شهر كريمه اهل بيت (ع) بايد مصداق كرامت باشد:
کد خبر: ۱۲۹۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷ 16 November 2015
به گزارش تابناک قم، هواي صاف و آفتابي فرقي ندارد. همينكه در زمستان زمين خشك باشد و در تابستان تيغ آفتاب چشم را نزند كار خودشان را مي كنند. گناهي هم ندارند تنگ دستي و بيكاري چاره اي برايشان نگذاشته است. عصرها قبل از غروب آفتاب اطراف حرم حضرت معصومه (س) آن زمان كه خيل زائران براي اقدامه نماز و زيارت با سرعت مسير حرم را مي پيمايند افرادي در صحن هاي اطراف حرم و حاشيه خيابان ها بساط پهن مي كنند.

اجناسي با قيمت پايين و تعداد بالا. ركود اقتصادي و گراني هم كه امان مردم را بريده، كار و بار دستفروشان را رونق بيشتري داده است. كالاهايي كه بايد به چند برابر قيمت از مغازه خريده شود، با هزينه اي پايين تر از دست فروشان مي خرند. هم كمكي به دست فروش شده و هم كالاي مورد نياز با قيمتي به مراتب ارزان تر از مغازه ها خريداري شده است.

فال فروشي و اسباب بازي فروشي كودكان و نوجوانان امروز جاي خود را به بزرگترها داده است. مردان پير و جواني كه براي امرار معاش خود تن به دستفروشي داده اند و سرما و گرما هم حريفشان نمي شود.

مرضيه خان محمدي زائر شيرازي است كه مي گويد: عروسك و شال و روسري اجناسي هستند كه بخاطر قيمت مناسبش مي توانيم به عنوان سوغاتي خريداري كنيم، مغازه ها همين اجناس را با چند برابر قيمت مي فروشند. با خريد اين كالاها از دستفروشان هم خريد ما انجام شده هم اين بنده هاي خدا جنسشان را مي فروشند و خرج خانواده شان را تامين مي كنند.

مرد جواني در حالي كه با فرزندش در حال انتخاب عروسك از ميان انواع عروسك هاي دستفروش هستند، چند عروسك و بادكنك رنگي خريدار مي كند و به فرزندش مي دهد، به عقيده او دستفروشان هم دوست دارند كار مناسبي داشته باشند ولي وقتي نمي توانند شغل بهتري پيدا كنند از بيكاري و نداري بهتر است.

سينا پسر بچه 12 ساله اي است كه چند جوراب و شال و روسري در دست دارد و براي فروش آن تلاش مي كند. او مي گويد: پدرش كارگر ساده اي است كه نمي تواند خرج خانواده را بدهد و او به عنوان پسر خانواده بايد كمك خرج باشد.

سينا مي گويد: شايد نتوانم خرجي براي خانه ببرم ولي حداقل خرج و مخارج مدرسه رفتن خودم و خواهر كوچكم را مي توانم از اين راه در بياورم.

چهره ناخوشايند دستفروشي در كلان شهرها

پديده دست فروشي معضل ناخوشايندي است كه اين روزها گريبانگير شهرهاي بزرگ را شده است. شغلي كه مي توان گفت صاحبان آن كسب و كار خود را به متن خيابان كشانده اند و غافل از مشكلاتي كه ممكن است براي جامعه و مردم ايجاد كنند بر آن اصرار مي ورزند. بعد از مدتي هم آنقدر با اين شغل اخت مي گيرند كه حاضر به انجام كار ديگري نمي شوند. چون به مرور زمان و كسب تجربه راه و روش داد و ستد در اين شغل را مي آموزند و طبيعي است تن به كار ديگري ندهند.

سه راه بازار، پل آهنچي، ميدان آستانه، خيابان صفائيه جايي نمانده كه اين روزها و شب ها بساط دست فروشان پهن نباشد. اگرچه هرازگاهي برخوردها با اين موضوع بالا مي گيرد ولي به محض سستي مسئولان مجددا روز از نو روزي از نو.

اگرچه قانون شهرداري ها را مجاز به برخورد با سد معابر عمومی و اشغال پیاده رو‌ها و استفاده غیرمجاز آن‌ها و میدان‌ها و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی یا هر عنوان دیگری كرده اما شيوه غلط اجراي آن در مواردي حتي صداي مردم را هم در اورده است.

برخوردهاي سلبي اگرچه درمواردي باعث ايجاد و برقراري نظم در جامعه مي شود اما تكرار آن نه تنها مانع و مشكل را رفع نمي كند بلكه روز به روز به اين پديده دامن مي زند.

كارشناسان، دستفروشان را انساني هاي شريفي مي دانند كه براي كسب روزي حلال حاضر مي شوند دستفروشي كنند و مردم هم بر اين عقيده اند كه برخوردهاي ماموران شهرداري از برخورد با مجرمان زننده تر است و در مواردي ورود مردم به اين مسئله را در پي دارد.

يكي از راهكارهايي كه در اين ميان پيشنهاد مي شود ايجاد بازارچه هاي كوچكي است كه دستفروشان با نظارت شهرداري ها بتوانند هم اجناس خود را بفروشند و درآمدي داشته باشند هم از برو مشكلات در سطح شهر جلوگيري كنند.

شهر كريمه اهل بيت (ع) بايد مصداق كرامت باشد

شهركريمه اهل بيت بعنوان يكي از كلان شهرهاي كشور سالانه پذيراي بيش از 20 ميليون زائر و مسافر داخلي و خارجي است از همين رو مي طلبد كه تدابير مناسبي در خصوص رفع اين ناهنجاري هاي سيما و منظر شهري انديشيده شود.

اگرچه علیرضا اقبالیان سرپرست شهرداری منطقه یک قم از اجراي طرحي اخیراً با همکاری نیروی انتظامی اطراف حرم مطهر خبرداد و گفت: با اجراي اين طرح سد معبر و دیگر معضلات اجتماعی اطراف حرم مطهر به حداقل خواهد رسيد اما اين روزها هنوز شاهد اين هستيم كه نه تنها از تعداد اين دست فروشان كم نشده كه حتي دامنه آن تا خيابان ها و معابر اطراف هم كشيده شده است.

نه برخوردهاي خشن و سلبي و نه بي تفاوتي در برابر دستفروشان هيچكدام كمكي در اين راستا نمي كند بلكه مسئولان بايد با جديت بيشتري براي اين موضوع برنامه داشته باشند. 

به همان ميزان كه شهر نيازمند انجام و تكميل پروژه هاي كلان شهري است، به همان ميزان كه ساختمان ادارات بايد شكيل و زيبا شوند، به همان ميزان كه خيابان ها نيازمند پاكسازي و تعريض است به همان ميزان هم بايد تلاش شود كه چهره شهر از وجود ناهنجاري هايي همچون تكدي گري و دستفروشي پاك شود. 

شهر كريمه اهل بيت به عنوان پايگاه جهان تشيع بايد به تمام معنا كرامت انساني را مورد توجه قرار دهد و در راستاي آن گام بردارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
بندگان خدا اوناهم از فشار زندگی وگرونی وبیکاری به دست فروشی رومیارن.فقط جیب یه عده خواص ازخزانه مملکتی پرمیشه.بقیه مردم باید تاحد مرگ کارکنن تا بتونن یه لقمه نوندر بیارن که گرسنه نمونن همه که نمیتونن دزدی کنن.شهرداری اگه واقعا میخوااد این مشکل برطرف بشه خب اطراف حرم یه جایی براشون درنظر بگیره ساماندهی کنه.هرچندکه آقایون درشهرداری فقط تز صادرمیکنن وهیچ اقدامی درهیچ دوره ای انجام نمیدن وندادن الا پرکردن جیب های مبارک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار