اردیبهشت سال گذشته بنیاد تعاون ارتش، بنا بر تعهداتش باید پروژه تقاطع سه‌سطحه شهدای 15 خرداد را به شهر تحویل می‌داد. این تحویل البته هیچ گاه محقق نشد و پس از آن هم وعده‌ها به جایی نرسید.
کد خبر: ۲۵۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳ 22 June 2016
به گزارش تابناک قم، مردمی که این روزها از خیابان‌های 15 خرداد و بلوار عمار یاسر عبور می‌کنند، از اجرای پروژه تقاطع غیر‌همسطح میان این 2 معبر کلافه هستند.

هر چند به تازگی این پروژه فعال‌تر شده و تحرکات بیشتری از خود نشان می‌دهند اما مردم آن چنان نسبت به این روند دلگیر هستند که ترجیح می‌دهند هیچ وقت چنین تقاطعی احداث نمی‌شد.

«حسین سروش» یکی از شهروندان قمی و از اعضای نظام مهندسی ساختمان است که از اجرای این پروژه ابزار ناخشنودی می‌کند. وی که خبرهایی درباره ضعف پیمانکار و مشکلات پروژه شنیده می‌گوید: مردم چرا باید تاوان این مشکلات را بپردازند و هر روز خاک این پروژه را بخورند؟

«زهرا امامی» دیگر شهروند قمی است که در آن محدوده زندگی می‌کند. او می‌گوید اجرای این طرح موجب شده هر روز چند دقیقه دیرتر به محل کار برسد و بعد از ظهرها که آفتاب سوزان است، این چند دقیقه آن هم در ماه رمضان بسیار آزاردهنده است.

تقاطع غیر همسطح میان خیابان 15 خرداد و بلوار عمار یاسر، قرار بود مرهمی باشد برای گره ترافیکی این 2 معبر اما گره تازه‌ای به مشکلات ترافیکی این منطقه اضافه کرد. شهروندانی که به نوعی با این پروژه در ارتباط هستند، تقریبا از وضعی که از 7 شهریور سال 92 بر این پروژه حاکم بوده کلافه هستند. این کلافگی هم شامل شهروندانی می‌شود که در مجاورت این طرح قرار داشته و خاک آن را می‌خورند و هم شامل آنهایی که از این مسیر عبور می‌کنند.

اردیبهشت سال گذشته بنیاد تعاون ارتش، بنا بر تعهداتش باید پروژه تقاطع سه‌سطحه شهدای 15 خرداد را به شهر تحویل می‌داد. این تحویل البته هیچ گاه محقق نشد و پس از آن هم وعده‌ها به جایی نرسید.

تقاطع سه‌سطحه 15 خرداد را می‌توان یکی از رکوردارترین پروژه‌های احداث تقاطع غیر همسطح‌ از نظر طول زمان اجرا دانست. هر چند از زمان کلنگ‌زنی تا امروز وقایع بسیاری بر این پروژه گذشته اما باز هم این زمان اجرا برای یک تقاطع غیر‌همسطح که گاهی کار ساخت آن در 3 ماه به پایان می‌رسد، توجیه‌پذیر نیست.

اوایل شهریورماه سال 93 بود که مدیرعامل بنیاد تعاون ارتش درخصوص تمایل این نهاد برای سرمایه‌گذاری 1000 میلیارد تومانی در قم ابراز آمادگی و تفاهمنامه‌ای هم با شهردار قم برای شروع به کار در چند پروژه امضا کرد.

همان زمان هم پروژه ساخت تقاطع سه‌سطحه شهدای ۱۵ خرداد عمری تقریبا یک ساله داشت و با توجه به ترافیکی که در خیابان ۱۵ خرداد و عمار یاسر ایجاد کرده بود، پیشرفتش مطلوب به نظر نمی‌رسید.

«عباس محتاج» مدیرعامل بنیاد تعاون ارتش در آن جلسه معارض‌های تأسیسات شهری و مسأله پیداشدن آثاری از سلجوقیان را که موجب حساس شدن میراث فرهنگی به این پروژه شده بود دلیل این دیرکرد اعلام کرد.

البته مشکلات میراثی چندان وقتی از پروژه تلف نکرد و معارض‌های تاسیساتی هم به مرور در مسیر رفع شدن قرار گرفت. اما این پروژه همچنان سرعت نگرفت تا استقرار تیم جدید مدیریت شهرداری و ورود سید مرتضی سقائیان‌نژاد به عنوان شهردار قم در این موضوع.

 وی بارها در جلسات مختلف از جمله در جلسه شورای اسلامی شهر قم از پیمانکار این پروژه گلایه کرد و از اعمال  مواد 46 و 48 برای حل این مشکلات صحبت کرد. در عین حال زمان‌بر بودن خلع ید پیمانکار و به کارگیری یک پیمانکار جدید موجب شد شهرداری تصمیم بگیرد بخشی از کار را خودش به عهده گرفته و به جای خلع ید، به کمک پیمانکار بیاید.

مشکلات مالی پیمانکار

«علیرضا قاری قرآن» معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم می‌گوید امروز تمام مشکلاتی که در پروژه سه‌سطحه 15 خرداد وجود داشته، رفع شده است.

وی با اشاره به این‌که پروژه‌های شهری به دلایل مختلفی از نظر سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند اظهار می‌کند : اگر نگاه درستی به اجرای یک پروژه نداشته باشیم، وقتی وارد آن می‌شویم تقریبا وارد یک باتلاق شده‌ایم که ما را گرفتار می‌کند.

وی با اشاره به این‌که مهم‌ترین مشکل در اینجا نحوه نگاه ما در ورود به این پروژه بوده می‌افزاید: در اجرای پروژه اگر کار از چنته کارفرمای اصلی که شهرداری است خارج شده و به بخش‌های دیگری واگذار شود، مشکلاتی ایجاد می‌شود.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم یکی از مشکلات در این زمینه را مربوط به مسائل مالی می‌داند و می‌گوید: این‌که ما این پروژه را به صورت صد درصد تهاتری دیدیم یعنی با یک مجموعه توانمند مالی طرف هستیم که هزینه می‌کند و بعد پول را از ما می‌گیرد. در واقع به نوعی این کار یک تامین مالی است و صددرصد باید حواسمان باشد که این بضاعت وجود داشته باشد در حالی که در عمل این بضاعت وجود نداشت.

وی واگذارکردن طراحی و رفع معارض‌ها به مجری را هم از دیگر اشتباهات در این پروژه دانست و ابراز کرد: در واقع این مجموعه را هم پیمانکار دیده‌ایم، هم مشاور هم تامین‌کننده مالی.

قاری قرآن افزود: کار با  این مدل در دنیا به وفور انجام می‌شود و مدل‌های قراردادی به سمت و سوی این مدل می‌رود و کارفرماها کارهای خودشان را هم واگذار می‌کنند. اما این جایی جواب می‌دهد که تورم اقتصادی نزدیک به صفر باشد؛ در جایی که کارفرما مشاوری را انتخاب ‌کند که توانایی تامین نیازهای کارفرما را قبل از خود او داشته باشد و در جاهایی که شرکت‌های خدماتی و تاسیساتی ادبیات تعریف‌شده‌ای در رفتار با شهرداری داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که پیمانکار بضاعت مالی اجرای پروژه را نداشت، اظهار می‌کند : وقتی مجموعه‌ای می‌گوید من 1000 میلیارد تومان در شهر قم سرمایه‌گذاری می‌کنم، عدد 70 میلیارد تومان نباید او را دچار مشکل کند.

بهره‌برداری از پروژه در مهر یا آبان

معاون شهردار قم با اشاره به اقداماتی که شهرداری برای سرعت گرفتن این پروژه انجام داد، می‌گوید: ابتدا سعی کردیم مشکلات مالی پروژه را حل کنیم. مسأله طراحی و مشاور را پیگیری کردیم و از 4 نهاد تصمیم‌گیر در پروژه 3 مورد را حذف کردیم و با مجموعه پیمانکار مانند پیمانکار برخورد کردیم. در بحث تاسیسات هم با ادبیاتی که با شرکت‌ها داریم، ورود پیدا کردیم تا مشکلات یکی‌یکی برطرف شوند.

وی با بیان این‌که مردم از این پروژه دلزده شده‌اند و این آینه‌ نامناسبی از اجرای پروژه‌ها ایجاد کرده است تصریح کرد: شاید پیش از این پروژه‌های بسیار خوبی در شهر اجرا شده اما این پروژه سابقه تمام اقدام‌های عمرانی در شهر قم را منفی کرده و این البته از دست رفتن بخشی از سرمایه‌های اجتماعی است.

او که این پروژه را تا مهر و آبان سال جاری قابل بهره‌برداری می‌داند، معتقد است اجرای پروژه‌های دیگر در شهر قم که پیشرفت خوبی داشتند، یکی از دلایلی بود که پیمانکار به صحنه آمد و کار را با قوت در دست گرفت.

امیدواری‌ها درباره افتتاح  تقاطع غیر‌همسطح شهدای 15 خرداد به زودی و پیشرفت 68 درصدی آن در حالی شکل گرفته که شنیدن خبر خداحافظی عباس محتاج، رئیس بنیاد تعاون ارتش این نگرانی را ایجاد کرده که این تغییر مدیریتی، یک قصه دیگر به هزار قصه این پروژه اضافه و دوباره روند آن را مختل کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار