صنعت مبل قم سومین هدف مسئولان برای راه‌اندازی خوشه و توسعه آن بود. اما تعامل و انجام کارگروهی نیاز ضروری محسوب می‌شود که در ‌‌نهایت می‌تواند به رشد مالی و افزایش نقدینگی منجر شود.
کد خبر: ۲۳۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲ 23 May 2016
به گزارش تابناک قم، خوشه سازی و توسعه آن یکی از کارهایی است که در سال‌های اخیر صنایع کوچک را برای رشد و ارتقای واحدهای تولیدی در صنوف یاری می‌کند. راهکاری که از طریق آن واحدهای تولیدی کوچک در حرفه و مختصات جغرافیایی خاص می‌توانند تولیدات خود را افزایش دهند و آن را برای ورود به بازارهای داخلی وخارجی عرضه کنند.

به گزارش همشهری، استان قم با داشتن ۵ خوشه توسعه کسب و کار تاکنون سعی داشته کمکی درخور توجه به واحدهای تولیدی خرد و باقدمت استان داشته باشد. خوشه مبلمان قم یک سال است که پا گرفته و سعی دارد آرام آرام نام مصادره شده تولیداتش را از آن خود کند. حالا با گذشت یک سال از فعالیت خوشه مبل قم، فعالان و قدیمی‌های این صنف از دغدغه‌ها و راه‌های رفته و کارهای مانده  می‌گویند.

صنعت مبل قم سومین هدف مسئولان برای راه‌اندازی خوشه و توسعه آن بود. اما تعامل و انجام کارگروهی نیاز ضروری محسوب می‌شود که در ‌‌نهایت می‌تواند به رشد مالی و افزایش نقدینگی منجر شود. این نکته را امیر ولی عامل توسعه خوشه مبل استان گفت.

بازارهای صادراتی؛ هدف بلندمدت خوشه مبل قم

ولی برندسازی و بازاریابی مشترک را از مهم‌ترین دستاوردهای تعامل فعالان درودگری برشمرد و افزود: در این صورت دلالان و واسطه‌هایی که کار خرید و فروش مواد اولیه را انجام می‌دهند و سود نهایی را از آن خود می‌کنند حذف می‌شوند.

عامل توسعه خوشه مبل استان با بیان این‌که استان قم، تهران و ملایر تنها تولیدکنندگان اسکلت مبل کشور هستند و در این میان قم دومین قطب تولید مبل کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: تشکیل خوشه مبل قم به تازگی، یک ساله شده و این زمان برای برندسازی و معرفی، زمان کوتاهی است.

ولی با بیان این‌که در حال حاضر در شهرهای تهران، شیراز، کاشان، اصفهان، یزد و مشهد بازاریابی، سلیقه یابی و زمینه ایجاد نمایندگی، مورد ارزیابی قرار گرفته است ابراز کرد: با وجود اینکه ورود به بازارهای صادراتی در اولویت ما نبوده اما اقدام‌های اولیه برای ورود به بازارهای عراق و عمان آغاز شده است.

عامل توسعه خوشه مبل استان قم با تأکید بر این‌که در حال حاضر ورود به بازارهای صادراتی در اولویت نیست، گفت: با این وجود کشور عراق از جمله اهداف اولیه بازار صادراتی مبل استان است که کارهای مطالعاتی آن در حال انجام است.

وی برند «صمیم» را نخستین برند شکل گرفته برای مبل قم اعلام کرد و گفت: بیش از ۴ هزار واحد تولیدی مبل قم در قالب خوشه در حال فعالیت هستند اما با توجه به کمیت و کیفیت تولیدی‌ها، شرایط برای ایجاد برندهای دیگر نیز فراهم است.

عامل توسعه مبل استان قم تهیه مواد اولیه، کمبود نقدینگی، محدودیت بازار و حضور دلالان در بازار را از جمله نقاط ضعف خوشه مبل قم برشمرد و اظهار کرد: رفع این نقاط ضعف نیازمند حمایت مسئولان برای توسعه بازارهای صادراتی، حمایت از تولیدکنندگان و کنترل واردات است.

فعالیت مستقیم ۲۰ هزار نفر در صنعت مبل قم

«مجتبی صفایی» رئیس اتحادیه درودگران قم نیز با بیان این‌که استان قم بعد از تهران بزرگ‌ترین تولید‌کننده مبلمان کشور است، تأکید کرد: در شرایطی که بیش از ۲۰ هزار نفر به طور مستقیم در حال فعالیت در بیش از ۴ هزار واحد تولیدی مبل هستند باید گفت توسعه خوشه می‌تواند وضع بازار مبل را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: خام فروشی یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی صنعت مبل قم بود که خریداران با فراوری این تولیدات در ‌‌نهایت ارزش افزوده عایدشان می‌شد و تولیدکنندگان سود چندانی نمی‌بردند.

وی برندسازی را یکی از راه‌هایی دانست که قادر است توان واحدهای تولیدی را برای تولید بیشتر و فراوری محصولات متمرکز کند.

برندسازی مبل برای افزایش اقبال عمومی به تولیدات داخل

سیدعلی طباطبایی یکی از فعالان باسابقه مبلمان سازی قم، تولید مبل را در 2 دسته خام و تکمیل شده تقسیم‌بندی کرد و گفت: مشکل ما در قسمت تکمیل تولیدات بود. یعنی رنگ کاری و رویه‌کوبی که در  سال‌های اخیر مهم‌ترین مشکل صنعت مبل قم فقدان بخش تکمیل بوده است. وی تمایل مردم را به خرید  محصولات برند مورد توجه قرار داد و گفت: فروش تولیدات در قالب برند سبب اقبال عمومی می‌شود چرا که مشتری در قبال هزینه‌ای که پرداخت می‌کند کیفیت و خدمات پس از فروش را می‌خواهد.

به گفته وی، ایجاد خوشه مبل و برند صمیم سبب شده تا در سال اول فعالیت این خوشه مردم استان بیش از پیش با توانمندی‌های تولیدکننده‌ها آشنا شوند. از دیگر سو تولیدکنندگان نیز با ایجاد کارگاه‌های فراوری تولیدات خام توانسته‌اند به ارزش افزوده بیشتری نسبت به قبل دست پیدا کنند.

طباطبایی مطالعه بازار، امکانات موجود، توسعه بخش تکمیل، ایجاد کارگاه‌های رنگ کاری و رویه‌کوبی و طراحی مدل‌های جدید را از جمله اقدام‌های در دستور کار خوشه مبل استان برشمرد و ادامه داد: دستیابی به بازارهای صادراتی در بلندمدت از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که مورد توجه قرار دارد.

غربت صنعت مبل قم بین قمی‌ها

«محمدرضا امینی ثابت» از دیگر فعالان صنعت مبل استان قم گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خوشه مبل طی سال‌های اخیر آن است که واقعیت‌های صنف خودمان را شناخته‌ایم و آگاهی‌های صنفی افزایش یافته است. همین موضوع سبب شده که در تعاملات و کار گروهی موفق‌تر عمل کنیم.

 «بهزاد متقیان» دیگر فعال با سابقه صنعت مبلمان استان نیز با بیان این‌که در سال‌های گذشته خام فروشی و نبود شناخت بازار سبب شده بود ارزش افزوده زیادی را از دست بدهیم، تصریح کرد: همین موضوع سبب شد در گام اول چرخه تکمیل را در استان ایجاد کنیم تا مانع خروج ارزش افزوده تولیدات از استان شویم.

این تولیدکننده با سابقه با بیان اینكه ما در شهر خودمان هم غریب هستیم و بسیاری از مردم از این توانمندی‌ها بی‌خبرند اظهار کرد: با وجود موانع و مشکلاتی چون رکود بازار باز هم از تلاش دست بر نمی‌داریم.

صنعت مبلمان استان قم هر چند به مدد فعالان و مسئولان این عرصه راه‌های دشواری را طی کرده است اما کارهای مانده زیادی در این صنعت وجود دارد تا از ظرفیت گسترده  آن در کشور بیشتر استفاده شود.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار