آیت‌الله نجم‌الدین طبسی
کد خبر: ۲۳۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸ 21 May 2016
موضوع مهدویت و موعود آخرالزمان از مهم‌ترین مباحث در هر عصر بوده، به ویژه در زمانه کنونی که اعتقاد به ظهور منجی با توجه به شرایط جهان، بیشتر شده است.

اهمیت و حساسیت این باور اعتقادی شیعه باعث شده که در همه دوره‌ها به ویژه دوران اخیر، شاهد سوء استفاده عده‌ای از موضوع مهدویت شویم و به طور خاص جریان‌های انحرافی به اسم نمایندگی از حضرت ولی عصر(عج) چون ماجراهای ظهور یمانی و حسنی و نیز ادعای ملاقات با حضرت و نامه نگاری با ایشان به راه بیفتد و بعضاً باعث گمراهی بخشی از مردم شود. 

کثرت آیات و روایات در این خصوص بسیار زیاد است به طوری که بنده در طول سال‌ها کار علمی، حدود 400 آیه و 2 هزار روایت درباره مهدویت از کتاب‌های فریقین شناسایی و لیست برداری کرده‌ام که البته ممکن است بیش از اینها باشد. آنچه مسلم است اینکه مرجعیت شیعی و حوزه‌های علمیه به عنوان نایبان عام حضرت، پشتیبان اصلی جریان اصیل مهدویت در قرن‌های متمادی بوده و هستند و در هر برهه زمانی با زمان شناسی و شجاعت عالمانه خود در برابر جریان‌های انحرافی مدعی مهدویت ایستادگی کرده و دست به روشنگری و هدایت عامه مردم زده‌اند.

آن گونه که ما از روایات قطعی و صحیح السند به ویژه روایت معروف نقل شده از سوی مرحوم شیخ مفید در می‌یابیم، این است که مساله ظهور امام زمان(عج) دارای یک سری علامت‌های حتمی و نیز نشانه‌ها و علامت‌های غیرحتمی است. به عنوان مثال مساله سفیانی و حسنی و یمانی و خراسانی از علامت‌های قطعی است. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که می‌بایست اینها را در حد همان یک علامت مورد توجه قرار داد و نه بیشتر در حالی که عده‌ای با قداست دادن به این علامت‌ها و برجسته سازی بیش از حد آنها به دنبال آن هستند که مرجعیت شیعی را دور زده و مردم را از اسلام اصیل و معارف حقه شیعه به معنای واقعی دور کنند. این هشدار جدی است که نباید یمانی و حسنی را این قدر بزرگ جلوه دهیم. به طور مثال برخی چنین تبلیغ می‌کنند که با آمدن یمانی همه مراجع کنار کشیده و از ایشان تبعیت می‌کنند، در حالی که این طور نیست و درباره این ادعا سند متقن وجود ندارد.

در این شرایط استادان حوزه، فضلای نخبه و به ویژه علمای مطرح و صاحب نفوذ باید بیش از پیش مساله مهدویت را در کانون توجهات خود قرار داده و به امر پاسخگویی به سوالات و شبهات در این باره اهتمام ورزند.

 اگر در این زمینه غفلت و کوتاهی شود چه بسا دشمنان اسلام و شیعه به وسیله همین جریان‌های انحرافی مدعی دروغین مهدویت، حتی بچه مسجدی‌ها و افراد مذهبی جامعه ما را هم به سوی خود جذب کنند، کما اینکه در مواردی این اتفاق در سال‌های اخیر رخ داده است.

حقیقت غیرقابل انکار این است که دشمنان و جریان‌های مدعی، نقطه کور را در این قضایا پیدا کرده‌اند و ما اگر به این مسائل و تبیین احادیث صحیح و روایات مستند و غیرقابل خدشه نپردازیم، آنها به فعالیت‌های خود به اسم مهدویت و در واقع بر ضد آن، ادامه می‌دهند.

از سویی لازمه مقابله با انحرافات و خرافه‌گویی آن است که ما عالمانه و هوشمندانه وارد مباحث مهدویت شده و به طور جدی مراقب باشیم که با این اعتقاد کلیدی و مبنایی به صورت عوامانه و جاهلانه برخورد نشود.

امروز بشریت بیش از هر زمانی میل به معنویت و شناخت موعود جهانی پیدا کرده است. منتها دشمنان و به خصوص صهیونیست‌ها بیکار ننشسته و با در اختیار داشتن رسانه‌های تاثیرگذار جهانی و حضور پررنگ و جهت‌دار و برنامه‌ریزی شده در فضای مجازی، می‌خواهند مردم را از حقایق اصیل مهدویت و آخرالزمان دور کنند.

البته شبهات طرح شده در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های وهابی و ضدشیعی، عموماً تکراری و بی‌منطق است، چه آنکه جایگاه علمی آنها در حدی نیست که تحقیق کرده و بخواهند عالمانه وارد مساله طرح شبهات و تخریب اعتقادات شیعه شوند. اما باید در این جهاد علمی و فرهنگی با ساختن فیلم، نگارش مقالات و کتاب‌های قوی، بهره گیری درست از فضای مجازی و... ضمن پاسخ دادن به شبهات، برای تبیین معارف و آموزه‌های مهدوی گام برداریم و به این وسیله امام زمان(عج) را که در مظلومیت به سر می‌برند هر چه بیشتر و بهتر یاری کنیم.

در عصر کنونی که وهابیت این نوع گستاخانه و بی‌شرمانه در منطقه ما جولان می‌دهد و ظلم و ستم بی‌حد و حصر را نسبت به مظلومان عالم و به ویژه شیعیان و محبان امیرالمومنین(ع) در کشورهای عراق و سوریه و دیگر نقاط مرتکب می‌شود، تلاش در این باره اهمیت صدچندانی پیدا کرده است.

در واقع ترویج آموزه‌های اصیل مهدویت و گام برداشتن در راه معرفی و شناساندن امام زمان(عج) به عموم مردم، خود، عامل تقویت اُمید در میان مردمان منتظر و جامعه انتظار است. همین اُمید و شناخت عالمانه است که در عصر غیبت ولی عصر(عج) محرک بسیاری از حرکت‌های انقلابی در بسترسازی برای ظهور ولی عصر(عج) بوده که شاخص‌ترین آنها نهضت امام خمینی(ره) در برچیدن نظام طاغوت و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

عصر ظهور و دوران کنونی به تصریح روایات ما، دوران ریزش‌ها و رویش‌ها است. ما باید بکوشیم که با تعمیق بصیرت دینی خود و تقویت باورهای مهدوی در جبهه حق و یاران و سربازان مهدی فاطمه(س) قرار بگیریم.

آیت‌الله نجم‌الدین طبسی 
استاد حوزه و پژوهشگر برجسته مهدویت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار