بحران و تنش آبی در کشور به شدت احساس می شود چرا که در سال های اخیر توجه چندانی به اصلاح الگوی مصرف مخصوصا در بخش کشاورزی نشده است.
کد خبر: ۲۳۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷ 27 May 2016
به گزارش تابناک قم،  سال گذشته بود که دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص بحران آبی که جهان را تهدید می کند صحبت های مهمی را مطرح کرد،وی در اظهاراتی گفته بود: 2 و نیم میلیارد نفر در حال حاضر از امکانات ضروری بهداشتی محروم هستند همچنین یک هزار کودک زیر پنج سال هر روز در اثر مصرف آب آلوده و شرایط نامناسب بهداشتی جان خود را از دست می دهند.تا ۱۰ سال دیگر ۱.۸ میلیارد نفر در جهان در مناطقی با ذخایر محدود آب زندگی خواهند کرد و دوسوم این افراد با کمبود شدید آب روبرو خواهند بود.

هشدار در مورد بحران احتمالی آب در جهان و در خواست از کشورهای جهان برای عمل به تعهدات خود نسبت به مسائل آب و بهداشت عمومی تنها گوشه ای از اظهارات بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در سال گذشته بود که  خبر از بحرانی سخت در جهان می دهد که در صورت سوء مدیریت به واقعیتی تلخ تبدیل خواهد شد.

از طرفی ، کشور ایران نیز سالهاست که با خشکسالی سختی روبرو شده است کشوری با جمعیت نزدیک به 80 میلیون که هنوز با  بحران کم آبی به صورت جدی برخورد نمی شود سال گذشته طبق آماری که سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد  520 شهر و 13 مرکز استان مشکل کم آبی یا تنش آبی مواجه بودند.

این آمارهای نگران کننده در حالی اعلام می شود که مردم ایران همچنان با فرهنگ صرفه جویی بیگانه هستند و به استفاده درست و مناسب از این نعمت اهمیت زیادی نمی دهند و به طور متوسط در هر شبانه روز هر ایرانی ۱۹۷ تا ۲۰۰ لیتر آب مصرف می کند که البته این آمار در ماه های گرم سال افزایش چشم گیری را به خود می بیند.

با وجود اینکه تنها درصد کمی از آب در بخش خانگی مصرف می شود اما رعایت الگوی مصرف نیازی اساسی و ضروری است زیرا براساس اعلام گزارشات وزارت نیرو هدر رفت آب در ایران نزدیک به 30 درصد است که این آمار در دنیا 12 درصد گزارش شده است که البته برداشت های غیر مجاز و فرسودگی تاسیسات آب نیز تاثیر بسزایی در این آمارها  دارد.

علاوه بر این، بخش دیگری که بیش از 90 درصد ظرفیت آب کشور در آن به مصرف می رسدبخش کشاورزی است، این آمار در حالی اعلام می شود که کشور ایران به میزان یک سوم متوسط جهانی در سال بارندگی دارد و ظرفیت سفرهای زیر زمینی نیز روز به روز در حال کاهش است.

به گفته کارشناسان تنها با کاهش چند درصدی این آمار می توان بخشی از مشکل کم آبی شهرها را برطرف کرد.از طرفی  راه حلی هم که می تواند در کاهش این آمار کمک کند کنار گذاشتن سیستم آبیاری غرقآبی و استفاده از تکنولوژی های نوین آبیاری مانند قطره ای و بارانی است.

به طور مثال تنها در استان قم سال 93، هزار هکتار از زمین های زراعی استان به صورت نوین آبیاری شدکه در سال 94 این آمار به 3 هزار هکتار افزایش یافت واگر این سیستم در زمین های زیر کشت کشور پیاده شود مطمئنا از هدر رفت درصد زیادی از آب کشاورزی جلوگیری خواهد شد.

به هر حال بحران جهانی آب وضعیت متفاوتی را به وجود آورده است در حالی که سدهای کشور باوجود بارندگی های اخیر ذخایر آبی مناسبی ندارند و برداشت از سفرهای زیر زمینی نیز به شدت افزایش یافته است اگر الگوی مصرف در تمامی بخش ها اصلاح نشود در سال های آینده تنش جدی آب خسارات جانی و مالی شدیدی بر جای خواهد گذاشت.

منبع: قم فردا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار