عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در جایی که قرار است دشمنان اسلام تصمیم گیرنده اصلی باشند و برنامه های خود را علیه مسلمانان، کرامت، عزت و جان حجاج پیاده کنند، اعزام حجاج در این شرایط به صلاح نیست.
کد خبر: ۲۳۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳ 18 May 2016
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی اظهار کرد: در مباحث فقهی موارد متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر برخی از امور دینی موجب زیر سوال رفتن، عزت و کرامت مسلمانان شود، نباید انجام گیرد. 

وی ادامه داد: بحث فقهی در مورد حج، هم همین است که اگر در مسیر حج، امنیت وجود نداشته باشد نباید انجام شود. 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شرایط به گونه ای است که انسان احساس می کند مانند جریان سال گذشته حادثه منا، که همه شواهد دال بر عمدی بودن حادثه بود،امنیت حجاج برقرار نباشد، در این صورت از نظر امنیت نیز حکم شرعی حج متفاوت می شود. 

رجبی خاطرنشان کرد: اگر نوع برخورد کشور میزبان طوری باشد که با عزت مومن و حجاج سازگار نباشد و باعث خواری، اهانت و خفت آنها شود، طبیعی است که آن حکم شرعی متفاوت خواهد شد. 

وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی آل سعود دستورات اربابان خود یعنی استکبار جهانی را پیاده می کند و آنها اثبات کردند که به هیچ وجه، صلاحیت میزبانی از حجاج را ندارند. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: سعودی ها امروز در عمل نقشه های استکبار جهانی و صهیونیسم که سرسخت ترین دشمنان اسلام هستند، را پیاده می کنند، بنابراین رفتن چنین حجی از نظر فقهی و عقلی درست نیست واعزام حجاج نیز در چنین اوضاعی به صلاح نخواهد بود. 

وی ادامه داد: اگر نوع برخورد کشور میزبان حج،با عزت مومن و حجاج سازگار نباشد و اقدامات آنها باعث خواری،اهانت و خفت زائران شود، به صورت طبیعی حکم شرعی حج متفاوت خواهد شد. 

استاد حوزه علمیه قم گفت: در کنار این مسائل مهم، آل سعود از جنایتکارانی مانند داعش حمایت می کند و چه بسا درآمدی که از طریق حج به دست می آورد را در همین مسیر حمایت از تروریست ها، هزینه کند. 

رجبی ادامه داد: در این حالت هم وضعیت حج نسبت به گذشته متفاوت خواهد شد، اگر سعودی ها تنها همین یک مورد را داشتند ولی کرامت، عزت و امنیت حجاج را حفظ می کردند، تاحدودی قابل تحمل بود ولی اکنون عزت و امنیت مسلمانان در خطر است. 

رجبی بیان داشت: به صورت طبیعی در شرایط کنونی هیچ روش عاقلانه و دین پسندانه ای برای اعزام حجاج وجود ندارد. 

وی ادامه داد: از جبنه های اجرایی هم مسئولان و هم حجاج ما با مشکلاتی مواجه خواهند شد و فرصت لازم برای تدبیر برنامه ها نیز در اختیار نیست. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر غیرت دینی در سایر حاکمان کشورهای اسلامی وجود داشت، باید آنها هم علیه این اعمال ضد انسانی و ضد اسلامی سعودی ها، سکوت نمی کردند و در برابر آنها موضع می گرفتند. 

در دیدار هفته گذشته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مراجع عظام تقلید، آنان برحفظ عزت و کرامت زائران ایرانی بیت الله الحرام تاکید کردند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار