کد خبر: ۲۱۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶ 23 April 2016
به گزارش تابناک قم، ثبت اشتغال هشت هزار و 300 نفر از جوانان قمي در سال 94، با وجود مشكلات در زمينه كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني، تحريم هاي اقتصادي و تعطيلي كارخانه ها به دليل ميراث به جا مانده از دوره هاي گذشته، آمار موفقيت آميزي براي مسئولان اشتغال قم است. 

بيكاري به عنوان يك معضل اجتماعي در همه دوره ها و در همه دولت ها بوده و به گفته برخي تحليلگران مسائل اجتماعي، در آينده هم وجود دارد و ريشه كن كردن كامل آن بسيار دشوار است، به گونه اي كه حتي كشورهاي پيشرفته دنيا نيز با اين آسيب مواجه هستند. 

كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري 

مدير كل تعاون، كار و امور اجتماعي استان قم به خبرنگار ايرنا گفت: در سال 1394 كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري به رياست استاندار تشكيل و 15 هزار نفر نيز براي اشتغال به مراكز معرفي شدند كه از ميان آن ها براي هشت هزار و 300 نفر شغل ايجاد شد. 

بازوند ادامه داد: شايد تعداد زيادتري از افراد در قم مشغول به كار شده باشند ولي ملاك اصلي ما پرداخت بيمه است.
 
وي گفت: در استان قم همچنين با تشكيل ستاد سرمايه گذاري اقتصاد مقاومتي، صادرات خوشه هاي صنعتي و رفع موانع توليد گام هاي مهمي براي اشتغال برداشته شد. 

وي اظهار داشت: ما به جاي اينكه افراد از بيمه بيكاري استفاده كنند براي آنها كار ايجاد كرديم و دو هزار و 50 نفر از اين طريق مشغول فعاليت شدند. 

باوزند از فعاليت يك هزار و 115 شغل خانگي در قم اشاره كرد و گفت: براي راه اندازي اين شغل ها، 38 ميليارد ريال تسهيلات قرض الحسته پرداخت كرديم. 

وي با اشاره به فعاليت هاي اداره كل تعاون، كار و امور اجتماعي در زمينه آموزش نيز گفت: ستاد آموزش و كارگروه اشتغال با سازمان فني و حرفه اي تفاهم نامه اي ايجادكرده و افراد جوياي كار مهارت هاي لازم را كسب مي كنند. 

نرخ بيكاري 11 درصدي قم 

وي با اشاره به نرخ بيكاري در قم گفت: نرخ بيكاري استان قم 11 و سه دهم درصد بوده است كه با ميانگين كشوري فاصله زيادي دارد. 

بازوند با اشاره به نرخ بيكاري در بين افراد بين 15 تا 24 سال گفت: با توجه به اينكه بخش زيادي از اين جمعيت دانش آموزان و دانشجويان مشغول تحصيل مي باشند، آمار بيكاري در اين رده سني، 22 و دو دهم درصد است. 

وي همچنين با اشاره به وضعيت بيكاري در مقاطع مختلف تحصيلي گفت: اين آمار جزئي تفكيك نشده است ولي از آمار 15 هزار نفر معرفي شده و هشت هزار و 300 نفر شاغل شده، مي توان نتيجه گرفت كه افراد فارغ التصحيل دانشگاهي و كساني كه مهارت دارند، بيشتر مشعول كار مي شوند. 

بازوند گفت: حدود 30 الي 40 درصد فارغ التحصيلان دانشگاه ها در قم مشغول فعاليت شدند و بقيه به دليل نداشتن مهارت، نتوانستند مشغول به كار شوند ولي زمينه را نيز براي مهارت آموزي فراهم كرديم. 

وي ادامه داد: ما حتي كلاس هاي فني و حرفه اي و مهارت آموزي را در زندان ها نيز برگزار مي كنيم و دستاوردهاي خوبي نيز به همراه داشت. 

بازوند با اشاره به پيامدهاي منفي بيكاري گفت: از پيامدهاي بيكاري فقر در خانواده هاست و فقر ناشي ار بيكاري نيز باعث معضلات اجتماعي مانند طلاق و اعتياد و گاهي نيز منجر به جنايت و فساد مي شود. 

بازوند يادآورشد: در ما موضوع آمار خصوصا در حوزه اشتغال بسيار حساس هستيم ولي روند اشتغالزايي رو به افزايش است و اميد است بتوانيم با فعاليت ها و برنامه هايي كه در دست اقدام است معضل برزگ بيكاري را ريشه كن كنيم. 

مدير كل اداره تعاون، كار و امور اجتماعي همچينن توانمند كردن توليد، كار و كارآفريني و مهارت افزايي را از ديگر برنامه هاي دولت در زمينه اشتغال ذكر كرد و گفت: با فرهنگ سازي، دنبال اين هستيم كه مردم از پول، پول درنياورند بلكه از كار و تلاش خود، كسب درآمد كنند و رونق اقتصادي نيز از طريق كار ايجاد خواهد شد. 

وي همچنين ورود تسهيلات بانكي به حوزه اشتغال را بسيار موثر دانست و گفت: بايد بانك ها با در نظر گرفتن تسهيلاتي وارد عمل شوند، هزينه آموزش را بايد پايين بياوريم تا زمينه مساوي براي همه جوانان فراهم شود. 

نگاهي به اظهارنظر جوانان درباره اشتغال 

برخي جوانان از تلاش مسئولان براي كارآفريني و رفع مشكلات خود تقدير كردند ولي بر اين باورند هنوز مساله بيكاري يكي از مهمترين و چالش برانگيزترين دغدغه هاي جامعه و خانواده هاي خود است. 

اين جوانان مي پذيرند كه انبوه لشكر بيكاران مربوط به دوره خاصي نيست و مبارزه با بيكاري يك عزم ملي مي خواهد و تنها از عهده يك دولت خاص برنمي آيد. 

به گفته اين افراد، بيشتر كساني كه به تازگي وارد بازار كار شدند، همان افرادي بودند كه شايد پنج الي شش و يا 10 سال گذشته وارد دانشگاه ها شده بودند، اگر مسئولان از همان ابتدا تدبير به خرج مي دادند، امروز شاهد فرسايشي شدن برخي رشته هاي دانشگاهي نبوديم. 

يكي از فارغ التحصيلان رشته علوم سياسي به خبرنگار ايرنا گفت: به نظر مي رسد برخي مسئولان بدون كار كارشناسي، اقدام به توسعه نظام هاي آموزش عالي كرده اند. 

سعيد محمدي بيان داشت: سال گذشته تحصيلات خود را به پايان رساندم و با مراجعه به يك مركز كاريابي، در رشته اي غير از علوم سياسي مشغول فعاليت شدم. 

ليلا اطمينان از ديگر فارغ التحصيلان رشته مديريت بازرگاني مي گويد، بنده در رشته خودم از نظر معدل نفر اول استاني و نفر دوم كشوري در سال 1392 و جزو استعدادهاي درخشان بودم ولي وقتي وارد بازار كار شدم خبري از كار مرتبط با رشته ام نبود. 

وي ادامه داد:به نظر مي رسد تنها راه براي اشتغال، كسب يك مهارت وتخصص است، يعني هر فارغ التحصيل دانشگاه بايد در كنار رشته اصلي خود، يك حرفه اي نيز ياد بگيرد. 

ميثم اميني زاده دانشجوي فوق ليسانس علوم ارتباطات كه به يكي از كاريابي هاي قم براي اشتغال مراجعه كرده بود، به خبرنگار ايرنا گفت: از همه مسئولان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي خواهم با كنار گذاشتن مسائل سياسي و اختلاف نظرها، تنها به فكر اين جوانان باشند، بيكاري غرور انسان را خرد و درون انسان را افسرده مي كند. 

رضا طاهري از ديگر جوانان جوياي كار نيز بر اين باور است، بيكاري با عزم همگاني، حمايت از بخش خصوصي، دريافت تسهيلات بانكي به صورت بلند مدت قابل درمان است. 

نظر مسئولان استان قم براي اشتغال جوانان 

مسئول كاريابي سازندگي كه در زمينه اشتغال جوانان فعاليت مي كند، به خبرنگار ايرنا گفت: آمار مراجعه كنندگان و افراد جوياي كار به مراكز كاريابي، حاكي از آن است كه تعداد افرادي كه بيكار هستند بيشتر از افراد تحصيل كرده و فارغ التحصيلان رشته هاي غيرفني دانشگاه ها هستند. 

شهاب الدين خدمت افزود: امروز در قم مسئولان زمينه هاي خوبي را فراهم كردند و كساني كه اهل كار هستند و مي خواهند مشغول به كار شوند، نيز به راحتي كار پيدا مي كنند. 

وي ادامه داد: متاسفانه فرهنگ ما در زمينه كار، يك فرهنگ ضعيف و غير پاسخگوست و افراد فارغ التحصيل دانشگاهي ما همه دنبال كارهاي راحت و صرفا اداري هستند. 

خدمت بيان داشت: به صورت طبيعي، فرصت كارهاي اداري و سازماني كمتر شده و امروز حضور در بخش خصوصي و مراكز توليدي قطب اصلي اشتغال جوانان در قم را تشكيل مي دهد. 

خدمت خاطرنشان كرد: هم اكنون وضعيت اشتغال نسبت به گذشته بهتر شده است ولي درخواست ما از مسئولان اين است كه در زمينه كار، فرهنگ سازي شود. 
وي ادامه داد : بايد اين باور كه همه بايد پشت ميز و در كار اداري مشغول فعاليت شوند در بين قشر تحصيل كرده از بين برود. 

وي گفت: در سال 1394 حدود دو هزار و 500 نفر به كاريابي سازندگي مراجعه و براي اشتغال ثبت نام كردند كه از اين تعداد يك هزار و 500 نفر آنها مشغول به كار شدند. 

كارشناس و مسئول كاريابي ايران در قم نيز گفت: در ميان افراد جوياي كار، آمار بيكاري در تحصيل كرده ها زياد است و افراد با مدرك ديپلم راحت تر جذب مي شوند. 

مهدي ذاكري اظهار داشت: به همه كساني كه اكنون قصد ورود به دانشگاه را دارند توصيه مي كنم قبل از هر چيز، بازار رشته خود را در جامعه مورد سنجش قرار دهند، بسياري از افراد كه از طريق مراكز كاريابي مشغول مي شوند، به دليل مهارت هاي فني است. 

وي گفت: برخي از افراد تحصيل كرده حاضر نيستند به عنوان يك نيروي ساده در يك مركز توليدي كار كنند. 

ذاكري گفت: در سال گذشته پنج هزار نفر در اين مركز براي اشتغال ثبت نام كردند كه سه هزار نفر آنها مشغول كار شدند، بازار رشته هاي فني بسيار خوب است ولي ساير رشته ها بازار كار چنداني ندارد. 

ريشه بيكاري در قم 

حسين فاكر عضو كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر قم نيز به خبرنگار ايرنا گفت: بيكاري در قم ريشه در ساير استان هاي كشور دارد و بسياري از افراد حاشيه نشين در قم را بيكاران ساير استان هاي كشور تشكيل مي دهند. 

وي ادامه داد: قم وضعيت مناسب تري براي سكونت نسبت به ساير استان هاي كشور دارد و بيكاري در جاهاي ديگر باعث حاشيه نشيني و تشديد بيكاري در اين شهر مذهبي خواهد شد. 

وي حاشيه نشيني در شهر قم را معضل بزرگ و ناشي از بيكاري و مهاجرت دانست و گفت: در شهرهاي كوچك، روستاها و استان هاي نزديك به قم بيكاري زياد است و تا زماني كه در كشور بيكار داريم، گرايش به حاشيه نشيني در قم نيز بيشتر خواهد شد. 

وي با اشاره به وضعيت بيكاري در استان نيز گفت: مطابق بررسي انجام شده، حاشيه نشين هاي قم از اطراف و ساير استان ها هستند و اگر منطقه خودشان شغل باشد مهاجرت نمي كنند. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار