درباره یک تصمیم شجاعانه؛
این اقدام می‌تواند یک گام بلند برای ایجاد رنسانس شخصیتی در فوتسالی شود که سال‌ها در انحصار گروهی خاص بوده و با وجود اعتراضاتی که به طور معمول پس از هر تحول و تغییر به وجود می‌آید، این فوتسال قم و یاسین پیشرو خواهند بود که از مزایای این تابو شکنی در آینده بهره‌مند می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ 02 November 2015
به گزارش تابناک قم، پس از اینکه مدیران باشگاه یاسین پیشرو با جدیت از نظم و انضباط تیمی سخن گفتند کسی فکر آن را نمی‌کرد که شعارهای همیشه ورزش کشور به خصوص حوزه فوتبال و فوتسال در یاسین پیشرو جنبه عملی نیز پیدا کند. 

در روزهایی که باشگاه‌های بزرگ ورزش کشور به دلیل واهمه از عدم نتیجه گیری در برابر بی‌نظمی سکوت می‌کنند و به بازیکنان بی‌نظم باج می‌دهند یاسین پیشرو نشان داد مدیران این باشگاه ایستادگی در برابر باج خواهی را اولویت اصلی خود قرار داده‌اند. 

به طور کلی بر اساس اصول ورزش حرفه‌ای، حفظ نظم تیمی به ایجاد آرامش و در ‌‌نهایت ثبات تیم در کسب موفقیت می‌انجامد و حرکت در مسیری غیر از این، با وجود احتمال کسب موفقیت‌های مقطعی، در بلند مدت به یک مجموعه ورزشی آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد. 

پایان بازیکن سالاری/ یاسین پیشرو و مدیرانی که باج نمی‌دهند

اقدام باشگاه یاسین پیشرو برای تعلیق فعالیت‌های علیرضا وفایی، یکی از مهره‌های مهم و تاثیرگذار تیم فوتسال این باشگاه نشان داد، نظم و اخلاق مداری پیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و دوران باج خواهی و باند بازی به پایان رسیده است. 

یاسین پیشرو چگونه تابوشکنی کرد

علیرضا وفایی بازیکن تیم ملی فوتسال ایران که از ابتدای دوران حرفه‌ای خود در تیم‌های فوتسال قم در لیگ بر‌تر حاضر بوده یکی از مهره‌های مهم فنی برای تیمش به شمار می‌رود. 

این بازیکن که از سوی هواداران فوتسال قم با لقب جادوگر آسیا تشویق می‌شود پس از درخشش مدام در لیگ بر‌تر از سوی خسوس کاندلاس سرمربی اسپانیایی سابق تیم ملی به جمع ملی پوشان فراخوانده شد و در مسابقات قهرمانی آسیا و ۲ تورنمنت گرند پریکس برای تیم ملی بازی کرد. 

زوج وی و ابوالقاسم عروجی در تیم ماهان تندیس و پیش از آن صبای قم در لیگ بر‌تر فوتسال زوجی ویران کننده بود و خلاقیت ذاتی وفایی همیشه برای هر حریفی دردسرساز بود اما این بازیکن امسال در نیم فصل نخست لیگ بر‌تر عملکرد قابل توجهی نداشت. 

وفایی که در فصول گذشته در اغلب مسابقات، شاه مهره تیمش بود امسال در نیم فصل نخست به جز یکی دو بازی که توانست انتظارات را برآورده کند در سایر مسابقات بسیار ضعیف ظاهر شد البته آسیب دیدگی وی در اردوی قطر نیز در این موضوع اثر داشت و خود این بازیکن نیز از وضعیت فنی خود راضی نبود. 

در آستانه آغاز نیم فصل دوم باشگاه یاسین پیشرو تصمیم گرفت وفایی را به دلیل آنچه بی‌نظمی و بی‌احترامی به مجموعه مدیریتی باشگاه خوانده شده از تیم کنار بگذارد. 

حذف علیرضا وفایی برای اهالی فوتسال قم یک تابو و خط قرمزی پررنگ بود که یاسین پیشرو به سادگی و بر اساس اصول حرفه‌ای بدون توجه به نام طرف مقابل، این تابو را شکست و به این بازیکن که تبدیل به بت فوتسال قم شده بود اعلام کرد که دیگر وی را نمی‌خواهد. 

این در حالی بود که یاسین پیشرو پیش از این با تحویل گرفتن چک‌های مالک ماهان تندیس که برای تامین مبلغ حضور وفایی در تیم فوتسال قم پرداخت شده بود و تقبل هزینه این بازیکن با عقد قرارداد جدید، حسن نیت خود نسبت به این بازیکن را نشان داده بود. 

نتایج یک تصمیم و باند متلاشی شده

مقوله باندبازی در ورزش حرفه‌ای و به طور خاص در ایران مقوله‌ای فراگیر است که گاهی این باند‌ها سبب ایجاد تغییرات اساسی و دلخواه گروهی که که خود را صاحب قدرت قلمداد می‌کنند می‌شود. 

حضور چند بازیکن در ترکیب تیم یاسین پیشروی قم و پیش از آن ماهان تندیس که در عمل کارایی چندانی برای تیمشان نداشتند و آمار عملکرد آن‌ها، دقایق حضورشان در میدان و بازدهی که برای تیم خود داشته‌اند موضوعی است که به وجود یک باند در ترکیب نماینده فوتسال قم صحه می‌گذارد. 

بر این اساس، چند بازیکن در ترکیب تیم یاسین پیشرو و ماهان تندیس حضور داشته‌اند که با هماهنگی با یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم در فهرست تیم قرار می‌گیرند به طوری که بازیکن تاثیرگذار در زمان عقد قرارداد با تیمش، حضور آن بازیکنان شرطی برای بستن قراردادش عنوان می‌کند و مربیان و مدیران تیم نیز که از عواقب نبود آن بازیکن هراس دارند زیر بار این قضیه می‌روند. 

حضور برخی از بازیکنان در فهرست یاسین پیشرو که سطح آن‌ها از بازیکنان لیگ دسته اول و دوم کشور به مراتب پایین‌تر است به خودی خود نشان دهنده لطمه‌هایی است که بر اساس این قرارداد ترکمنچای گونه به نماینده فوتسال قم وارد شده است. 

با حصول این توافق پشت پرده در ابتدای فصل، جای بازیکنان جوان و جویای نام که از کیفیت فنی بالایی نیز برخوردار هستند در ترکیب تیم لیگ برتری فوتسال قم اشغال می‌شود و بازیکنی که می‌تواند باری از روی دوش یاسین پیشرو بردارد و فضای مناسب برای پیشرفت پیدا کند به دلیل قرار نداشتن در باند مذکور باید از فهرست تیم بیرون بماند. 

بازیکنانی چون میثم راموز و مهدی زاهدی که در نخستین سال حضور ماهان تندیس در لیگ بر‌تر فوتسال توسط رضا کردی به این تیم آورده شدند و با وجود سن و سال کم، فوق العاده کار کردند پس از خروج کردی و در ادامه حاکم شدن سیستم مدیریتی جدید بر ماهان تندیس که بله قربان گوی باند مذکور بود با برچسب بی‌کیفیتی و ناکارآمدی از این تیم کنار گذاشته شدند. 

در یاسین پیشروی ۹۴ نیز، ترس از نارضایتی سکو‌ها از عدم حضور چند بازیکن در این تیم سبب ادامه باج دادن به چند بازیکن شد و در ‌‌نهایت مدیر عامل یاسین پیشرو پس از اطلاع از وضعیت موجود شخصا برای اصلاح امور وارد عمل شد. 
 
تصمیم شجاعانه

بدون شک روزی که علی رحمانی مدیرعامل باشگاه یاسین پیشرو تصمیم گرفت شاه مهره تیمش را اخراج کند به تمامی عواقب و البته عواید کار فکر می‌کرد. 

سکوهایی که یک عمر جادوگر آسیا را تشویق کرده بودند حالا ظرفیت این را داشته و دارند که با یک شکست و حتی یک گل خورده، شعارهای اعتراضی سر دهند اما واقعیت این است که مدیریت حرفه‌ای تحت لوای شعار تماشاگران سال‌ها است که به خاطرات پیوسته است. 

تماشاگرانی که یک روز یک بازیکن را بی‌غیرت خطاب کرده و ۶ ماه بعد زمانی که آن بازیکن به یاسین پیشرو پیوست وی را تا عرش بالا می‌برند بدون شک نمی‌توانند برای تیمی که با نگاه حرفه‌ای برای آینده مدیریت می‌شود تعیین تکلیف کنند. 

در اینکه تماشاگر برای هر تیمی یک نعمت و سرمایه است تردیدی وجود ندارد اما سنگ بنای یک باشگاه نباید روی شعارهای احساسی هوادارانی که به طور قلبی موفقیت تیمشان را می‌خواهند قرار داده شود. 

علی رحمانی مدیرعامل یاسین پیشرو می‌گوید علیرضا وفایی بازیکنی محبوب و تکنیکی است اما در بعد شخصیتی نتوانسته به شاخص‌های ایده آل شامل نظم، ادب و احترام برسد و تا زمانی که زیرساخت‌های شخصیتی وی مستحکم نشود ظرفیت‌های فنی وی به کار نخواهد آمد. 

وی می‌گوید: بازیکنی چون علیرضا وفایی از کره دیگری نیامده است و از کوچه پس کوچه‌های قم به چنین سطحی رسیده و فوتسال قم باید به فکر جایگزینی برای وی و سایر بازیکنانی باشد که سال‌ها است در ترکیب نماینده فوتسال قم حضور دارند و بعضی از آن‌ها جای ستاره‌های جوان و کارآمد‌تر را گرفته‌اند. 

آثار و نتایج یک تصمیم

این یک اصل اولیه در موفقیت یک تیم حرفه‌ای ورزشی است که گام برداشتن در مسیر حرفه‌ای، سلسله مراتب باشگاه باید از سوی بازیکنان شناخته شود و رفتار بازیکنان پیش از ویژگی‌های فنی آن‌ها اهمیت دارد. 

یاسین پیشرو به دنبال ریشه کن کردن بازیکن سالاری و باندبازی است و می‌خواهد علیرضا وفایی‌های جدیدی را در فوتسال قم کشف کند نه اینکه به حدی با وفایی و امثال وی اصطکاک پیدا کند که از بقیه استعدادهای فوتسال قم غافل شود. 

این اقدام می‌تواند یک گام بلند برای ایجاد رنسانس شخصیتی در فوتسالی شود که سال‌ها در انحصار گروهی خاص بوده و با وجود اعتراضاتی که به طور معمول پس از هر تحول و تغییر به وجود می‌آید، این فوتسال قم و یاسین پیشرو خواهند بود که از مزایای این تابو شکنی در آینده بهره‌مند می‌شوند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار