به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی صورت گرفت:
در فرهنگ و تمدن اسلامی کتاب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این میان قرآن کریم، معجزه آخرین دین خدا، برترین کتاب از حیث محتوا و ظاهر است و هراندازه آن را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم خداوند به چه زیبایی هنر خود را در آن نمایان کرده است.
کد خبر: ۲۱۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۴ 13 April 2016
به گزارش تابناک قم، توجه به هنر در بخش‌های مختلف یک کتاب می‌تواند خواننده و مخاطب را تا حد بسیار زیادی به خود جلب کند و این موجب می‌شود نویسنده آسان‌تر پیام خود را منتقل کند. 

فراخوان همايش كتاب آرايي ديني در فرهنگ و تمدن اسلامي
    
اولین همایش علمی پژوهشی هنر و تبلیغ با رویکرد نظری بهمن‌ماه سال ۹۰ در قم برگزار شد. دومين همايش علمي، پژوهشي و كاربردي هنر و تبليغ با محوريت هنرهاي تجسمي با عنوان «كتاب آرايي ديني در فرهنگ و تمدن اسلامي» هفتم و هشتم مهرماه امسال توسط مركز فرهنگي هنري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه در قم برگزار مي شود.

کتاب‌آرایی معماری کتاب است

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست رسانه ای این همايش اظهار کرد: کتاب‌آرایی معماری کتاب بوده، همان اندازه که معماری از ظرافت‌های فرهنگی و کیفی ویژه برخوردار است، کتاب‌آرایی نیز به همین صورت است.

محمد حسنی خاطرنشان کرد: صفحه‌آرایی، جلد، خط و خوشنویسی، نوع قلم، عرضه، بحث رنگ، دیگر ابعاد زیبایی‌شناسی و ... دارای دلیل و حکمت است.
فراخوان همايش كتاب آرايي ديني در فرهنگ و تمدن اسلامي
وی با اشاره به نسبت کتاب‌آرایی در فرهنگ گفت: این نسبت شبیه نسبت معماری در فرهنگ شهرسازی است، همچنان که رگه‌هایی از کتاب‌آرایی موجود است، رگه‌هایی از کتاب‌آرایی معطوف به حافظه تاریخی وجود دارد.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون همایش و گردهمایی در این موضوع مهم برگزار نشده است تا ابعاد تئوری، عملی و هنری و تجسمی آن بررسی شود.

وی عنوان کرد: کتاب محصول فرهنگی و هنری بوده و محصول کار تجسمی است، بنابراین هر روز با آن سر و کار داریم، همه اقشار، گروه‌ها و زن و مرد، کودک و نوجوان با هنر کتاب‌آرایی سر و کار دارند.

حسنی یادآور شد: ابعاد تئوری، نظری، آسیب‌شناسی، مخاطب‌شناسی، اقتصاد، فرهنگ و جریان‌شناسانه کتاب‌آرایی باید مورد تامل قرار گیرد، البته در این زمینه کم‌کاری صورت گرفته است.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه از قرآن و ادعیه تا رمانی که با دغدغه دینی نوشته می‌شود کتاب دینی است، گفت: این بخش دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شود که بخش فراوانی از حوزه نشر را در بر می‌گیرد، همه آثار نوشته شده این بخش در موضوعات دینی است.

وی ابراز کرد: دومین همایش هنر و تبلیغ دارای دو بخش پژوهشی و مقاله و هنرهای تجسمی است و علاقمندان تا پایان تیرماه جاری فرصت دارند آثار خود را در حوزه کتاب آرایی در حوزه دین و دامنه‌های آن به دبیرخانه ارسال کنند.

محمد حسنی عنوان کرد: آثار ارسال شده در ۳۱ مردادماه داوری می‌شوند و ۲۵ شهریورماه نیز نمایشگاهی از آثار برگزیده برپا خواهد شد.

وی اظهار کرد: هفتم و هشتم مهرماه همایش هنر و تبلیغ در قم برگزار می‌شود و اختتامیه آن نیز عصر هشتم مهرماه در قم برگزار خواهد شد.

حضور کتب اسلامی کشورهای همسایه در همایش

در ادامه دبیر علمی و هنری همایش اظهار داشت: با اینکه این همایش یک همایش ملی است، اما تلاش شده است که همایشی فراملی شود و از کتاب اسلامی کشورهای اسلامی همسایه نیز به این همایش راه یابند.
فراخوان همايش كتاب آرايي ديني در فرهنگ و تمدن اسلامي
مسعود نجابتی ادامه داد: دومین همایش هنر و تبلیغ در پی یک کار بزرگ مغفول مانده در حوزه نشر کتاب است که بتواند آن را نمایش و به قضاوت بزرگان و اساتید فن بگذارد.

وی افزود: مخاطب این رویداد بزرگ کشورهای اسلامی شرق و غرب ایران هستند و برخی داوران نیز خارج از ایران حضور دارند.

دبیر علمی و هنری همایش یادآور شد: نمایشگاهی از آثار فاخر قدما، در کنار آثار معاصران داریم و قصد داریم نمایشگاهی از آثار کتاب‌های دینی ادیان دیگر در صورت همکاری سفارتخانه‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به بخش تجربی همایش گفت: کسانی که در این بخش تجربیاتی دارند ولی هیچگاه نتوانستند آنها را عرضه کنند و هیچ ناشری حاضر نشده آن آثار را چاپ کند، می‌توانند در بخش تجربی نمایشگاه آثار خود را ارائه دهند.

لزوم توجه ویژه به نقش كتاب آرايي ديني در فرهنگ اسلامي

دبير اجرايي همايش هنر و تبليغ نيز در اين نشست با تاكيد بر نقش بسزاي رسانه ها در اطلاع رساني گفت: تاكنون موضوع اين همايش مغفول واقع شده است تا به آراي عموم، پژوهشگران و قضاوت اهل فن و هنر برساند و از اين منظر تلاش شد تا جمعي از فرهيختگان را در شوراي سياستگذاري، هيات علمي و داوري همايش دعوت به همكاري كنيم.

ابراهيم سليماني در رابطه با نحوه برگزاري اين همايش افزود: آثار پژوهشي از محورهاي اصلي مانند كتاب‌ آرايي، فرهنگ و تمدن اسلامي، تصويرسازي در فقه شيعه، كتاب ‌آرايي و ريخت ‌شناسي، كتاب ‌آرايي، نظريه ‌هاي جديد و نظريه ‌پردازي بومگرا، كتاب ‌آرايي، نقد و آسيب‌شناسي (تحليل و نظريه ‌پردازي) و كتاب آرايي و اقتضائات امروز تشكيل شده است.

فراخوان همايش كتاب آرايي ديني در فرهنگ و تمدن اسلامي

وی خاطرنشان كرد:‌ آثار پژوهشي شامل آثار علمي پژوهشي و ارائه يافته‌ ها و تحقيقات تجربي، كاربردي و ترجمه است. 

این هنرمند با اشاره به آثار تجسمي در قالب آثار چاپ شده و تجربي گفت: اين بخش شامل‌ كتابت، تهذيب، تشعير و جلدسازي قرآن كريم، احياي تراث (كتاب ‌آرايي در حوزه تراث اسلامي)، طرح جلد و صفحه ‌آرايي كتاب هاي ديني، تصويرسازي، صفحه‌ آرايي و طراحي جلد كتاب هاي ديني در گروه‌ هاي سني كودك و نوجوان است.

وي افزود: طراحي حروف، آثار تجربي (آثاري كه هنرمندان با ذوق و خيال خود سامان داده ولي به چاپ نرسيده است)، بخش غيررقابتي (خارج از مسابقه) و بخش ويژه (نكوداشت پيشكسوتان خوشنويس، صحاف، نگارگر، گرافيست، تصويرگر، ناشر و مدير توليد) از ديگر موارد اين بخش است.

سليماني در بخش ديگر سخنان خود از برگزاري دو نمايشگاه تخصصي كتاب از جمله كتاب هاي علوم قرآني در استان قم در سال جاري خبر داد. 

لازم به ذکر است موضوع همایش آثار پژوهشی و گرافیکی کتاب آرایی در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی است و آثار ارسالی باید در حوزه کتب دینی (آثار منتشر شده برای معرفی، تبیین و ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی)، قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و کتب ادعیه، تراث اسلامی همچون آثار تفسیری، روایی و کتاب‌هایی که برای احیای فاخر دینی چاب شده‌اند، آثار چاپ شده علمای دین، آثار نوشته شده در موضوعات دینی و آثار نگاشته شده با دغدغه دینی باشد.

بخش دوم آثار نیز می‌تواند در حوزه کتاب آرایی حوزه دین، کلیه امور هنری طراحی یونیفرم، جلد،‌ تصویرسازی، کتابت، خوشنویسی، تذهیب، تشعیر و صفحه آرایی در آماده سازی کتاب‌های دینی باشد.

گفتنی است تقویت زبان گسترده و کارآمد گرافیک در حوزه کتاب آرایی دینی و تقویت بنیان‌های نظری و پژوهشی هنر کتاب آرایی در فرهنگ و تمدن اسلامی از اهداف برگزاری دومین همایش هنر و تبلیغ است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار