغاز خواهد شد ، نماینده استان قم هنوز بر روی صندلی سر مربیگری خود کسی را نمی بیند، از آمدن و رفتن های دایی و سپس قطع همکاری با وی گرفته تا بدهی های میلیاردی این باشگاه که علی رغم قول های داده شده هنوز ریالی پرداخت نشده است ، گوشه ای از حال این روزهای صبای قم است.
کد خبر: ۲۵۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳ 27 June 2016
به گزارش تابناک قم، پس از پایان لیگ برتر فوتبال کشور زمزمه های مبنی بر انتقال صبای قم به استانی دیگر به گوش می رسید که محمد رضا کشوری فرد مدیرعامل باشگاه صبای قم با رد موضوع واگذاری یا خروج صبا از قم گفت: خریدار جدید صبا را در قم حفظ می ‌کند.به طور قطع تیم در شهر قم و متعلق به مردم قم است و هرگز موضوع واگذاری یا خروج صبا از قم صحیح نیست،با برنامه ‌ریزی مناسب و حمایت‌ هایی که مسئولان استان برای فصل آینده خواهند داشت، با توجه به اینکه باشگاه صبا مقدمات واگذاری تیم را آماده کرده، خریدار جدید صبا را در قم حفظ می ‌کند و برای پیشبرد اهداف ورزش استان قم در شهر قم به مسابقه خواهد پرداخت.

پنجم خرداد ماه جاری نیز سید علی زاهدی دبیر و سخنگوی هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم عنوان کرد که باشگاه صبا به هیچ عنوان در بلاتکلیفی نیست و به زودی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی در اختیار بخش خصوصی قرار داده می‌شود.مسیر و چگونگی اقدامات قانونی و لازم را سیدمهدی صادقی استاندار قم تبیین کرده و استانداری به عنوان مالک این باشگاه در نظر دارد در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، باشگاه صبا در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود.
زاهدی هم چنین عنوان کرده است که در راه انجام این امر، اقدامات لازم اولیه از جمله ارزش ‌گذاری باشگاه، هماهنگی ‌های لازم با سایر نهاد های مرتبط از جمله فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ برتر، سازمان خصوصی سازی و نهادهای نظارتی به صورت مقدماتی انجام گرفته و این باشگاه نیز مانند برخی باشگاه ‌های دیگر از جمله نفت تهران آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

در این میان مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم در پاسخ به تماس خبرنگار ایرنا در مورد آخرین وضعیت باشگاه گفت: هر چه آرامش بیشتری داشته باشیم و در فضای سکوت کار کنیم به نتیجه بهتری دست خواهیم یافت.

محمد رضا کشوری فرد افزود: شما اهالی رسانه باید بگذارید آرامش داشته باشیم و کارهایی را در حال انجام داریم و امیدواریم بلکه اتفاقات مثبتی رخ دهد.

وی ادامه داد: بدنبال حامی مالی جدید هستیم و ممکن است تا سه شنبه این هفته تعیین تکلیف شود و مطمئن باشد اگر تکلیف تیم صبا معلوم شود بلافاصله مساله را با خبرنگاران در میان خواهیم گذاشت.

سید علی زاهدی دبیر و سخنگوی هیات مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم نیز که در تماس اولیه خبرنگار ایرنا عنوان کرد که ساعتی دیگر با وی تماس گرفته شود، پس از تماس های مکرر مجدد خبرنگار ایرنا پاسخگوی وی نبود.

صبای قم و بدهی های معوق ! چه کسی پاسخ گو است؟

از همان ابتدا که تیم صبا به قم آمد، بحث اصلی نحوه تأمین هزینه‌های آن بود. در آن روزها، جیب دولت از درآمد نفتی پر بود و هیئت مدیره دولتی صبا هم غمی نداشتند. برای همین گفتند که از بودجه عمومی کشور، این رقم را تامین می کنیم.

همین طور هم شد و به روشهای مختلف، گاهی با پرداخت پولهای شهرداری و امضای تفاهم نامه برای کمک به صبای قم و گاهی با کمک مستقیم، هزینه های تیم پر خرج صبای قم در لیگ برتر را پرداخت کردند تا قمیها خوشحال باشند که در لیگ برتر هم تیمی دارند.

اگر چه به این شیوه تیم داری و خرج کردن، ایرادات زیادی وارد است، اما در این یادداشت فعلا وارد آن نمی شویم.

گذشت و ستاره اقبال مالی دولت دهم نیز سقوط کرد و به دلایل مختلف، دست آن از درآمد نفت کوتاه شد. هر انسان یا مجموعه عاقلی، وقتی با مشکل کمبود درآمد مواجه می شود، از هزینه های غیر ضروری پرهیز می کند اما برای استانداری قم که متولی اصلی تیم صبا بود، صبا هزینه ای حیثیتی و ضروری به شمار می رفت، از این رو برای تیم داری خود به دریافت وام متوسل شدند.

جزییات مبالغ دریافتی و تضمین های داده شده برای پرداخت آن، در موعدی دیگر منتشر می شود اما همین نکته بس که مبلغی نزدیک به 4 میلیارد تومان در سال 93 برای بقاء تیم صبا، قرض گرفته شد تا پس از 4 ماه و وصول درآمدهای صبا توسط استانداری پرداخت شود اما اکنون که نیمه نخست سال 95 نیز در حال گذر است، تاکنون پرداخت نشده است.

این در حالی است که تیم صبا در سال 94 موفق به جذب اسپانسر شد اما هیئت مدیره تیم، به جای پرداخت بدهی ها، به خرج های میلیاردی پرداخت، این در حالی است که شرعا و قانونا پرداخت بدهی بر خرج جدید مقدم است.

مستندات زیادی اعم از نامه های اداری و مدارک محضری در این باره که استانداری قم پرداخت این بدهی را به عهده گرفته است، وجود دارد اما ظاهرا در مجموعه استانداری قم و هیئت مدیره صبا، کسی به فکر پرداخت این بدهی ها که وام دهندگان را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است، نیست.

سرمربی صبا تا فردا اعلام می‌شود

در ین میان ورزش 3 خبر داد که فردا سرمربی صبای قم مشخص خواهد شد ، صبا در فصل گذشته برخلاف سه سال پیش از آن به صورت ثابت علی دایی را به عنوان سرمربی داشت و با ورود یک حامی مالی مسؤولان این باشگاه به توافق رسیده بودند فصل آینده را نیز با او ادامه دهند اما اتفاقاتی رخ داد تا همه چیز تغییر کند تا دایی سرمربی لیگ شانزدهم صبا نباشد.

 با این وجود مدیران باشگاه صبا بیکار نبودند و برای تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر تیمشان طی روزهای اخیر مذاکراتی با گزینه مد نظرشان که از بین صمد مرفاوی و ساکت الهامی(دستیار او در سال‌های اخیر) انجام دادند که احتمال سرمربیگری الهامی بیشتر است.

توافق مدیران صبا با گزینه مد نظرشان انجام شده و به زودی این قرارداد نهایی می‌شود.

منبع: قم نا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار