قم هنرمندان خوبی در بیشتر رشته‌ها دارد. از جمله این رشته‌ها بازیگری است به طوری که در بیشتر جشنواره‌های تئاتر فجر قمی‌ها سهم مخصوصی داشتند.
کد خبر: ۲۵۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱ 22 June 2016
به گزارش تابناک قم، نام «جواد افشار» با سریال‌هایی گره خورده است که در زمان پخش خود با استقبال زیاد مخاطبان رسانه ملی روبه‌رو شده است. «پول کثیف»، «مادرانه» و «کیمیا» از جمله فیلم‌های پربیننده‌ای هستند که ساخت آن را این کارگردان قمی برعهده داشته است. 

مجموعه 30 قسمتی «برادر»، تازه ترین سریال اوست که شب‌های ماه رمضان از شبکه 2 پخش می‌شود. برادر قصه‌ای اجتماعی است که به چند موضوع اصلی می‌پردازد و مهم ترین آن رزق حلال و حمایت از تولید ملی است. نویسنده این سریال جذاب «آرش قادری» است که تا کنون تجربه نویسندگی فیلم‌هایی چون«ماتادور»، «هوش سیاه» و «عملیات 125» را در کارنامه هنری خود دارد.

یکی از نکات قابل توجه این سریال، جدا از این‌که کارگردان و بسیاری از عوامل پشت صحنه آن قمی هستند، استفاده از چند بازیگر توانمند قمی است که می‌تواند نویدی برای هرچه بهتر دیده شدن هنرمندان استانی در عرصه‌های ملی باشد. در این سریال بازیگرانی چون سیدجواد طاهری، اصغر نوبخت، امیرحسین یاوری، علی نعمت‌اللهی و زهرا فراهانی به ایفای نقش پرداخته‌اند. هم چنین تصاویری که برای تیتراژ ابتدایی سریال انتخاب شده، از بازار کهنه قم است که نشان‌دهنده علاقه و ارادت افشار به زادگاه خویش است.

ای کاش نقشم پررنگ‌تر بود

«سید جواد طاهری» بازیگر قمی سریال برادر که تجربه بازی در سریال یوسف پیامبر را نیز داشته در‌این‌باره می‌گوید: بازی در سریال «برادر» سومین تجربه همکاری من با آقای افشار است. اولین فیلمی که با ایشان کار کردم، «غروب بی پایان» در سال 73 بود که کارگردانی آن را برعهده داشت. بازی در فیلم سینمایی «آسو» در سال 83 نیز سومین تجربه همکاری ما بود که آقای افشار تهیه‌کننده آن فیلم بود. ایشان برای بازی در سریال «کیمیا» نیز به من پیشنهاد داد اما با توجه به این‌که 6 ماه از فیلم برداری این سریال در جنوب کشور انجام می‌شد، حضور در این سریال برای من مقدور نبود.

وی ادامه می‌دهد: برای سریال برادر نیز هر چند هنگام عقد قرارداد هنوز فیلمنامه نوشته نشده بود، اما به دلیل اطمینانی که به افشار داشتم، ایفای نقش حاج آقای ساعدی را قبول کردم. در ابتدا گمان می‌کردم به دلیل این‌که این فیلم در ماه رمضان پخش می‌شود، نقش روحانی این سریال نیز پررنگ خواهد بود. اما متاسفانه مسیر فیلمنامه به گونه‌ای تغییر کرد که این کاراکتر در حاشیه قرار گرفت و در مجموع در 7 قسمت حضور دارد.

طاهری در پاسخ به این سوال که آیا از بازی در این سریال پشیمان است، اظهار می‌کند: از حضور در این سریال ناراحت نیستم. اما به دلیل این‌که در انتخاب نقش شتاب‌زده عمل کردم، پشیمان هستم و الان معتقدم بهتر بود با اشراف کامل‌تری تصمیم می‌گرفتم چرا که با توجه به پیشینیه و توانایی خودم انتظار نقش بهتری را در سریال داشتم. از سوی دیگر آقای افشار نیز برای آغاز کار عجله داشت و قبل از عید نوروز سکانس اولیه گرفته شده بود. من هم به دلیل تعهدی که داشتم حاضر به ادامه همکاری شدم.

بازیگر سریال هوش سیاه در رابطه با اعتماد کارگردانان به بازیگران شهرستانی می‌گوید: به نظر من این اعتماد به بازیگران غیرتهرانی از نکات مثبت کار افشار است چراکه در شهرستان‌ها افراد با استعدادی در حیطه بازیگری فعالیت می‌کنند که قابلیت‌های فراوانی دارند اما به آنها اعتماد نمی‌شود. اگر توجه کارگردانان تنها به بازیگران پایتخت نشین نباشد می‌توان در آینده شاهد اتفاقات خوبی در عرصه فیلم و بازیگری از سوی استعدادهای شهرستانی بود.

قم استعدادهای بازیگری فراوانی دارد

یکی دیگر از بازیگران قمی سریال برادر«امیرحسین یاوری» مجری صدا و سیمای قم است که در این سریال نقش سردبیر روزنامه را برعهده دارد. وی در خصوص همکاری خود با جواد افشار می‌گوید: این سریال اولین تجربه همکاری من با ایشان بود و ان شاء الله ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص سختی‌ها و مشکلات ایفای نقش در این سریال می‌گوید: بخشی از سختی‌های کار به رفت و‌آمد از قم به تهران مربوط می‌شود. به ویژه بخشی از فیلم که در ماه رمضان تولید می‌شود به دلیل روزه گرفتن با دشواری‌هایی همراه بود.

یاوری با اشاره به استفاده افشار از هنرمندان قمی تصریح می‌کند : از آنجا که ایشان ارادت قلبی خاصی به قمی‌ها دارند، در آثارشان از همشهریان خود استفاده می‌کنند.

وی می‌گوید: قم هنرمندان خوبی در بیشتر رشته‌ها دارد. از جمله این رشته‌ها بازیگری است به طوری که در بیشتر جشنواره‌های تئاتر فجر قمی‌ها سهم مخصوصی داشتند. اگرچه به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و مالی از سوی نهادهای دولتی بسیاری از این افراد مانند کوروش زارعی، سیدجواد طاهری و جواد افشار به تهران مهاجرت کرده‌اند با این حال تولیدات عرصه نمایش هم‌چنان به قوت باقی است.

یاوری از بازی خود در سریالی 7 قسمتی با نام «بن‌بست» خبر می‌دهد و می‌گوید: در این فیلم نقش سرگرد راد را ایفا می‌کنم که به کارگردانی سعید خان بابایی و تهیه کنندگی نیروی انتظامی استان قم ساخته شده و در هفته ناجا از شبکه نور و شبکه یک پخش می‌شود.

این بازیگر قمی با اشاره به فیلم بعدی جواد افشار می‌گوید: بعد از اتمام پروژه سریال برادر، سریال 13 قسمتی نیز با موضوع حضرت معصومه (س) که دارای فضایی تاریخی است، از سوی آقای افشار ساخته می‌شود که من نیز در آن فیلم نقشی را برعهده خواهم داشت.

سختی‌ها و شیرینی‌های برادر

«علیرضا نعمت اللهی» که سال‌هاست او را با اجرای برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی می‌شناسیم، از بازیگران قمی است که تجربه همکاری با جواد افشار را دارد. وی که در این سریال نقش پزشک را بازی کرده، ابراز می‌کند: بسیاری از مردم گمان می‌کنند سریال‌سازی کار آسانی است و تمام اتفاقات‌‌ همان چیزی است که در قاب تلویزیون می‌بینند در حالی که برای گرفتن یک سکانس ساده گاهی روز‌ها وقت و انرژی صرف می‌شود. بعضی اوقات در تمام روز 3 - 4 ساعت می‌توانستیم بخوابیم. 

اما جدا از این سختی‌ها از آنجا که آقای افشار در پروژه‌های خود معمولا از بازیگران حرفه‌ای استفاده می‌کند، تجربه بازیگری در کنار استادان برای امثال من که تازه وارد عرصه فیلم و سریال شده‌ایم بسیار شیرین است. البته از آنجا که من تجربه اجرای روی صحنه را دارم، دلهره بازی در برابر دوربین را ندارم.

وی با اشاره به فرصت کم تولید سریال برادر تصریح می‌کند : با توجه به زمان کمی که از پیش تولید تا ساخت سریال وجود داشت، بعضی از بازیگران در دقیقه آخر از ادامه همکاری منصرف می‌شدند. برای مثال قرار بود به جای حسین یاری، کامبیر دیرباز نقش پسر حاج کاظم را بازی کند که منتفی شد. یا نقش گلاره عباسی ابتدا با لیلا اوتادی هماهنگ شده بود اما ایشان هم در دقایق آخر انصراف داد. هم چنین این کمبود وقت باعث شد تا نتوان از بیمارستان واقعی برای بعضی سکانس‌ها استفاده کرد به همین دلیل یکی از سراهای محله‌های تهران را تبدیل به دکور بیمارستان کردند.

نعمت اللهی از کمبود حامیان مالی برای فیلم سازی در قم خبر می‌دهد و می‌افزاید: اگرچه در قم استعدادهای بازیگری زیادی وجود دارد و بسیاری از افرادی که این روز‌ها در عرصه فیلم سازی فعال هستند، قمی‌اند اما آموزش و امکانات لازم برای ظهور این استعداد‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر فیلم‌هایی که برای قم ساخته می‌شود بیشتر روی لهجه این شهر تمرکز دارد در حالی که فرهنگ اصیل قمی در غالب موارد مغفول می‌ماند.

از دیگر بازیگران قمی سریال برادر، اصغر نوبخت در نقش بازاری و زهرا فراهانی در نقش خبرنگار (دوست دختر حاج کاظم) هستند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار