گزارشی از نقطه مشترک سخنان علما و مراجع در این روزها:
اوضاع اقتصادی که با گذشت بیش از هزاروصد روز از انتخاب حسن روحانی به عنوان جمهوری نه تنها بهبود پیدا بهبود نیافت بلکه به علت اشتباهات محاسباتی دولت یازدهم کشور را با مشکلات جدید و جدی روبرو نمود، در این بین اغلب مراجع معظم تقلید نیز نسبت به این وضعیت به بهانه های مختلف با ابراز ناراحتی از اوضاع اقتصادی کشور نسبت به وضع پیش آمده اعتراض نمودند.
کد خبر: ۲۴۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۷ 17 June 2016
به گزارش تابناک قم، هر روزه اخبار تعطیلی کارخانجات و واحد های تولیدی بزرگ و کوچک و همچنین افزایش نرخ بیکاری در کشور به گوش رسیده و رکود حاکم بر اقتصاد کشور مشکلات متعددی را پدید آورده است. اوضاع اقتصادی که با گذشت بیش از هزاروصد روز از انتخاب حسن روحانی به عنوان جمهوری نه تنها بهبود پیدا بهبود نیافت بلکه به علت اشتباهات محاسباتی دولت یازدهم کشور را با مشکلات جدید و جدی روبرو نمود. 

در این بین اغلب مراجع معظم تقلید نیز نسبت به این وضعیت بی تفاوت نبودند و به بهانه های مختلف و در موارد متعددی با ابراز ناراحتی از اوضاع اقتصادی کشور نسبت به وضع پیش آمده اعتراض نمودند و خواستار اهتمام دولت نسبت به به حل مسائل اقتصادی کشور شدند.

آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در بهمن 94 در دیدار آیت الله عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خواستار رفع مشکلات اقتصادی توسط دولت شدند و از گرانی روزانه اجناس انتقاد کردند. ایشان در اسفندماه 94 نیز بیان داشتند که بهبود اوضاع معیشتی ایران هنوز به نتیجه نرسیده است و همچنین در خرداد 95 در دیدار با اعضای حزب موتلفه اسلامی نیز برای چندمین بار از مشکلات اقتصادی و رکود و تورم  و مشکلات تولید سخن گفتند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز در دیدار خود با حسن روحانی گلایه های فراوانی را از اوضاع اقتصادی کشور انجام دادند و ده مورد از مشکلات اقتصادی کشور را به رئیس جمهور انتقال داد. سخنانی که در اتفاقی غیر حرفه ای و بی سابقه با سانسور و تقطیع خبرگزاری دولت رو به رو شد و سایت اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم باانتشار متن سخنان این مرجع تقلید در دیدار با حسن روحانی نسبت به این اقدام غیر اخلاقی واکنش نشان داد.

چندی پیش نیز آیت الله سبحانی از روند پرداخت یارانه ها انتقاد کرده و آن را نادرست خواندند. ایشان همچنین در دیدار با رئیس جمهور خواستار حل مشکلات مردم و رفع مشکلات تولید شدند.

آیت الله جوادی آملی نیز در دیدار با محمد رضا عارف وجود این تعداد بیکار را برای کشور مایه ننگ دانست از رویه وارداتی کشور انتقاد نمود. ایشان در دیدار با رئیس جمهور نیز خواستار توجه بیش از پیش دولت به وضعیت معیشتی مردم و حل مسایل اقتصادی شد و همچنین در دیداری دیگر با برخی از نمایندگان مجلس دهم خواستار مبارزه جدی یا بیکاری و تورم و اختلاس شد.

سایر مراجع و علما نیز همچون آیات اعظام صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی ، شبیری زنجانی در دیدارهای خود  خواستار رسیدگی دولت به اوضاع اقتصادی و معیشتی شدند که این نشان از اهمیت این موضوع و شرایط نامناسب اقتصادی کشور دارد که به مطالبه اصلی علما و مراجع تبدیل شده است.

مقام معظم رهبری نیز پس از نامگذاری سال 95 به نام "اقتصاد مقاومتی؛اقدام و عمل" به کررات در سخنرانی های خود به موضوعات اقتصادی و بهبود معیشت مردم اشاره نموده است و اخیراً در خصوص بیکاری جوانان بیان داشتند: شرمندگی این حقیر از اینکه جوانی بیکار با دست خالی به خانه می‌رود، کمتر از خود او نیست.

شرمندگی که بیشتر متوجه مسئولینی است که نه تنها به وعده و عیدهای اقتصادی خود عمل ننمودند با گره زدن اقتصاد کشور به توافق برجام و دستاورد تقریبا هیچ دولتی ها از توافق هسته ای کشور را با چالش های جدی ربرو نموده اند. حال باید دید در یک سال پایانی دولت آقای روحانی اتفاق مثبتی در حوزه اقتصادی کشور خواهد افتاد و پاسخی به مطالبه اصلی مراجع، علما و بزرگان داده خواهد شد یا کماکان باید اخبار ناخوشایند تعطیلی واحد های تولیدی و بیکاری روز افزون کارگران را بشنویم.

منبع:598
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
میدنم پیام بنده ربطی به این گزارش ندارد...خواشن این ارگانهای دولتی دردادن امتیاز اب وبرق گاز به خانه های مسکونی زیادسخت نگیرند بنده خونه ام ازقدیم کنتورگاز داشته ولی علمک گاز نداشت ازعلمک خونه همسایه اورده بودم حالا همسایه لوله گاز بنده راقطع کرده رفتم اداره گاز میگه بایدپایانه کاربیاری ماندم بدون گاز...درحالی که ازکارکنان اداره میگند نقدا 1میلیون بدی میاریم علمک میزاریم /چرابایداینقدرسخت بگیرند که یک عده براحتی رشوه بگیرن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار