حدود 20 میلیارد دلار در سال قاچاق وارد كشور می‌شود موضوعی که به راحتی می تواند سد راه برنامه های اقتصاد مقاومتی باشد و حتی تولید داخل را از کار بیندازد.
کد خبر: ۲۲۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳ 10 May 2016
به گزارش تابناک قم، هر کشوری برای پیشبرد برنامه ها و اهداف اقتصادی خود نیازمند یک  نقشه راه مناسب است،چند سالی است که در کشور ما نیز موضوع اقتصاد مقاومتی پر رنگ شده است،اولین بار این واژه توسط رهبر انقلاب به کار برده شدو پس از مدتی ایشان سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را  برای اجرا به نهاد ها و مسئولان اعلام کردندکه این سیاست ها بندهای مختلفی را دارد و با توجه به نیاز اقتصادی امروز ما تدوین شده است.

در عین حال اگر چه چند سالی از ابلاغ این سیاست ها برای اجرا می گذرد اما در طول همین چند سال نیز اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است و همواره رهبری نیز دغدغه ها و نگرانی های خود را در محافل مختلف مطرح کرده اند،مخصوصا روندی که دولت برای این موضوع در پیش دارد تا به امروز ثمر بخش نبوده است و برخی از مسئولان دولتی  تنها به همایش ها یا جلساتی از این دست بسنده می کنند.

به عنوان نمونه یکی از بند های مهم سیاست های ابلاغی حمایت از تولید ملی در راستای شکوفایی اقتصادی است این بند از سیاست ها رابطه ی مستقیمی با دولت دارد، دولت می تواند به طریق های مختلف از واحد های صنعتی و تولیدی که جنس و کالای ایرانی تولید می کنند حمایت کند و واحد هایی را که از کار افتاده هستند و یا با ظرفیت کامل خود کار نمی کنند را دوباره به روی ریل تولید بازگرداند.

متاسفانه این موضوع در طول چند سال اخیر کم رنگ جلوه کرده است و توجه به واردات به نظر بیشتر بوده، با این حال اعلام می شود که تنها در استان قم 239 واحد صنعتی  وتولیدی در شهرک های صنعتی به دلایل گوناگون تعطیل هستند، این در حالی است که برخی از واحد ها ی تولیدی نیز به دلایل مختلف با ظرفیت کامل خود کار نمی کنند و حتی دیده شده با 10 درصد ظرفیت مشغول تولید هستند که عملا می توان گفت این واحد ها نیز تعطیل هستند پس در اینصورت آمار واحد های تعطیل را می توان خیلی بیشتر از آمارهای اعلامی در نظر گرفت.

در عین حال موضوع مهم دیگری که رابطه ی مستقیمی با اقتصاد مقاومتی دارد قاچاق کالاست این موضوع نیز در بندهای مختلف سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی آمده است،تا به امروز دولت و نیروهای امنیتی تلاش های بسیاری را انجام داده اند تا با این پدیده شوم مقابله کنند اما هنوز کشور ما با قاچاق کالا روبروست و حتی در برخی مواقع به راحتی می توان گفت که قاچاق کالا کمر برخی از حوزه های اقتصادی ایران را شکسته است.

این موضوع در حالی مطرح می شود که برخی از کارشناسان قاچاق کالا را به عنوان سدی در مقابل اقتصادی مقاومتی می دانند و بر این اعتقادهستند که تا وقتی قاچاق با ارقام بزرگ انجام شود به راحتی نمی توان اقتصاد مقاومتی را به جریان انداخت.

به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در بخش اقتصاد مقاومتی گلوگاهی داریم و آن قاچاق است، قاچاق در كشور ما مثل خوره اقتصاد مقاومتی را از بین می‌برد الان حدود 20 میلیارد دلار در سال قاچاق وارد كشور می‌شود كه با این مقدار اقتصاد مقاومتی صورت نمی‌گیرد.
وی اذعان می کند که  هیچ كارخانه‌ای نمی تواند با قاچاق رقابت كند. این كه امروز دچار مشكلات در كشور هستیم یك مقدار زیادی از آن مربوط به قاچاق است و تنوع آن هم زیاد شده است.

رئیس مجلس می گوید: قاچاق به تولید و به استانداردها لطمه می‌زند. كالاهایی كه وارد می‌شود چه كسی دقت می‌كند كه این‌ها استاندارد هست یا نیست، از خوراكی وارد می‌شود تا پوشاك و لوازم بهداشتی و این معضل بزرگی است.

مطمئنا موتور تولید در کشور زمانی به راه  خواهد افتاد که  با ورود کالای قاچاق مقابله شود در غیر اینصورت حتی سرمایه گذاری ها درکشور نیز با مشکل مواجه می شود،مسئولان ارشد نیروی انتظامی معتقدند بخش عمده‌اي از قاچاق كالا كه به كشور وارد يا خارج مي‌شود، سازمان يافته باشد كه البته بايد به آن‌ها اشراف داشته باشيم تا با همكاري دستگاه قضا با اين گونه موارد مقابله كنيم.

بنابراین در این شرایط ضروری به نظر می رسد که شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل هر چه سریعتر دربخش های مهم اقتصادی جاری و اجرایی شود، چرا که تنها در صورت عمل به این موضوعات می توان حداقل حجم قاچاق کالاهای مهم را کاهش داد و این خود مقدمه ای برای مقاومتی کردن اقتصاد کشور است در این بین نمی توان از نقش مهم و کلیدی دولت چشم پوشی کرد وظیفه ای که دولت برای حمایت از تولید داخلی و مقابله با قاچاق کالا دارد بر کسی پوشیده نیست.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار