امسال هم مانند سال‌های گذشته اردیبهشت با گران شدن کرایه تاکسی همراه بود. گرانی که با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، 13 درصد در نظر گرفته شد که البته با یک تغییر نسبت به سال گذشته همراه بود.
کد خبر: ۲۳۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸ 16 May 2016
به گزارش تابناک قم، اردیبهشت هر سال تغییر کوچکی در زندگی 35 درصد مردم قم اتفاق می‌افتد. تاکسی سوارها مجبورند از اردیبهشت هر سال کرایه تاکسی را مقداری گران‌تر بپردازند. نرخ جدید کرایه تاکسی موضوعی است که هر سال در کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم بررسی می‌شود و پس از آن به صحن علنی شورا برای تصمیم‌گیری می‌آید و از موضوعاتی است که بحث و بررسی بسیاری پیرامون آن صورت می‌گیرد.

هر چند فرمانداری معتقد است کرایه تاکسی باید در کمیسیون تنظیم بازار استان تصویب شود تا بیشتر از نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی نباشد اما شورای اسلامی شهر هیچ وقت زیر بار این حرف نرفته و تعیین نرخ جدید کرایه تاکسی و اتوبوس و دیگر تعرفه‌های خدمات شهری را حق خود می‌داند.

امسال هم مانند سال‌های گذشته اردیبهشت با گران شدن کرایه تاکسی همراه بود. گرانی که با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، 13 درصد در نظر گرفته شد که البته با یک تغییر نسبت به سال گذشته همراه بود. بنا بر تصمیم امسال شورای اسلامی شهر قم، حداقل کرایه تاکسی امسال افزایش پیدا نکرد و همان 700 تومان سال گذشته اعلام شد.

این تصمیم از آنجا گرفته شد که سال گذشته بنا بر نرخ تورم حداقل کرایه تاکسی باید 650 تومان می‌بود اما شورای اسلامی شهر قم برای سر راست کردن رقم، 700 تومان را اعلام کرد و به همین خاطر امسال حداقل کرایه را افزایش نداد. از آنجا که بیشتر مسیرهای داخل شهر قم در حیطه همان حداقل کرایه یعنی کمتر از 3 و نیم کیلومتر محسوب می‌شود ، این تصمیم چندان به مذاق تاکسیداران خوش نیامد.

گران کردن پیش از اردیبهشت

این روزها اگر با کسانی که مرتب در مسیر خود برای رفت و آمد از تاکسی استفاده می‌کنند، صحبت کنید، گلایه‌هایی از گرانی خودسرانه  کرایه تاکسی خواهید شنید. حتی پیش از این‌که برچسب‌های کرایه جدید نصب شود عده‌ای از رانندگان به دنبال ترویج گرانی کرایه بوده‌اند.

«سعیده اربابی» یکی از فرهنگیان استان قم است که هر روز از تاکسی برای رفتن به محل کار استفاده می‌کند. او اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت و پیش از این‌که برچسب‌های جدید نصب شود چند بار بابت حداقل کرایه 800 تومان و هزار تومان پرداخته است. 

این شهروند افزود: برخی رانندگان حاضر به نصب برچسب‌های جدید نبوده‌اند و خودسرانه کرایه را افزایش داده‌اند.

«علیرضا انصاری» هم چند بار با این مشکل روبه‌رو شده است. این شهروند قمی افزود: در مسیری که حداقل کرایه 700 تومان بوده بارها کرایه هزار تومانی پرداخت کرده و این حتی مربوط به پیش از گران شدن کرایه‌ها است. 

وی با اشاره به این‌که بسیاری از مردم از گران نشدن حداقل کرایه بی‌اطلاع هستند، اظهار کرد: گاهی افراد دقت کافی برای خواندن برچسب‌ها را ندارند و بنا بر اعتماد به راننده بیشتر پرداخت می‌کنند.

«حسین موحدی» دیگر شهروند قمی با اشاره به این‌که گاهی در مسیر رفت و آمد به دلیل اضافه گرفتن کرایه تاکسی مجبور به مشاجره با راننده شده، افزود: متأسفانه تاکسی‌مترها به وسایل تزیینی در تاکسی‌ها تبدیل شده‌اند و همین موجب می‌شود که برای یک مسیر گاهی 700 تومان کرایه بپردازیم، گاهی 800 تومان و برخی اوقات هزار تومان. در حالی که مسیر یکی است چگونه مبلغ کرایه می‌تواند این همه متنوع باشد؟

چرا تاکسی‌متر استفاده نمی‌شود؟

گلایه‌های شهروندان از وضع دریافت کرایه تاکسی یکی و 2 تا نیست اما به نظر می‌رسد علاج بسیاری از آنها استفاده منظم از تاکسی‌متر باشد، در حالی که امروز تاکسی‌مترها یا اصلاً وجود ندارند یا برچسبی روی آنها را پوشانده و یا در محلی نصب شده‌اند که مسافر نتواند آن را ببیند. با همه این مشکلات هنوز سؤال بر سر این است که چگونه می‌توان مردم  از عملکرد سازمان تاکسیرانی راضی نگه داشت.

مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی اما درباره این موضوع نظر عجیبی دارد. «مرتضی عزتی» اظهار کرد: تاکسی‌های گردشی و خطی نیازی به استفاده از تاکسی‌متر ندارند و این وسیله فقط برای استفاده  در تاکسی‌های بی‌سیم است.

دلیلی که عزتی برای این موضوع  برمی‌شمرد از خود ادعا غریب‌تر است. او افزود: بیشتر سفرهای درون شهری کمتر از 4 و نیم کیلومتر است و از این رو در بیشتر مواقع برای دریافت حداقل کرایه مشکل ایجاد می‌شود و نیازی به روشن کردن تاکسی متر نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی استان قم در عین حال افزود: افراد هر گونه تخلف از سوی رانندگان تاکسی‌های خطوط ویژه و گردشی و بی‌سیم را با گرفتن شماره 36628800 در میان گذاشته و یا به سامانه 30005133 پیامک کنند که در اسرع وقت پیگیری‌شود.

اختلاف نظر در استفاده از تاکسی‌متر

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم اما صحبت‌های مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی را قبول ندارد. «نعمت‌الله عواطف رستمی» که یکی از اعضای کمیسیون خدمات شهری هم هست با اشاره به افزایش نیافتن حداقل کرایه در سال جاری ابراز کرد: در زمینه استفاده از تاکسی‌متر نظر این است که این طرح موفق نبود اما این‌که چرا این طرح موفق نبوده و چه جایگزینی باید داشته باشد، اطلاعی ندارم.وی با اشاره به این‌که حداقل کرایه با توجه به موفق نبودن طرح تاکسی‌متر اجرا شده افزود: در حال حاضر حداقل کرایه 700 تومان است که البته خود این رقم هم مورد اختلاف نظر میان مسافر و راننده تاکسی است و از طرفی رانندگان از این رقم خوشحال نیستند و از طرف دیگر برخی از مردم از دریافت بیشتر از این رقم گلایه دارند.

عواطف رستمی با اشاره به این‌که آسیب‌های این حوزه باید احصا و برطرف شود، گفت: در هر صورت از نظر شورای اسلامی شهر، استفاده از تاکسی‌متر ضروری است و ما هیچ گاه استفاده نکردن از آن را تایید نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: تاکسی‌متر باید استفاده شود اما در عین حال اگر هم نقصی در این طرح وجود دارد باید تلاش کنیم تا نقص برطرف شود. راه حل برخورد با نقایص یک طرح اجرانکردن آن نیست بلکه باید آسیب‌شناسی قوی صورت بگیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر با اشاره به این‌که سازمان تاکسیرانی باید پاسخگوی استفاده نکردن رانندگان از تاکسی‌متر باشد گفت: اگر هم این طرح نقصی دارد دوستان باید طرح جایگزین خود را به شورای اسلامی شهر ارائه دهند تا درباره آن با در نظر گرفتن شرایط و خواست مردم تصمیم‌گیری شود.

نزاع‌هایی که بر سر استفاده نکردن از تاکسی‌متر میان مسافر و راننده پیش می‌آید، یکی از عوامل مشاجره‌های لفظی در تاکسی‌ها است و به نظر می‌رسد مسئولان سازمان تاکسیرانی باید راهی برای حل این مشکل بیابند. مردمی که برای یک مسیر هر روز یک کرایه تازه می‌پردازند، به سیستم حمل و نقل عمومی بی‌اعتماد می‌شود و این بی‌اعتمادی بخشی از سرمایه‌های اجتماعی در شهر را کم‌رنگ می‌کند که این اتفاق کمی نیست.

شاید اجرای طرح الکترونیک کردن پرداخت کرایه تاکسی که از سال‌های گذشته در شهرداری مطرح بوده، یکی از راه‌های حل چنین معضلی باشد. در این صورت شهروندانی که علاقه‌مند به پرداخت کرایه به صورت دقیق هستند، از کارت شهروندی خود استفاده می‌کنند تا در حق آنها اجحاف نشود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار