کد خبر: ۱۸۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 20 February 2016
امروزه واژه زیباسازی شهر فراوان شنیده می‌شود، واژه‌ای که هدف آن رفع نازیبایی‌ها، وضع قوانین و مقررات شهری برای حفظ زیبایی‌ها، احداث و بهبود فضای شهری مناسب و متنوع و به‌کارگیری مبلمان شهری مناسب و استاندارد است.

در شهر قم تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است تا چهره نازیبای شهر اصلاح و علاوه بر بهبود چهره شهر، نیازهای فیزیکی و روانی شهروندان با ایجاد فضای شهری و  به‌کارگیری مبلمان مناسب برآورده شود.

زیبایی‌ یکی از نیازهای ضروری شهرهاست که البته مورد تأکید دین مبین اسلام قرار دارد و ایرانیان از دیرباز به این مسئله توجه فراوانی داشته‌اند.

مشروح مصاحبه خبرگزاری فارس با اسماعیل فتحی رئیس سابق سازمان زیباسازی و احیای بافت شهرداری قم و کارشناس زیباسازی شهری را در ادامه بخوانید:

زیباسازی در شهرها چه هدفی را دنبال می‌کند؟

زیباسازی به نوعی ارتقای سطح کیفی سیما و منظره شهر را دنبال می‌کند که این بخش گسترده شده و همه بخش‌های استانداری و شهرداری و ارگان‌های دیگر را در بر می‌گیرد.

در وهله اول تلاش می‌کنیم که هر برنامه‌ای که اجرا می‌شود زیبا انجام گیرد و در وهله دوم عناصر نازیبای ایجاد شده کنونی یا بر اساس گذر زمان، زیبا شوند و به آنها کیفیت بدهد.

در سال‌های اخیر و در زمان تصدی در سازمان زیباسازی چه اقداماتی در قم انجام گرفته است؟

آیین‌نامه‌هایی را تدوین کردیم که بر اساس آن از نماهای شهری گرفته تا ساماندهی تابلوها، ساماندهی تابلوهای محیطی، طرح جامع تبلیغات محیطی، طرح جامع مبلمان شهری، طرح جامع آذین‌بندی سطح شهر و از این دست اقدامات انجام گرفته است.

همچنین چندین آیین نامه‌ تدوین شده است تا ملاک عمل شهرداری و ارگان‌های دیگر قرار گیرد.

آیا زیباسازی بافت قدیمی شهر نیز در دستور کار سازمان قرار دارد؟

کل سطح شهر در حیطه کاری سازمان قرار دارد اما قرار بود این مسئله نیز از سوی سازمان زیباسازی دنبال شود که این وظیفه به سازمان زیباسازی و بهسازی اطراف حرم سپرده شد و زیباسازی بافت فرسوده شهر توسط این سازمان انجام می‌گیرد.

در مسئله زیباسازی تا چه اندازه از معیارهای اسلامی و ایرانی استفاده می‌شود؟

هدف اصلی این است که در زیباسازی شهر قم نه تنها از الگوهای ایرانی و اسلامی استفاده شود بلکه حرکتی مردمی ایجاد شود تا این الگوها توسط مردم اعمال شوند. الگوهای بومی قم نیز باید در معماری شهر قم نمایان باشد.

در المان‌هایی که در سطح شهر ساختیم کاملا می‌توان به الگوهای ایرانی و اسلامی پی برد و این سخن را می‌توان در بافت تاریخی گذرخان و خیابان آذر مشاهده کرد. طرح‌هایی که در خیابان صدوق به صورت پایلوت در حال اجراست نیز موید این سخن است.

هدف ما زیباسازی به صورت عمقی بود و مطمئنا الگوهای ایرانی و اسلامی نیز مدنظر قرار داشت.

عملکرد سازمان زیباسازی در کدام منطقه قم بیشتر نمود پیدا کرد؟

شهر قم بسیار گسترده است و کار کردن در چنین شهری که در برخی مناطق به شدت نیاز به زیباسازی دارد و البته اقدامات فراوانی نیز انجام دادیم، مطمئناً سخت است اما می‌توان به عنوان مثال از پایلوت و سازماندهی تابلوهای خیابان صدوق یاد کرد.

حتی تابلوهای تبلیغاتی سازمان زیباسازی نیز در حال ساماندهی است و در اماکنی که قرارداد آنها به پایان رسیده است در حال تغییر مکان‌های این تابلوها هستیم تا اغتشاش بصری وجود نداشته باشد.

مردم چگونه می‌توانند به زیباسازی شهر کمک کنند؟

مردم باید قبل از هر اقدامی در راستای نصب یا تغییر تابلوهای خود و همچنین تغییر نماهای ساختمان با سازمان مشارکت داشته باشند و بتوانند هم یک کار زیبایی را انجام دهند و هم به زیباسازی شهر کمک کنند.

آیا در نوسازی بافت قدیمی شهر فقط زیباسازی مبنا قرار گرفت یا امنیت ساختمان‌ها در برابر حوادثی نظیر زلزله نیز لحاظ می‌شود؟

زمانی که به صورت تخصصی به مسئله زیباسازی پرداخته شود مطمئنا امنیت در اولویت قرار دارد. زیباسازی به معنای بزک‌سازی نیست بلکه کیفیت و درست انجام دادن کار است.

زیباسازی، اصولی ساختن یک چیز است مثلا اصولی ساختن نمای ساختمان یا اصولی ساختن تابلوهای شهری. وقتی از اصولی‌سازی سخن می‌گوییم مطمئنا ایمنی و کیفیت و زیبایی و رعایت سلسله مراتب شهری را در بر می‌گیرد.

زیباسازی یک مسئله‌ی جامع است و به دنبال آرایش کردن یا چیزی به آن الحاق شود نیست.

در شهرها از بافت قدیمی به عنوان جاذبه شهری یاد می‌شود آیا زیباسازی بر معنای بهم زدن این جاذبه نیست؟

زیباسازی به معنای بهم زدن بافت سنتی شهر نیست. به عنوان مثال، عملیات زیباسازی در گذرخان به هیچ وجه به بافت سنتی آن صدمه وارد نکرده است و ما در گذرخان به عنوان یک بافت سنتی به تقویت آن پرداختیم.

سازمان زیباسازی نه تنها بافت سنتی را تخریب نمی‌کند بلکه به احیای بافت تخریب شده پرداخته و آن را تقویت می‌کند. ما می‌خواهیم بافت سنتی شهر را حفظ کرده و به آن زیبایی ببخشیم.

در آستانه انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی قرار داریم و مطمئنا سطح شهر از پوستر نامزدها پر خواهد شد و این مسئله بر زیبایی شهر تاثیر می‌گذارد، چه توصیه‌ای در این زمینه دارید؟

اماکن و متریال‌های خاص برای تبلیغات کاندیداها در نظر گرفته شده و امیدواریم که کاندیداها و حامیان آنها از این فضاها استفاده کنند تا هم انتخابات به صورت پرشور برگزار شود و هم زیبایی شهر حفظ شود.

آیا قانونی برای ممنوعیت نصب پوستر تبلیغاتی در اماکن مختلف وجود دارد؟

بر اساس قانون و مصوبات باید تبلیغات در اماکن خاصی انجام گیرد و این اماکن از سال‌های قبل جانمایی شده است و اماکنی برای درج تبلیغات قرار داده شده است تا سطح شهر مملو از پوستر نامزدها نشود. از مردم می‌خواهیم در این زمینه مسئولان امر را یاری کنند تا از ایجاد نازیبایی در شهر جلوگیری شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار