روزهای نخست اردیبهشت ماه در تقویم‌های جهانی به نام هفته «زمین پاک» نام‌گذاری شده است. هفته‌ای برای یادآوری نعمت‌های خداوند که یکی از بزرگ‌ترین آنها زمینی است که روی آن زندگی می‌کنیم و نقش مادر ما را دارد.
کد خبر: ۲۲۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸ 10 May 2016
به گزارش تابناک قم، کارشناسان برای احترام به زمین راه‌هایی پیش‌بینی کرده‌اند از جمله استفاده کمتر از کاغذ با انجام کارها به صورت الکترونیک تا درختان کمتری بریده و جنگل‌ها دیرتر نابود شوند یا کاشتن نهال برای حمایت از زمین یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و صرفه‌جویی در مصرف آب و... همه این راه‌ها به نوعی مسیری برای حمایت از زمین است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در این زمینه می‌توان انجام داد، کمتر زباله تولید کردن است.

از دردناک‌ترین قسمت‌های این داستان تولید بی‌رویه زباله‌های پلاستیکی در زندگی مصرفی امروز است که وضع زمین را هر روز خطرناک‌تر از قبل می‌کند. کارشناسان معتقدند اگر روند تولید این زباله‌ها متوقف نشود به زودی تمام عرصه‌های طبیعی از جمله دشت‌ها و جنگل‌ها و دریاها از این زباله پر خواهد شد چرا که هنوز نخستین پلاستیک‌هایی که انسان ساخته وارد چرخه طبیعت نشده است.

ترویج ظرف‌های گیاهی

«حسن بختیاری» نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم و رئیس کمیته محیط زیست در توضیح این مشکل ابراز داشت: استفاده بی رویه شهروندان از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیک علاوه بر اختصاص سهم بالایی از پسماندهای شهری، محیط زیست شهروندان را در معرض خطر قرار داده است.

وی افزود: این پسماندها تا ۵۰۰ سال در طبیعت می‌مانند و استفاده از این ظروف موجب بیماری‌های لاعلاج خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این‌که اطلاع‌رسانی به شهروندان برای استفاده نکردن از ظرف‌های پلاستیکی ضروری است، ادامه داد: استفاده از ظرف‌های یک بار مصرف در کشور ما به صورت گسترده‌ای معمول شده و به ویژه در ایام خاص حجم قابل توجهی از این زباله‌ها را مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه شورای اسلامی شهر قم برای مقابله با این مشکل، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که استفاده از ظرف‌های گیاهی را در میان مردم ترویج کنیم و شهرداری می‌تواند به این طرح کمک کند. در کشورهای توسعه یافته هم نخستین قدم‌ها در این حوزه از سوی شهرداری‌ها بوده است.

بختیاری با اشاره به کمبود مراکز عرضه ظرف‌های یک‌بار مصرف با پایه گیاهی گفت: در شهر ما در حال حاضر اگر کسی بخواهد محصولات این‌چنینی بخرد جایی وجود ندارد و ما می‌توانیم در فروشگاه‌های خودمان که در اختیار سازمان میادین میوه و تره‌بار است این محصولات را عرضه کنیم.

وی افزود: در مجموع مهم‌ترین کار در این زمینه این است که به مردم آسیب‌های تولید بی‌رویه زباله را بشناسانیم تا در این مقوله در رفتار خود تجدید نظر کنند.

شاید تولید بی‌رویه زباله از ملزومات زندگی مصرفی امروز باشد اما بشر امروز دیگر به نقطه‌ای رسیده که کم کم خودش را در میان زباله‌های خودساخته دفن می‌کند. 

زباله‌هایی که عرصه‌های طبیعی را آلوده کرده و حتی موجب آلودگی هوا نیز می‌شوند.

دفن روزانه 700 تن زباله

«سید عبدالله میرابراهیمی»، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم می‌گوید در شهر قم روزانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار كیلوگرم زباله در سایت البرز قم دفن می‌شود. برای این كار گودالی به عمق ۱۵ و همچنین طول و عرض ۱۰۰ و ۳۰ متر حفر می‌شود كه به طور حتم اگر این روند با همین سرعت ادامه پیدا كند، همه زمین‌های اطراف شهر مدفن زباله خواهد شد.

تهدیدی که میرابراهیمی از آن خبر می‌دهد خطری بسیار جدی و نزدیک است. زباله‌ها وقتی در زمین دفن می‌شوند، شیرابه‌ای از آنها خارج می‌شود که خاک را آلوده می‌کند و این روند آلوده کردن خاک یعنی جنگ با زمین.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تأکید بر مشكلات زیست محیطی خاص و نگران‌كننده‌ای كه شهر قم به دلیل تولید و دفن بیش از اندازه زباله با آن روبه‌رو شده است، تصریح كرد: مهم‌ترین راهكار برون رفت از معضل پسماند قم كاهش تولید آن از طرف شهروندان است.

وی راه دیگر برای کند کردن روند نابودی محیط طبیعی را تفکیک زباله‌ها می‌داند تا به این وسیله زباله‌های تجزیه ناپذیر به چرخه بازیافت منتقل شده و در طبیعت رها نشوند.

میرابراهیمی با بیان اینكه كار مدیریت زباله قم از سال ۶۰ در مجتمع دفن زباله البرز واقع در ۱۳ كیلومتری این شهر انجام می‌شود، گفت: كار احداث كارخانه تفكیك از مبدأ زباله‌های عادی و غیر خطرناك از سال ۹۰ با مشاركت بخش خصوصی در این مكان آغاز شده است.

به گفته وی، بخش خصوصی در قبال سرمایه‌گذاری كه در این كارخانه  انجام می‌دهد، مجاز به بهره‌برداری از اقلام بازیافتی ارزشمند آن است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر در این كارخانه روزانه ۴۵۰ تن زباله پردازش و بازیافت می‌شود، گفت: ظرفیت اسمی این كارخانه در حدود ۶۰۰ تن است، كه در صورت تأمین امكانات لازم و تكمیل آن به این ظرفیت خواهد رسید.

توجه دولت به مقوله پسماند

میرابراهیمی با اذعان به اینكه به دلیل كمبود نقدینگی هنوز یك قسمت از كارخانه ناقص است، گفت: هم‌اكنون كار تفكیك زباله به وسیله نیروی انسانی انجام می‌شود، ولی به محض ورود دستگاه و تجهیزات مورد نیاز، كار تفكیك بدون دخالت نیروی انسانی صورت می‌گیرد.

وی گفت: زباله‌های خشك و تر مدیریت جداگانه و مستقلی را می‌خواهد، تا برای هر كدام بر اساس كیفیت مواد، تركیب شیمیایی و فیزیكی و همچنین ارزش حرارتی برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت گسترش حمایت‌های دولتی در برنامه ششم توسعه از بخش پسماند گفت: یكی از مطالبات ما از دولت پرداخت سود تسهیلات دریافتی از طرف سرمایه‌گذار از طریق اعتبارات دولتی بوده تا اقساط پایه آن به وسیله پیمانكار طرف قرارداد پرداخت شود. البته در اوایل سال گذشته، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از دولت برای پرداخت سود مذكور اخذ شده است.

نکته اینجاست که حتی اگر کارخانه تفکیک در مقصد هم راه بیفتد باز نقش ما به عنوان شهروندانی که می‌توانیم با کمتر زباله تولید کردن و تفکیک در مبدأ چرخه را آسان‌تر کنیم، فراموش نمی‌شود.

زمین برای ما یک نعمت بزرگ است. نعمتی که یک بار به انسان‌ها داده شده و نابودی آن مساوی با نابودی بشر است. همان طور که انسان‌ها قسمتی از سرمایه‌شان را برای فرزندانشان نگه می‌دارند، قسمتی از سرمایه‌های طبیعی را هم باید دست نخورده نگه داشت تا نسل‌های آینده زیر خروارها مشکلاتی که زندگی بی‌قید و بند امروز ما برایشان به وجود آورده، نابود نشوند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار