کد خبر: ۱۳۹۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴ 05 December 2015
به گزارش تابناک قم، در شرایط ویژه امروز و با توجه به موقعیت پسا تحریم بازارهای هدف صادراتی جدیدی پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور و استان قم وجود دارد، که باید در مواجه با رقبای اقتصادی در جذب این بازار ها پیشی گرفت.

از آنجایی که صادرات، تابلوی اقتصاد کشور بوده و به نوعی موفقیت یک اقتصاد را می توان در قالب صادرات ارزیابی کرد، پرهیز از اقتصاد تک محصولی و خام فروشی در حال حاضر باید مورد توجه مسئولان و فعالان اقتصادی قرار بگیرد چرا که توفیق یک اقتصاد کشور و استان در حال حاضر در فروش محصولات با ارزش افزوده بالاست.

یکی از این محصولات با ارزش افزوده بالا فرش دستبافت قم است، محصولی که می توان در رج به رج آن شادی ها و غم های هنرمندان زحمت کش قمی را مشاهده کرد که عمر خود را برای به ثمر رساندن هنر خود صرف کرده اند.
 
عمر90ساله فرش قم

صنعت فرش اگرچه از دیرباز بین روستاییان استان قم رواج داشته است، اما سابقه فرش دستباف به شکل فعلی به حدود 90 سال قبل برمی گردد به طوری که در آن زمان تجار کاشانی دارهای قالی را در قم به پا کردند و این صنعت را به گونه ای محدود به راه انداختند.

فرش دستباف قم در انتظار برند شدن/ فرشی که به زیر پا افتاد

بعدها فرش دستباف قم در سطح گسترده ای رشد پیدا کرد و امروز با وجود اینکه به نسبت قدمت بسیار طولانی و 3 هزار ساله فرش ایرانی عمر طولانی  ندارد توانسته جای خود را در این هنر- صنعت باز کند و امروز به عنوان یکی از قطب های فرش دستباف کشور و حتی دنیا محسوب می شود.

فرش دستباف قم در حال حاضر 20 درصد از صادرات کشور را به  خود اختصاص داده است که نشان از ظرفیت بالای دستان هنرمند قالی بافان استان قم است که با ایجاد نوآوری های  جدید دربافت فرش باعث شده اند که با وجود عمر محدود قالی بافی در استان قم گوی سبقت را از بسیاری از استان ها برباید و با توجه به  خلق جذابیت های بصری توانسته است بازار پررونقی به دست بیاورد تا جایی در برخی موارد فرش ابریشم را در دنیا با نام فرش قم می شناسند که همین لزوم توجه بیشتر به این موقعیت ویژه و کسب بازارهای جهانی جدید را با توجه به شرایط پساتحریم بیش از پیش مطرح می کند. این آمار را امیر محمدی چهر معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم داد و گفت: درحال‌حاضر براساس آمار مرکز ملی فرش، ارزش تجارت جهانی فرش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که از این میزان ۳۲۳ میلیون دلار متعلق به فرش ایرانی است و ۲۰ درصد از صادرات فرش کشور را استان قم داراست که این رقم معادل ۶۰ میلیون دلار است.
 
برند سازی نیاز اصلی فرش قم

در اهمیت فرش قم همین بس که این صنعت  ۴۰ هزار اشتغال در استان ایجاد کرده، این آماری است که احمد ذاکری مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان قم ارائه داد؛ فرش دستباف کشور و استان قم را در حالی می توان بهترین فرش دستباف دنیا نامید که در حال حاضر این هنر فاخر جایگاه اصلی و درخور جایگاه خود را به دست نیاورده است، امروزه کشورهایی چون چین، پاکستان و هندوستان با روش کپی برداری از فرش ایرانی و با  استفاده از تبلیغات گسترده و فراگیردر سطح جهان سعی در جلب بازارهای فرش دستباف به سمت خود کرده اند که تا حدودی هم به توفیقاتی دست یافته اند.

در این میان بحث برند سازی برای مقابله با این کپی برداری ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که بارها مسئولان نیز بر آن تاکید کرده اند اما هنوز چندان اقدام موثر و عملی در این راستا انجام نگرفته است، توسعه اشتغال، بهبود زندگی روستائیان و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها، سود آوری و ارزش افزوده وترویج فرهنگ ایرانی تنها بخشی از مواهب توسعه صادرات فرش استان قم است که همه این ها در گرو توسعه تبلیغات وایجاد برند های جهانی از محصولات بومی است، حسین بیک زاده عامل توسعه خوشه فرش دستباف قم  ضمن تاکید براین موضوع خاطرنشان کرد:یکی از دغدغه‌های اصلی  خوشه فرش قم در برندسازی فرش دستباف قم حفظ اصالت فرش قم در بازارهای جهانی است.

بیک زاده در حالی از اصالت فرش قم نام می برد که بیش از 50 نفر از تولید کنندگان فرش استان قم صاحب سبک بوده و به تولیدات نوآوارنه در عرصه فرش می پردازند، وی افزود:بازار کپی برداری و تولید فرش تقلبی به نام فرش دستباف قم حسابی داغ است که یکی از راه های مقابله با این جریان حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین المللی است و گام دوم حضور رایزنان اقتصادی در کشورهای هدف و آگاهی از بازارهای هدف صادراتی و در نتیجه تولید بر اساس سلیقه مشتری است که  این طرح در کشورهای شرق آسیا از جمله چین و شهرهای پکن و شانگهای آغاز شده است که کار مطالعات اولیه و محک بازار آن در حال اجراست.
 
عرضه محصول محلی در سطح جهانی

بیک زاده در حالی از حضور در نمایشگاه های بین المللی حرف می زند که چندی پیش نمایشگاه فرش استان قم هم در نمایشگاه دائمی استان قم برگزار شد، نمایشگاهی که ذاکری مدیر کل صنعت و معدن استان قم آن را نمایشگاهی بین المللی می خواند زیرا که فرش قم دارای قابلیت های بین المللی است، عامل توسعه خوشه فرش استان قم در رابطه با این نمایشگاه افزود: دوازدهمین نمایشگاه فرش دستبافت قم با همکاری و مشارکت اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان برگزار شد که در آن حدود۱۵۰ غرفه دار استان قم درحوزه طراحی، تولید و عرضه حضور داشتند.

فرش دستباف قم در انتظار برند شدن/ فرشی که به زیر پا افتاد

وی حضور نمایندگانی از تیمچه فرش دستباف قم در این نمایشگاه را وجه تمیز آن از سایر نمایشگاه ها خواند و خاطرنشان کرد:  تولیدکنندگان فرش دستباف قم  در بهمن ماه سال جاری هم در نمایشگاه بین المللی فرش تهران حضور خواهند یافت و احتمالا دی ماه  همین سال در نمایشگاه فرش هانوفر آلمان و فروردین سال آینده هم در نمایشگاه شانگهای حضور پیدا می کنند تا به این وسیله بتوان فرش دستباف اصیل قم را در بازاهای جهانی عرضه کرده و آن را  باز هم به جهانیان معرفی کرد.

آنچه مسلم است این است که در حال حاضر حال صنعت هنر فرش قم مساعد نیست و هنوز به  جایگاه واقعی خود نتوانسته است نزدیک شود که برای رسیدن به  این جایگاه با توجه به اینکه صنعت فرش، وابستگی زیادی به شرایط انقباضی و انبساطی سیستم دولتی دارند و با توجه به اینکه با توافق برجام و رفع تحریم ها گسترش بازارها در انتظار صنعت هنر فرش قم است، این فرصت باید غنیمت شمرده شود و خوشه های فرش دستبافت برای ایجاد یک شبکه جامع و کارآمد برای توسعه هنر صنعت فرش اقدام کنند تا شاید بتوان از این طریق فرش قم را به جایگاه واقعی اش رساند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار