بار ورزش معلولین قم بر دوش خیرین بی نشان؛
اعتبار ناچیزی که از سوی اداره کل ورزش و جوانان به هیئت ورزش‌های معلولین قم اختصاص داده می‌شود به هیچ وجه پاسخگوی نیاز ورزش معلولین نیست و منبع اصلی تامین هزینه‌های این ورزشکاران را خیرین تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 07 November 2015
به گزارش تابناک قم، در روزهایی که معلولیت دیگر به معنای انزوا و محدودیت نیست ورزش جانبازان و معلولین در عرصه قهرمانی وارد فضای جدیدی شده است و دامنه رقابتی آن در برخی از رشته‌ها سبب کشاندن تماشاگران به ورزشگاه‌ها می‌شود. 

نگاهی به وضعیت رشته‌های ورزشی معلولین در قم نشان می‌دهد، ورزش قم در این بخش طی ۵ سال گذشته با جهشی بلند و قابل توجه در مسیر توسعه قهرمانی و مدال آوری گام برداشته است. 

تمرکز بر حوزه قهرمانی ورزش جانبازان و معلولین در شرایطی صورت می‌گیرد که جنبه همگانی این رشته‌های ورزشی نیز با توجه به اولویت ارگان‌های ذیربط نظیر بهزیستی برای بازگرداندن معلولان به چرخه فعالیت‌های اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

به عبارت دیگر، شاید در هیچ رشته و هیئت ورزشی دیگر نتوان توسعه همگانی را در مقیاسی که در هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین اهمیت دارد در برنامه و دستور کار قرار داد. 

بسکتبال با ویلچر، ویترین ورزش معلولین در قم 

رشته بسکتبال با ویلچر به دلیل فعالیت حرفه‌ای در قم و‌ترین ورزش جانبازان و معلولین در قم محسوب می‌شود و حضور یک تیم لیگ برتری از قم در سوپرلیگ کشور حاکی از این موضوع است. 

بسکتبال با ویلچر قم از حدود ۴ سال پیش وارد لیگ بر‌تر بسکتبال با ویلچر کشور شد و تشکیل تیمی سازمان یافته با بودجه‌ای معقول و از نظر فنی در سطحی بالا، قم را به عنوان یکی از قطب‌های بسکتبال با ویلچر کشور معرفی کرد. 

تیم ایثار ماهان تندیس قم نیز پرچمدار این رشته در قم است سال گذشته موفق به کسب عنوان قهرمانی سوپرلیگ شد و برای نخستین بار جام قهرمانی این مسابقات را به عنوان یک تیم قمی به دست آورد. 

حضور چند ورزشکار معلول قمی در ترکیب این تیم و دعوت به تیم‌های ملی، حاصل سرمایه گذاری باشگاه ایثار در رشته بسکتبال با ویلچر بوده است در حالی که علاوه بر قم، شهرهای اصفهان، اراک، زنجان و آمل به عنوان دیگر قدرت‌های بسکتبال با ویلچر کشور به شمار می‌رود. 

بر خلاف بسکتبال با ویلچر قم که یک تیم حرفه‌ای در لیگ بر‌تر دارد سایر رشته‌های جانبازان و معلولین قم از چنین شرایطی برخوردار نیستند و فعالیت‌های آن‌ها بسیار محدو‌تر و با گردش مالی پایین تری است. 

والیبال نشسته؛در حسرت حامی مالی

هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین قم طی ۲ سال گذشته تلاش بسیاری برای جذب حامی مالی به منظور حضور یک تیم از قم در لیگ بر‌تر یا دسته اول والیبال نشسته داشته است اما این تلاش‌ها با بن بست مواجه شده است. 

محمود شریف دبیر هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین قم می‌گوید قم از نظر ظرفیت فنی والیبال نشسته در زمره استان‌های قدرتمند کشور است اما به دلیل مشکلات مالی هرگز نتوانسته است تیمی در لیگ‌های کشوری داشته باشد. 

به گفته شریف، تعداد زیادی از بازیکنان والیبال نشسته قم در تیم‌های مختلف کشور در لیگ بر‌تر مشغول به فعالیت هستند و در صورتی که حامی مالی برای حمایت از این تیم جذب شود می‌تواند یک تیم بومی قدرتمند وارد لیگ بر‌تر یا دسته اول کرد. 

این در حالی است که تشکیل یک تیم والیبال نشسته ایده آل چیزی حدود ۱۵۰ میلیون تومان برای ورزش معلولین قم هزینه دارد و مسئولان مربوطه هنوز نتوانسته‌اند اسپانسری برای تامین این هزینه بیابند. 

حسین گلستانی تنها ملی پوش والیبال نشسته قم است که توانست در مسابقات قهرمانی آسیا در مشهد و باز یهای پارآسیایی اینچئون صاحب مدال طلای آسیا شود. 

تمرکز موفقیت‌ها بر شنا و دو و میدانی

ورزش جانبازان قم علاوه بر فعالیت ویژه در بسکتبال با ویلچر و والیبال نشسته، عمده تمرکز خود را بر موفقیت و کسب عنوان در رشته‌های شنا و دو و میدانی قرار داده است. 

نگاهی بر موفقیت‌های کسب شده شناگردان و دو و میدانی کاران معلول قمی هم در بخش مردان و هم در بخش زنان در مسابقات قهرمانی کشور و جشنواره مهر رضوی گویای سرمایه گذاری و توجه هیئت ورزش‌های معلولین به این ۲ رشته است. 

نایب قهرمانی تیم دو و میدانی معلولین قم در مسابقات قهرمانی مردان کشور و کسب چند مدال از جشنواره مهر رضوی نشانگر سیر صعودی دو و میدانی کاران معلول قم بود در حالی که این موفقیت‌ها در بخش زنان نیز رخ داد. 

در رشته شنا نیز، تیم‌های مردان و زنان قم در یک سال گذشته عملکرد کم نظیری در مسابقات قهرمانی کشور داشته‌اند و قهرمانی شناگران بانوی قمی در مسابقات لیگ نیز حاکی از رشد ورزش جانبازان و معلولین در بخش بانوان بود. 

این در حالی است که ۱۷ رشته ورزشی در فهرست رشته‌های ورزشی جانبازان و معلولین قرار دارند اما بی‌پولی‌های هیئت ورزش‌های معلولین قم سبب شده توانایی برای هزینه در تمام رشته‌های ورزشی در عمل غیر ممکن شود. 

مشکلات مالی و خیرین بی‌نشان

تعدد رشته‌های ورزشی هیئت ورزش‌های معلولین قم سبب شده توان مالی این هیئت در برخی موارد تقسیم شود و این به معنای سهم ناچیز ورزشکاران از اعتبارات مالی است. 

اعتبار ناچیزی که از سوی اداره کل ورزش و جوانان به این هیئت ورزشی اختصاص داده می‌شود به هیچ وجه پاسخگوی نیاز ورزش معلولین نیست و منبع اصلی تامین هزینه‌های این ورزشکاران را خیرین تشکیل می‌دهند. 

خیرینی که هرگز نام و نشانی از آن‌ها نیست و هزینه در ورزش معلولین را نه برای کسب برند و نام بلکه برای رضای خدا و کمک به قشر معلولین انجام می‌دهند. 

محمد پیروزمنش رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان قم می‌گوید یک فرد خیر در استان البرز که می‌خواهند نا‌شناس بماند امسال بیش از ۲۰ میلیون تومان به ورزش معلولین قم کمک کرده است. 

پیروزمنش از بی‌توجهی به ورزشکاران معلول قم چه از نظر مالی و چه از نظر معنوی و توجه به این قشر، گلایه‌مند است و تنگناهای مالی را مانعی برای توسعه هر چه بیشتر سایر رشته‌های ورزشی در میان معلولین می‌داند. 

مشکلات مالی ورزش معلولین در قم سبب شده برخی از تیم‌های ورزشی قم به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌های حضور در لیگ‌های کشوری، قید حضور در این مسابقات را بزنند که تیم والیبال نشسته قم در بخش بانوان نیز یکی از این تیم‌ها است. 

ضرورت نگاه همسان و تقدم برنامه‌های همگانی

ورزش معلولین در قم با وجود اینکه هر‌گاه به ورزشکاران آن میدان داده شده، حاصل چیزی جز کسب افتخار نبوده اما کماکان در سایه رشته‌های پر زرق و برق قرار دارد. 

حاشیه نشینی ورزش معلولین سبب شده مشکلات سخت افزاری و زیرساختی این حوزه نیز چالش دیگری بر سر فعالیت هیئت ورزش‌های معلولین قم باشد چنان که در برخی از رشته‌ها، کمبود فضای مناسب، گرانی تجهیزات یا شرایط نامناسب تمرینی سبب لطمه به ورزش معلولین شده است. 

تعطیلی رشته تیراندازی با کمان معلولین به دلیل هزینه‌های سنگین برای ورزشکاران و آسیب به نیزه دو و میدانی کاران معلول به دلیل تمرین در زمین خاکی به جای چمن طبیعی بخشی از این مشکلات بوده است. 

در عین حال مشارکت بهزیستی و هیئت ورزش‌های معلولین، توانسته است بخشی از مشکلات پیش رو را حل کند و ساخت سالن شهدای بهزیستی در قم و مهیا شدن فضای مناسبی برای تمرین ورزشکاران معلول اقدامی موثر در این زمینه بوده است. 

با این وجود به نظر می‌رسد نگاه همسان به رشته‌های ورزشی جانبازان و معلولین در کنار ورزش قشر سلامت جامعه و در نظر گرفتن ظرفیت‌های قهرمانی این رشته‌ها از نظر کسب مدال، راهکارهای ساده‌ای برای شتاب گرفتن رشد رشته‌های جانبازان و معلولین در قم است. 

در این میان، اهداف همگانی این رشته نباید فدای برنامه‌های قهرمانی شود و ماهیت ورزش معلولین در زمینه جذب حداکثری معلولین باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار