رییس مرکز بهداشت قم گفت: با تامین منابع مالی و اجرایی شدن طرح پزشک خانواده، بیش از ۴۰۰ هزار خانواده در این استان تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳ 17 May 2023

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی روز چهارشنبه در گفت‌وگویی افزود: طرح پزشک خانواده روستایی که از سال ۱۳۸۳ در سطح روستاهای استان قم آغاز شد، در همه مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به‌طور کامل در حال اجراست.

وی اضافه کرد: برابر ضوابط و قوانین مربوطه این برنامه پس از تامین منابع مالی، بیش از ۴۰۰ هزار خانوار در سطح شهر تا پایان سال ۱۴۰۲ تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در برنامه پزشک خانواده شهری، تعداد ۴۳۰ پایگاه سلامت فعال خواهد بود که تیم پزشکی خانواده شامل ۴۳۰ پزشک، ۴۳۰ مراقب سلامت و ۴۳۰ ماما حضور خواهند داشت.

به گفته محبی، ارتقای سطح سلامت جامعه، افزایش دسترسی و بهره‌مندی عادلانه مردم از خدمات سلامت فعال و باکیفیت، کارآمد نمودن حمایت اجتماعی و کاهش هزینه های مربوط به درمان و سلامت، افزایش مسوولیت پذیری و پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه، افزایش فرزندآوری، حفظ و ارتقاء جوانی جمعیت، مدیریت منابع حوزه سلامت، افزایش امید به زندگی و کاهش بیماری‌ها از جمله اهداف کلان طرح پزشک خانواده است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح پزشک خانواده، بیان کرد: ممکن است بسیاری از افراد به یک بیماری مبتلا و یا استعداد ابتلا به بیماری مانند فشارخون و دیابت را داشته باشند که در معاینات دوره‌ای و ویزیت‌های به عمل آمده توسط تیم پزشک خانواده این بیماری‌ها کشف و یا از آن پیشگیری می‌شود.

محبی بیان کرد: افراد مشمول این طرح کلیه افراد خانواده و از همه گروهای سنی بوده که تحت مراقبت، درمان و پیشگیری تیم پزشک خانواده قرار می‌گیرند و خدمات بهداشتی درمانی لازم را توسط پزشک، مراقب سلامت و ماما اخذ می‌نمایند.

به گفته وی، هر تیم پزشک خانواده کمتر از یک هزار خانوار و حدود سه هزار نفر جمعیت را تحت پوشش خدمات خود خواهد داشت.

وی بیان کرد: گرچه توصیه می‌شود که کلیه افراد خانواده تحت پوشش یک پزشک و تیم پزشکی خانواده باشند، ولی امکان انتخاب پزشک خانواده توسط هر کدام از افراد خانواده نیز فراهم بوده و با توجه به تمایل و خواست مردم، آن‌ها نسبت به انتخاب تیم پزشک خانواده خود اقدام می‌نمایند.

رییس مرکز بهداشت قم به فواید و برکات اجرای طرح پزشک خانواده اشاره و بیان کرد: به عنوان مثال افراد دارای مشکلات متعدد که ضرورتا مراجعات به پزشکان متخصص متعدد را دارند، در خصوص مصرف داروها و یا آزمایشات لازم و مراقبت‌های حین درمان دچار مشکلات فراوانی شده و ممکن است داروهای تجویزی دارای تداخلات بوده یا زمان مصرف آن‌ها فرد را دچار مشکل نماید، مسوولیت این بررسی‌ها و هماهنگی‌های لازم در این طرح به عهده پزشک خانواده بوده که با شناخت کاملی که از افراد تحت پوشش دارد، زمان مراجعات به متخصص را تعیین می‌کند و آزمایشات لازم را درخواست و در صورت بروز تداخل دارویی، از آن پیشگیری می‌نماید.

به گفته وی، تنظیم وقت مراجعه به پزشکان متخصص و ضرورت مراجعه یا عدم مراجعه توسط تیم پزشک خانواده ارزیابی شده و در وقت و هزینه‌های مربوطه صرفه‌جویی به عمل می‌آید.

وی گفت: تیم پزشک خانواده در ارایه خدمات کامل به افراد تحت پوشش مسوولیت کامل داشته و توسط سازمان‌های ذیربط به‌صورت دوره‌ای مورد ارزیابی و نظارت قرار خواهد گرفت، به‌علاوه در این طرح برنامه باروری سالم و قانون حفظ و ارتقاء جوانی جمعیت نیز پیش بینی شده و خدمات کامل و با حمایت حداکثری به افراد مشمول ارائه خواهد شد.

محبی خاطرنشان کرد: حضور یک ماما در تیم پزشک خانواده به‌صورت ثابت از الزامات تیم پزشک خانواده بوده که کلیه این خدمات مراقبتی به‌صورت رایگان به افراد تحت پوشش ارایه خواهد شد.

وی افزود: همچنین با توجه به آزادی افراد در انتخاب پزشک خانواده خود، ارتباط موثر و منطقی به بهترین شکل ممکن بین مراجعین و پزشک ایجاد شده و با توجه به شناخت متقابل ارایه دهنده خدمت و خدمت گیرنده همه مسایل روحی، جسمی، اجتماعی و معنوی فرد در روند پیشگیری و مراقبت و درمان وی مورد توجه قرار گرفته و با ارایه آموزش‌های لازم و مراقبت‌های دوره‌ای سواد سلامت فرد و در نهایت جامعه به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: به‌علاوه امکان استفاده از خدمات بیمه در ارایه خدمات درمانی و تشخیصی به‌طور کامل فراهم بوده و با حمایت دولت امکان پوشش بیمه‌ای برای افراد فاقد بیمه نیز تا حداکثر سه ماه پس از آغاز طرح فراهم شده است.

محبی گفت: در این طرح نظام سلامت پاسخگوی نیازهای واقعی مردم به‌طور کامل و صد درصد بوده و ضمن رعایت حقوق مراجعین در اخذ خدمات سلامت از جمله فضا و تجهیزات استاندارد، پاسخگویی و احترام متقابل، جلوگیری از تحمیل هزینه‌های غیرضروری به افراد، تجویز منطقی و صحیح دارو و خدمات تشخیصی و ارایه خدمات پیشگیری و بهداشتی اولیه، غربالگری بیماری‌های پنهان و تشخیص زودهنگام و جلوگیری از عوارض این بیماری‌ها، در حفظ و ارتقاء سلامت افراد و جامعه موثر بوده و با کاهش شدت و عوارض بیماری‌ها، هزینه‌های سلامت را به‌طور محسوسی کاهش خواهد داد.

وی بیان کرد: همه افراد در هر گروه سنی، چه افراد سالم و چه افراد با بیماری پنهان و بدون علامت و چه بیماران دارای بیماری علامت‌دار، برای حفظ و افزایش سلامت خود باید به تیم پزشکی خانواده مراجعه کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار