انتخابات اجلاسیه چهارم مجلس شورای اسلامی منجر به تغییرات مهمی در ترکیب هیات رئیسه مجلس شد که مهمترین آن حضور ذوالنوری در جایگاه نائب رئیسی دوم بود.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵ 23 May 2023

به گزارش تابناک قم، انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی  دیروز سه شنبه - ۲ خرداد - در پارلمان برگزار شد؛اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس که فراکسیون اکثریت محسوب می شود، نشستی برای تعیین نامزدهای عضویت در هیات رئیسه مجلس برگزار کردند که بر اساس آن، محمد باقر قالیباف به عنوان تنها نامزد این فراکسیون انتخاب شد.

قالیباف در دو اجلاسیه اول و دوم ۲۳۰ رأی از نمایندگان برای ریاست مجلس گرفت اما در اجلاسیه سوم ناگهان با افت قابل توجه آرای نمایندگان و تنها با اخذ ۱۹۴ رأی بر کرسی ریاست قوه مقننه در اجلاسیه سوم تکیه زد.

در اجلاسیه چهارم درحالی که فراکسیون انقلاب اسلامی تنها گزینه ریاست مجلس را قالیباف اعلام کرده بود، اما الیاس نادران نماینده تهران با خروج از این فراکسیون، خود را برای ریاست مجلس نامزد کاندیدا کرد، فریدون عباسی نماینده کازرون اما بر خلاف تعهدات فراکسیونی و با وجود باقی ماندن در این فراکسیون، برای ریاست مجلس کاندیدا شد و در نهایت قالیباف با ۲۱۰ رای بار دیگر بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد؛ الیاس نادران ۴۷ رای و فریدون عباسی نیز ۷ رای در این انتخابات کسب کردند.

حاجی دلیگانی، امیرآبادی و نیکزاد از ترکیب هیات رئیسه مجلس حذف شدند

علی نیکزاد اما در انتخابات هیات رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم بر خلاف سه اجلاسیه نخست مجلس که همواره در میان نواب رئیس قرار داشت، این بار نتوانست نظر مثبت اعضای فراکسیون انقلاب را برای حضور در کرسی نایب رئیسی مجلس جلب کند و جای خود را به مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی داد. نظری که در صحن علنی و انتخابات هیات رئیسه هم تکرار شد.

انتخاب نائب رئیسان مجلس حساس ترین بخش انتخابات هیات رئیسه بود تا جایی که اعلام آرای نهایی انتخابات را حدود ۳ ساعت به تاخیر انداخت و منجر به بازشماری چند باره آرای نمایندگان شد.

در پایان جلسه علنی محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آرای نواب رئیس خیلی به هم نزدیک بود لذا نائب رئیس دوم مجلس با قرعه کشی انتخاب شد.

نیکزاد که در اجلاسیه اول نایب رئیس دوم و در دو اجلاسیه دوم و سوم نایب رئیس اول بود، نتوانست در اجلاسیه چهارم بر کرسی نایب رئیسی مجلس بنشیند و حجت الاسلام ذوالنوری جای وی را گرفت.

ذوالنوری، متفکر آزاد، مجتبی یوسفی وارد هیات رئیسه شدند

حجت الاسلام ذوالنوری در اجلاسیه اول ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بر عهده گرفت اما در دو اجلاسیه بعدی اعضای این کمیسیون به عضو دیگری برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رأی دادند؛ با این حال ذوالنوری برای نایب رئیسی اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم وارد رقابت با نیکزاد شد و توانست گوی رقابت را از علی نیکزاد برباید و نایب رئیس دوم مجلس یازدهم شود.

ماجرای تغییر ترکیب ناظران و دبیران هیات رئیسه مجلس

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در اجلاسیه های دوم و سوم توانست جای روح الله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز را در جایگاه دبیری مجلس بگیرد اما در اجلاسیه دوم با رأی ۱۸۱ رأی وارد هیئت رئیسه شد. در اجلاسیه چهارم هم رشیدی در این پست باقی ماند.

سید محسن دهنوی از نمایندگانی است که در هر ۴ اجلاسیه اول تا چهارم مجلس یازدهم در هیات رئیسه حضور داشت و تقریبا میزان آرای خود را توانست حفظ کند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم هم که در اجلاسیه های اول و سوم مجلس در جایگاه هیات رئیسه حضور داشت نتوانست برای اجلاسیه چهارم در جایگاه دبیری هیات رئیسه مجلس باقی بماند هر چند که امیرآبادی در اجلاسیه سوم با افت حدود ۷۰ رأی نسبت به اجلاسیه اول توانست به حلقه همکاران قالیباف در هیات رئیسه بازگردد. او در اجلاسیه چهارم با اینکه در انتخابات درون فراکسیونی هم از هیات رئیسه خارج شد، اما اعلام کاندیداتوری کرد ولی مجدداً با رأی منفی نمایندگان مواجه شد و کرسی دبیری هیات رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم را از دست داد.

علی کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل هم در هر ۳ اجلاسیه مجلس یازدهم توانست از نمایندگان مجلس برای حضور در هیئت رئیسه رأی جمع کند با این حال تفاوت فاحش آرای وی در اجلاسیه های دوم و سوم و افت حدودا ۸۰ رأیی وی نشان دهنده تفاوت نظر نمایندگان نسبت به وی در طول یک سال فعالیت اجلاسیه دوم بوده است. کریمی فیروزجایی در اجلاسیه چهام هم توانست نظر سایر نمایندگان را جلب کند و کرسی دبیری هیئت رئیسه مجلس را برای خود نگه دارد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در اجلاسیه های اول تا سوم مجلس یازدهم در جایگاه دبیری می نشست اما در اجلاسیه چهارم در انتخابات فراکسیون انقلاب اسلامی نتوانست نظر اعضا را جلب کند با این حال در انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه چهارم نامزد شد ولی برای آخرین سال کاری مجلس یازدهم از لیست اعضای دبیری جا ماند.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز هم که در اجلاسیه دوم در میان دبیران هیات رئیسه بود، در اجلاسیه سوم حذف شد اما برای اجلاسیه چهارم توانست به هیات رئیسه باز گردد.

روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس هم اگرچه در اجلاسیه های اول و دوم با رأی بالایی حضور داشت اما در اجلاسیه سوم این کرسی را از دست داد تا بتواند بار دیگر در اجلاسیه چهارم به جایگاه دبیری هیئت رئیسه برگردد.

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس برای نخستین بار در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم با رأیی شکننده (۸۴ رأی) وارد هیئت رئیسه شد ولی در اجلاسیه چهارم با افزایش آرایش مواجه شد و در هیئت رئیسه باقی ماند.

پیرهادی و یوسفی به هیات رئیسه بازگشتند

محسن پیرهادی در اجلاسیه چهارم توانست پس از دو سال غیبت به حلقه یاران قالیباف برگردد؛ وی در اجلاسیه اول بر کرسی هیات رئیسه مجلس تکیه زد اما در اجلاسیه های دوم و سوم غایب بود و جایگاه خود را به دشتی اردکانی داده بود. نهایتاً با نظر مثبت سایر نمایندگان بار دیگر در اجلاسیه چهارم به این جایگاه بازگشت.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات با سابقه حضور در مجالس هشتم تا یازدهم و نیز هیات رئیسه برخی مجالس قبلی، در ۴ سال فعالیت مجلس یازدهم هم در هیات رئیسه به عنوان ناظر حضور داشت و تفاوت چندانی در آرای وی رخ نداد.

سید نظام الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس نیز که تنها در اجلاسیه اول نتوانست وارد هیئت رئیسه مجلس شود، از سال دوم فعالیت مجلس یازدهم توانست یکی از ۱۲ کرسی هیئت رئیسه را با به ترتیب ۱۵۷ و ۱۵۳ رأِی برای خود به نام بزند و حتی نقش سخنگوی هیئت رئیسه را هم بازی می کرد. در اجلاسیه چهارم هم موسوی با ۱۸۵ رأی نمایندگان مجلس در جایگاه ناظر هیئت رئیسه ابقا شد.

تغییرات مهم و معنادار در ترکیب و آرای آخرین هیات رئیسه مجلس یازدهم

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار