کارشناس مرکز بهداشت قم:
کارشناس مبارزه و پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت قم با تاکید بر جدی گرفتن علائم بیماری آنفولانزا، گفت: تب(معمولا بالای 38.5 درجه سانتیگراد) و حداقل یکی از علائم سرفه، گلودرد، درد عضلانی، سردرد، سرگیجه، دل درد، دل پیچه، اسهال و استفراغ از جمله علائم این بیماری است.
کد خبر: ۱۳۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳ 23 November 2015
به گزارش تابناک قم، فاطمه عابدی آستانه افزود: بیماری آنفولانزا یک بیماری تنفسی ناشی از آلودگی با ویروس آنفولانزا است که بسیار عفونی بوده و می تواند به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

وی اضافه کرد: آنفولانزا و سرماخوردگی دو بیماری مجزا از هم می باشند، ولی هر دو بیماری ویروسی بوده با این تفاوت که در سرماخوردگی معمولا آبریزش، بی حالی و خواب آلودگی وجود دارد، ولی در آنفولانزا علائمی مانند تب بالا و بدن درد دیده می شود.

وی با اشاره به علائم بیماری آنفولانزا، بیان کرد: در صورت مشاهده تنگی نفس، درد یا فشار در قفسه سینه، سرگیجه ناگهانی، گیجی، استفراغ شدید، عود مجدد و ناگهانی بیماری پس از بهبودی، تغییر رنگ کبود یا خاکستری پوست (به خصوص در کودکان)، عدم هوشیاری و عدم نوشیدن مایعات به اندازه کافی، بیمار را جهت بستری به بیمارستان منتقل کنید.

عابدی آستانه با بیان اینکه دست ها در انتقال بیماری ها نقش بسیار مهمی ایفا می کنند، اضافه کرد: هنگام شستن دست ها باید نهایت دقت صورت گیرد، از جمله شستن کامل لای انگشتان، کف و پشت دست، زیر ناخن ها، درزهای کف دست و سپس آبکشی دست ها به طوری که هیچ ردی از کف در دست نباشد. 

وی ادامه داد: زمان کافی برای اینگونه شستشو معادل 20 ثانیه می باشد.

وی، راه های انتقال این بیماری را ترشحات حاصل از عطسه و سرفه، اعضا و اشیاء آلوده به ترشحات حاصل از عطسه و سرفه عنوان کرد و گفت: هنگام ابتلا به این بیماری باید دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه کاملا با دستمال پوشانده شود.

کارشناس مرکز بهداشت قم با تاکید بر تزریق واکسن آنفولانزا، گفت: ویروس از فاصله کمتر از یک متر می تواند به فرد مقابل سرایت کند، هنگام بیماری حداقل یک متر از دیگران فاصله بگیرید.

وی گفت: مدت زنده ماندن ویروس روی دست، پنج دقیقه، در دستمال کاغذی بین هشت تا 12 ساعت، در آب صفر درجه 30 روز و در آب 22 درجه(آب معمولی) چهار روز است.

وی با بیان اینکه ویروس آنفولانزا با ضدعفونی کننده ها، وایتکس و الکل از بین می رود، افزود: ویروس آنفولانزا در دمای 60 درجه به مدت 20 دقیقه از بین می رود؛ پس مواد خوراکی را باید مغز پخت کنیم.

عابدی آستانه گفت: در صورت ابتلا به آنفولانزا باید مواردی از جمله رعایت اصول بهداشت فردی، استراحت و ماندن در منزل، پرهیز از حضور در تجمع ها مثل مدرسه و اتوبوس، پرهیز از دست دادن و مصافحه، پرهیز از مصرف انواع ترشی، غذاهای سرخ شده و بوی سرخ کردنی ها، استفاده از نوشیدنی های ولرم مانند چای کمرنگ، انواع آب میوه های طبیعی، سوپ سبزی و آش بدون افزودنی های محرک و سرخ شده و گرم نگه داشتن خود رعایت شود.

وی در پایان گفت: سیستم ایمنی قوی می تواند بدن را از آسیب های جدی محافظت کند، پس عادت های بهداشتی خوب از جمله خواب و استراحت کافی، ورزش مناسب و سبک، تغذیه مناسب و استفاده از مواد غذایی متنوع مانند میوه ها، مغزهایی مثل مغز پسته و بادام و انواع گوشت ها می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار