برخی از اقتصاد مقاومتی برداشت ریاضت اقتصادی داشته‌اند و آن را گامی برای صرفه‌جویی و در تنگنا گذاشتن می‌دانند ولی هدف اقتصاد مقاومتی در اصل کاهش وابستگی به واردات و اتکا به نیروهای داخلی است.
کد خبر: ۲۳۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴ 21 May 2016
به گزارش تابناک قم، واژه اقتصاد مقاومتی چند سالی است که توسط رهبر معظم انقلاب بیان‌شده است، واژه‌ای که شاید در ابتدا به علت وابستگی‌های کشور به نفت زیاد آن‌چنان که باید جدی گرفته نمی‌شد ولی با اعمال تحریم‌ها و فشارهایی که دشمنان نظام وارد کردند هرروز که بیشتر می‌گذرد وابستگی به آن و صورت‌پذیری آن بیش از پیش احساس می‌شود.

برخی از اقتصاد مقاومتی برداشت ریاضت اقتصادی داشته‌اند و آن را گامی برای صرفه‌جویی و در تنگنا گذاشتن می‌دانند ولی هدف اقتصاد مقاومتی در اصل کاهش وابستگی به واردات و اتکا به نیروهای داخلی است و با توجه به جوان بودن کشور، اقتصاد مقاومتی تبدیل به دغدغه بزرگ برای مسئولین کشور تبدیل‌شده است.

امسال نیز با توجه به مزین شدن و نام‌گذاری آن به سال" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" مسئولین کشور به ندای رهبر معظم انقلاب لبیک گفته‌اند و در حال آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به خواسته‌ها هستند، هرچند با توجه اینکه این کار شاید سالیان سال طول بکشد تا وابستگی‌ها را کم کند و معلوم نیست فلان مسئولی سال بعد در سرکار خود باشد و یا نه، بیشتر فقط منوط به جلسات شده تا اقدام و عمل جدی در این حوزه.

استان قم نیز به علت صنعتی بودن و نزدیکی به تهران از شهرهای مهم برای رسیدن به این خواسته به‌حساب می‌آید، هرچند موقعیت جغرافیایی و وجود برخی محدودیت‌ها شاید این اجازه را به قم ندهد چرا که سیاسی کاری در قم بعد از تهران در رده دوم قرار دارد و برخی رجال سیاسی شاید زیاد موافق رسیدن به اقتصادی پویا در قم نباشند.

اما به هر جهت در سال گذشته بارها جلساتی درباره اجرای اقتصاد مقاومتی متشکل از کارگروه‌های مختلف در استان قم تشکیل شد ولی خروجی قابل‌لمسی از آن‌ها خارج نشد و این ذهنیت به وجود آمد که این جلسات هنوز نتوانسته جنبه عملی به خود بگیرد.

ولی امسال گویا قضیه با سال گذشته مقداری متفاوت است و دولت نیز اهتمام جدی‌ای برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور برداشته است و در قم نیز در سال جدید نخستین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در قم چند هفته قبل برگزار شد.

استاندار قم در این جلسه اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک استراتژی، در گام نخست نیاز به یک نهضت فکری دارد تا نگرش مردم و مسئولان نسبت به مسائل اقتصادی دگرگون شود و مفاهیم حوزه اقتصاد مقاومتی باید در ذهن همه برود تا شاهد تلاش همگانی برای تحقق این امر مهم باشیم و هیچ‌کس خود را جدای از دیگران نداند.

صادقی به برگزاری دو هفته یک‌بار این جلسه در قم اشاره کرد و گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم با سه کارگروه تخصصی فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی تشکیل‌شده است و بنا داریم که این جلسات هر دو هفته یک‌بار در استانداری برگزار شوند و مدیران باید به شکل منظم گزارش عملکرد خود در دو هفته گذشته را بدهند تا مشخص شود که برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کرده‌ایم.

به هر حال برگزاری چنین جلساتی بسیار خوب و ارزشمند است ولی متأسفانه با نگاهی به وضعیت اشتغال استان و تعطیلی روزانه واحدهای صنعتی به نظر می‌آید تاکنون این جلسات خروجی قابل قبولی نداشته است.

منوط کردن اقتصاد مقاومتی به برگزاری جلساتی از همان ابتدا مشخص بود حتماً به آفتی در این مسیر تبدیل خواهد شد و تا زمانی که مسئولین به‌طور جد خود از نزدیک بازدیدی از وضعیت اقتصادی استان نداشته باشند نمی‌توان زیاد خوش‌بین بود که خروجی جلسات در بدنه اقتصادی استان تأثیرگذار باشد.

درست است که پیاده‌سازی چنین طرح سنگینی نیازمند حمایت تمام مسئولین دارد ولی باید ابتدا ملت خود بخواهند که روی پایشان بایستند تا مسئولین هم با برنامه‌ریزی‌ها جاده رسیدن به این هدف مهم را هموارسازند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار