اوقات فراغت از بهترین فرصت‌هاست که باید با برنامه‌ریزی درست از آن بهره‌گیری مثبت داشته باشیم؛ ریشه سعادتمندی و موفقیت هر فرد در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد از این روی اگر در این دوران انرژی فرد برای امور مثبت و فعالیت و تلاش استفاده شود آینده‌ای موفق در انتظار اوست.
کد خبر: ۲۵۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲ 27 June 2016
به گزارش تابناک قم، پایان یافتن و تعطیل شدن مدارس، آغازی برای مشکلات و گرفتاری برخی خانواده‌هاست خانواده‌هایی که فرزندانشان با تعطیل شدن مدارس گمان می‌کنند آموزش و تحصیل و فراگیری دانش باید تعطیل شود و سه ماه را بدون هیچ برنامه‌ای و تنها با استراحت و تفریح بگذرانند. این روزها استراحت و خواب‌های طولانی مدت و تنبل شدن برخی افراد دغدغه‌ اصلی مادران‌ می‌شود و آه و فغان آنها را در می‌آورد...

آغاز تابستان را بیش از آنکه فرصتی برای استراحت به حساب آوریم باید فرصتی برای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های خود بدانیم. تابستان بهترین زمانی است که هر شخصی‌ می‌تواند بدون مشغله‌های ذهنی ناشی از درس و مدرسه به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد کارهایی که در طول سال فرصتی برای انجام آنها نداشت. فراغت بهترین زمان برای تفکر است و بسیاری از نوآوری‌ها و اختراعات در همین بازه زمانی صورت می‌گیرد. علاوه براین اوقات فراغت ضامن سلامتی و نشاط  نیز است.

طبق استانداردهای جهانی تعداد ایام فراغت در سایر کشورها 80 روز است در حالیکه میزان فراغت در کشور ما 90 روز است و این مساله ایجاب می کند که سازمان ها و نهادهای متولی با برنامه‌ریزی درست و اندیشیده سعی بر فراهم سازی اوقاتی سالم و مفید برای افراد کنند. خوشبختانه این مهم در استان قم مورد توجه مسئولان واقع شده و با آغاز تابستان برنامه‌هایی در این راستا از سوی آموزش و پرورش و کانون‌های پرورش فکری و... صورت گرفته است.

مجتبی رمضان‌بیگی معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه این سازمان باید در ایام تابستان در راستای غنی سازی اوقات فراغت به 220 هزار دانش‌آموز خدمت ارائه دهد، گفت: در این راستا از سوی اداره تربیت بدنی و ورزش این سازمان تعداد 80 مکان ورزشی برای استفاده دانش‌آموزان تهیه شده است.

وی ادامه داد: همچنین استخر فرهنگیان و یک زمین چمن طبیعی و دو زمین چمن مصنوعی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

رمضان‌بیگی به رشته‌های ورزشی ارائه شده از سوی این سازمان برای استفاده دانش‌آموزان در ایام تابستان اشاره کرد و گفت: رشته‌های بسکتبال، والیبال ، هندبال، تنیس روی میز، فوتسال، شنا و بدمینتون از جمله این رشته‌ها هستند.

وی تعداد افراد شرکت کننده در این کلاس‌ها را بیش از 50 هزار نفر پیش بینی کرد و افزود: پیش از شروع ماه مبارک رمضان ثبت نام در این دوره‌ها آغاز شده و افزون بر 230 دانش آموز دختر و پسر در مسابقات تابستانی کشوری امسال شرکت می‌کنند.

محسن ربانی مدیرکل کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم نیز به برنامه‌های این مرکز برای فصل تابستان اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های این کانون در حوزه‌های مختلف هنری، علمی، فرهنگی و دینی است.

وی با بیان اینکه در این کلاس‌های آموزشی به نیازها و اولویت‌های آموزشی در کنار علاقه‌مندی‌ها توجه شده است، افزود: برخی از این کلاس‌ها مختص فعالیت‌های مهارتی و حرفه‌آموزی است و برخی نیز جنبه آموزشی دارند.

ربانی به برخی از کلاس‌های آموزشی اشاره و بیان کرد: پرورش حس دینی، فلسفه برای کودکان، فیلم‌سازی، مجسمه‌سازی، عروسک‌سازی، مهارت‌های زندگی ویژه مادران و کودک و نوجوان از جمله‌ این کارگاه‌ها هستند که تا پایان تابستان ادامه دارند.

مدیرکل کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم اذعان کرد: در نظر داریم که در پایان تابستان با برگزاری یک نمایشگاه مهارت‌های کودکان و نوجوانان را به نمایش گذاشته که می‌تواند بیانگر کیفیت و تاثیرات مثبت فعالیت‌های کانون باشد.

ربانی بیان کرد: اکنون در استان تعداد 12 مرکز فرهنگی هنری به صورت سیار و ثابت با حضور دانش‌آموزان شروع به فعالیت کرده‌اند.

بی‌شک اوقات فراغت از بهترین فرصت‌هاست که باید با برنامه‌ریزی درست از آن بهره‌گیری مثبت داشته باشیم. ریشه سعادتمندی و موفقیت هر فرد در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد ازین روی اگر در این دوران انرژی فرد برای امور مثبت و فعالیت و تلاش استفاده شود آینده‌ای موفق در انتظار اوست.

مریم اسدی روانشناس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه غنی سازی اوقات فراغت جوانان امری ضروری است که باید بدان پرداخته شود و نسبت به آن حساس بود، گفت: جوانان از انرژی مضاعفی برخوردارند که اگر بدان توجه نشود و تخلیه انرژی به صورت سالم صورت نگیرد می‌تواند جوانان را به سوی انحراف سوق دهد.

وی پرداختن به ورزش را از بهترین فعالیت‌ها عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های ورزشی همچون شنا و دوچرخه سواری علاوه بر اینکه سلامت جسم را برای فرد به همراه دارد موجب سلامت روح و روان نیز می‌شود و آسیب‌های فراوانی را از فرد دور می‌کند.

وی بیکاری و وقت گذرانی‌های بی‌فایده را منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: باید جوانان اوقات فراغت خود را با مهارت آموزی پر کرده و مطالعه کتاب را هرگز فراموش نکنند.

اسدی با اشاره به اینکه خودسازی و تهذیب نفس در دوران جوانی بسیار آسانتر از دیگر دوران زندگی است، ادامه داد: جوانان باید در این دوران به پرورش روح ایمان در خود بپردازند و با بهره گیری از تربیت و تعالیم دینی خود را از مشکلات روحی نجات دهند.

وی با اشاره به معضل استفاده بیش از حد جوانان از شبکه‌های مجازی گفت: متاسفانه این مساله به آسیبی جدی برای جامعه بدل شده است که روزبه روز بر افزایش حجم مشکلات دامن می زند.

این روانشناس افزایش فشارهای روحی و روانی ، بلوغ زود رس، بی‌تحرکی و افزایش وزن، افزایش خشونت، گوشه‌گیری و جدایی از جمع و خانواده‌ را از جمله آسیب‌های استفاده از شبکه‌های مجازی خواند و افزود: با شروع فصل تابستان که اوقات فراغت جوانان چندین برابر می شود اگر نتوانیم برای پرکردن اوقات فراغت فرزندانمان برنامه‌ریزی دقیق و اصولی داشته باشیم بی‌شک فرزندانمان دچار این آسیب‌ها خواهند شد.

وی نقش نهادها و سازمان‌های مرتبط با امور جوانان را در برنامه‌ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان ویژه دانست و افزود: ضروری است که این سازمان‌ها با فراهم سازی امکانات ورزشی و آموزشی در تمامی نقاط شهر و همچنین کاهش هزینه و ارائه تخفیف به دانش‌آموزان زمینه را برای پربار ساختن اوقات فراغت جوانان مهیا سازند.

براین اساس باید گفت که بحث فراغت جوانان مساله مهمی است که باید به صورت ویژه برای آن برنامه‌ریزی شود. متاسفانه بسیاری از خانواده ها نسبت به این مهم غفلت کرده و زمانی متوجه اهمیت آن می‌شوند که فرزندشان به آنچه نباید دچار می‌شد گرفتار می‌شود. پس ضروری است با آگاه ساختن عموم از مضرات بیکار بودن و اهمیت غنی سازی اوقات فراغت برای فرزندان از بسیاری مشکلات که می‌تواند هم گریبان فرد و خانواده‌اش و هم جامعه را بگیرد جلوگیری کرد. بی شک در اجرای این مهم رسانه ها نقشی ویژه داشته که باید این مهم از طریق کانال های مختلف ارتباطی به خانواده ها گوشزد شود. نهادها و سایر سازمان‌ها نیز باید با فراهم سازی زیر ساخت ها و امکانات مورد نیاز جوانان مطابق با سلایق و علایق آنها در این مسیر گام اصلی را بردارند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار