مدیر موسسه کبریا اعلام کرد: امسال ماه شعبان ۳۰ روزه خواهد بود و روز سه شنبه، اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.
کد خبر: ۲۳۶۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 27 May 2016
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام سید رضا اصفهانی در نشست بررسی مبانی فقهی و نجومی رویت هلال به منظور بررسی وضعیت رویت پذیری هلال ماههای رمضان و شوال در مجمع جهانی صادقین بیان داشت: مساله ای که در اینجا مطرح است اینکه ملاک و معیار تقویم اسلامی ماه است یا خورشید؟ به نظر می رسد، ملاک در تقویم اسلامی ماه باشد اما در قرآن کریم برای آغاز ماه، هم خورشید و هم ماه مورد توجه است و مواردی دیده می شود که با خورشید انجام شده است مثلا امام صادق(ع) در تعیین اوقات نماز، بر اساس تقویم رومی، در فصول مختلف سال، طول شاخص را تعیین کرده است و به نظر می رسد تا قرن دوم هجری، تقویم رومی تقویم شایع شمسی بوده است.
 
او با اذعان به اینکه در یک قرن اخیر در ایران، کار چندانی بر روی تقویم نشده است، اظهار داشت: در ابتدای قرن ۱۴ شمسی، مجلس شورای ملی، ماههای حمل و ثور و جوزی را به فروردین، اردیبهشت و خرداد تبدیل کرد. در دهه هفتاد شمسی مصوب کردند که آقای ایرج ملک پور، تقویم را استخراج کند اما از دهه ۷۰ رویت هلال مسابقه ای شد و اینکه چه کسی هلال را زودتر می بیند تا اینکه اوایل دهه ۸۰ استخراج تقویم را به شورای تقویم دادند و ستاد استهلال از سالهای اولیه رهبری آیت الله خامنه ای شکل گرفت.
 
مدیر موسسه کبریا با اذعان به اینکه کارهای انفرادی هم در زمینه استهلال از قبیل نوشتن مقاله و تحقیقات وجود داشته است، گفت: اینقدر که مسیحیت روی تقویم کار کرده ما کار سازمان یافته ای روی تقویم شمسی نکردیم که ببینیم تقویم اسلامی، شمسی است یا قمری؟
 
او با اذعان به اینکه کار جدی روی تقویم نشده است، این سئوال را مطرح کرد که چرا کشورهای اسلامی نباید تقویم مشترک شمسی داشته باشند؟ و ادامه داد: این جفایی است که به بحث وقت در اسلام شده است.
 
اصفهانی با بیان اینکه برخی کشورها در منطقه بحرانی قرار دارند، افزود: امروزه بیش از سه میلیون نفر در منطقه اسکاندیناوی زندگی می کنند و شرایط این منطقه، بحرانی است و اذان صبح ندارند و این نکته مهمی است حتی خود آنها هم تلاشی برای ایجاد گروه استهلال نکردند.
 
او به پیشینه تشریع حکم روزه در اسلام اشاره کرد و گفت: ما در بحث استهلال نیازمند ورود به بحث تقویم در اسلام به عنوان مساله زیربنایی هستیم و متاسفانه مرکزی نداریم که تحقیقات کاربردی و زیربنایی در حوزه تقویم انجام دهد.
 
این استاد حوزه با بیان اینکه تقویم نیازمند مرکز تصمیم گیری و عملیات است، خاطرنشان کرد: تقویم همواره تابع مرکز قراردادها بوده است و هرکجا این مرکز قراردادها تعیین کرده است، همه تبعیت کرده اند؛ نیاز به چنین مراکز تصمیم گیری جامعی در جامعه اسلامی وجوددارد و این مراکز هنوز ایجاد نشده است و به همین دلیل ما دچار معیارهای مختلف تقویمی هستیم مثلا تقویم قمری مدلهای مختلفی دارد که براساس قراردادهاست؛ یکی اینکه گردش ماه به دور زمین را براساس چرخش ستارگان در نظر بگیریم و قمر در عقرب یا قمر در ثور بر این اساس است.
 
او یکی دیگر از معیارهای تقویم را براساس حرکت ماه به دور زمین عنوان کرد و گفت: اشکالی که دیده می شود اینکه ماه هلالی می گوئیم ولی تقویم شرعی و مورد عمل در اسلام هیچ کدام از اینها نیست.
 
اصفهانی افزود: ما تقویمی بر مبنای رویت هلال داریم که ماه یا ۲۹ روز یا ۳۰ روز است و در تقویمهای سنتی هم روز آخر را سلخ نوشته اند به همین صورت مدلهای مختلفی در رویت هلال رخ می دهد برخی هلالها ممکن است پیر یا جوان باشند که این براساس زمان مقارنه است.
 
کارشناس مسائل نجوم ادامه داد: مدل دیگر براساس مشاهده زمان هلال است؛ برخی هلالها ممکن است قبل از طلوع خورشید رویت شود که هلال اول ماه محسوب نمی شود و هلالهای مورد بحث ما هلالهای شامگاهی هستند که طبق فتوای مقام معظم رهبری و برخی مراجع، هلال های روزگاهی هم مورد قبول هستند.
 
او یکی دیگر از ملاکهای رویت هلال را  مشاهده هلال با چشم مسلح و غیرمسلح عنوان کرد و افزود: هلالهای رویت آسان، سخت و بحرانی داریم که هلال به راحتی دیده نمی شود مانند هلال پایان ماه شعبان که سخت دیده می شود.
 
اصفهانی با اشاره به هلال ماه رمضان و شوال امسال گفت: طبق تقویم موسسه ژئوفیزیک، ماه شعبان امسال ۳۰ روز و ماه رمضان ۲۹ روزه است. هلال ماه شوّال جزو هلالهای جذابی است که ویژگی خاصی دارد.
 
او با مقایسه ایران و عربستان در اعلام ماه رمضان بیان کرد: در ایران طبق نظر رهبر انقلاب، رویت هلال با ابزار هم در دستور کار قرار می گیرد و رویت هلال شوال امسال نیاز به چشم مسلح ندارد اما  تقویم رسمی عربستان بر مبنای ماه قمری است. در سال ۱۴۲۰ قمری قانونی را برای تقویم ام القری تعیین کردند که مبنای تقویم رسمی عربستان رویت هلال نیست بلکه محل مورد محاسبه، مختصات کعبه معظمه است و دیگر آنکه از مقارنه گذشته باشد و ماه در افق مکه بعد از خورشید غروب کند.
 
مدیر موسسه کبریا ابراز کرد: اعلام عمومی استهلال یکی از اشتباهات عربستان است در ایران گروههای تخصصی رویت را انجام داده و بعد نتیجه را به رهبری گزارش کرده و او بررسی و تعیین اول ماه می کند.
 
او به اشکالات اعلام عمومی رویت هلال اشاره کرد و افزود: در اعلام عمومی هلال بیش از ۱۰ درصد گزارش توهم رویت داریم که فقط مختص مردم عادی نیست بلکه برای افراد خبره و متخصص هم ممکن است رخ دهد اما فرد متخصص می تواند بین توهم و واقعیت تشخیص دهد.
 
اصفهانی گفت: طبق تقویم ام القری، امسال ۱۷ خرداد ، شروع ماه رمضان در عربستان است. اتفاقی که می افتد اینکه، ماه در مکه در روز ۲۹ شعبان، حدود ۲۰ دقیقه بعد از خورشید غروب می کند ولی ارتفاع آن سه درجه بعد از افق است و درخشندگی هلال نیم درصد است لذا عملا امکان رویت وجود ندارد. نقشه ها و نمودارها هم نشان می دهد منطقه حجاز منطقه عدم امکان رویت هلال است.
 
او با بیان اینکه ماه شعبان در ایران و عربستان با یکدیگر مطابقت دارد، بیان داشت: احتمال دارد عربستان، دوشنبه را اول ماه رمضان اعلام کند ولی در ایران و عراق ماه رمضان از روز سه شنبه شروع می شود اما در ماه شوال از لحاظ تقویم ام القری و رویت شروع ماه شوال، یک روز خواهد شد. اگر عربستان یک روز زودتر ماه رمضان را شروع کند، ۱۴ تیر روز ۲۹ رمضان می شود.
 
مدیر موسسه کبریا یادآور شد: در مکه در این روز، ماه حدود ۴ دقیقه زودتر از خورشید غروب می کند لذا برمبنای تقویم ام القری هم ماه رمضان ۳۰ روزه است و روز شروع شوال در ایران هم همان روزی خواهد بود که در عربستان اعلام شده است. جالب اینکه امسال ماه شوال در یک روز در همه دنیا رخ خواهد داد.

منبع: شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار