همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) مراسم گرامیداشت شهدای حادثه مدرسه فیضیه قم با حضور روحانیون و نمایندگان مراجع معظم تقلید برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 17 May 2023

به گزارش تابناک قم، آیت الله حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان در مراسم گرامیداشت شهدای حادثه مدرسه فیضیه با اشاره به جایگاه والای امام صادق (ع) گفت: امروز طلاب همگی از چشمه زلال معارف این امام همام بهره مند می‌شوند.

وی گفت: عظمت، جایگاه، مرتبه علمی و اعتقادی امام صادق علیه السلام همه را به خشوع و تعظیم در برابر این امام همام وادار می‌کند و چهار هزار شاگرد که از بزرگترین علمای جهان اسلام به شمار می‌روند همگی و پرورش یافته مکتب امام عظیم الشان هستند.

وی همچنین با اشاره به واقعه مدرسه فیضیه در سال ۴۲ گفت: این حادثه توسط نیرو‌های رژیم ضد اسلامی و ضد انسانی طاقوت رخ داد و با این حمله رژیم منحوس پهلوی چهره واقعی خود را به مردم نشان داد.

سخنران این مراسم رژیم پهلوی را ادامه دهنده راه و مسیر سلسله‌های امویان، عباسیان و دیگر مستکبران عالم دانست و گفت: در آن روز ماموران ستمشاهی دست به کشتار گسترده، غارت، هتاکی، ضرب و شتم طلاب و روحانیون زدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه حوزه انقلابی را حوزه مورد انتظار امام صادق (ع) دانست و گفت: حوزه انقلابی حوزه‌ای است که از بنیه قوی علمی برخوردار است و باید بتواند دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

آیت الله حسینی خراسانی حوزه‌های علمیه شیعه را یادگار امام صادق علیه السلام عنوان کرد و افزود: باید این یادگار را حفظ کنیم و حوزه‌های علمیه را در ابعاد مختلف از جمله بعد علمی و اعتقادی تقویت کنیم.

وی گفت: ظلم ستیزی، استکبار ستیزی، عزت و استقلال کشور در گرو پیروی از مکتب امام صادق (ع) است و ترویج این مکتب جز از طریق روحانیت امکان پذیر نیست و روحانیت نیز باید همواره خود را در خدمت به مردم ثابت قدم نگه دارند.

گفتنی است واقعه مدرسه فیضیه حادثه‌ای است که در دوره پهلوی در مدرسه فیضیه قم رخ داد و عوامل حکومت شاه با برهم زدن مراسم سوگواری شهادت امام صادق (ع) در نوروز ۱۳۴۲ شمسی مصادف با (۲۵ شوال ۱۳۸۲قمری) به ضرب‌وشتم طلاب و مردم پرداختند.

پس از آن سال، مراسم سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) و گرامیداشت شهدای مدرسه فیضیه هر ساله برگزار می‌شود.

این واقعه، سرآغاز نهضت اسلامی بود که به پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی ایران انجامید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار