هشدار به گروه‌های حساس:
وضعیت هوای قم با توجه به غبارآلود بودن برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد. در حال حاضر میزان آلودگی هوا ناشی از ریز گردها ۴۷۰ میکروگرم در مترمکعب است، و تا روز یکشنبه ۳۰ خرداد وضعیت گردوخاک در استان قم ادامه دارد.
کد خبر: ۲۴۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰ 18 June 2016
به گزارش تابناک قم، مدیرکل مدیریت بحران قم با اشاره به وضعیت آلودگی هوا ناشی از ریز گردها در استان قم، اظهار داشت: در حال حاضر میزان آلودگی هوا ناشی از ریز گردها 470 میکروگرم در مترمکعب و تا روز یکشنبه 30 خرداد وضعیت گردوخاک در استان قم ادامه دارد.

محسن اروجی خاطر نشان کرد: در حال حاضر میزان آلودگی مشکل ساز نیست اما افراد مبتلا به بیماری قلبی، عروقی و ریوی، سالمندان و کودکان در زمانی که ریز گردها افزایش می‌یابد از اینکه در معرض فضای باز قرار گیرند اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه دلیل افزایش ریز گردها، آلودگی‌ها، خشکسالی و فقدان پوشش گیاهی است، گفت: افزایش آلودگی از روز 5 شنبه شروع و تا روز یکشنبه 30 خرداد با توجه به شرایط وزش باد ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران قم تصریح کرد: در حال حاضر میزان وزش باد بیش از 5 کیلو متر بوده و در این شرایط وضعیت عادی است البته باید گفت میزان وزش باد در شرق استان به دلیل کویری بودن بیشتر است.

هشدار به گروه‌های حساس 

معاون نظارت بر پایش اداره کل حفاظت محیط زیست قم، نیز با اشاره به رقم ریزگردها در هوای استان قم این میزان آلودگی را هشداری برای گروه‌های حساس عنوان کرد.

اسماعیل احمدزاده، گروه‌های حساس را بیماران دارای ناراحتی قلبی، تنفسی، افراد مسن و کودکان عنوان کرد که با توجه به این میزان ریزگرد معلق در هوا نباید در مراکز عمومی وارد شوند و بهتر است که در خانه‌های خود حضور داشته باشند.

استفاده از ماسک‌های تنفسی تأثیری ندارد

همچنین مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی قم، به مضرات گرد و غبار در هوا اشاره کرد و گفت: از مشکلات مهمی که در ریه توسط ریزگردهای هوا یا صنعتی می‌توان انتظار داشت بیماری‌های محدود کننده ریوی است که آنها در ارتباط با کاهش ظرفیت ریوی است که خود باعث کاهش حجم ریه‌ها می‌شود.

محمد نیک پور ادامه داد: بر اساس تحقیقات استفاده از ماسک‌های تنفسی معمولی که در لوازم بهداشتی و داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، نه تنها تأثیری بر جلوگیری از نفوذ این آلاینده‌ها بر بدن ندارد بلکه به دلیل افزایش نیروی تنفسی بدلیل بسته شدن مسیر تنفس باعث افزایش عوارض حاصله از این ماسک‌ها می‌شود.

وی در این رابطه افزود: باید از ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا مانند M۳ آن هم در دوره‌های زمانی حداکثر ۲ ساعته استفاده کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار