امام صادق (ع) می‌فرمایند: «خواب روزه دار عبادت، خاموشي او تسبيح، عمل وي پذيرفته و دعاي او مستجاب است» تا ارزش والای ایام پیش روی ـ که نخستین غروب این ایام فرا رسیده ـ برای هر مؤمن واقعی قابل تشخیص باشد و ناگفته پیداست که روزه شکم کافی نیست و روزه چشم و زبان است که حال مؤمن را به احسن نزدیک می‌کند.
کد خبر: ۱۰۹۷۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ 23 March 2023

به گزارش تابناک قم، سفره پربرکت ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری گشوده شد تا در‌های رحمت خداوند بر روزه داران حاضر در این مهمانی بزرگ، در ماهی که برتر از هزار ماه معمول در نظر گرفته شده و حامل شب‌های قدر است؛ ماهی که نزول رحمت گستره‌ای وسیع‌تر گرفته، گشوده شود.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «خواب روزه دار عبادت، خاموشی او تسبیح، عمل وی پذیرفته و دعای او مستجاب است» تا ارزش والای ایام پیش روی ـ که نخستین غروب این ایام فرا رسیده ـ برای هر مؤمن واقعی قابل تشخیص باشد و ناگفته پیداست که روزه شکم کافی نیست و روزه چشم و زبان است که حال مؤمن را به احسن نزدیک می‌کند.

در نخستین افطار ماه مبارک رمضان، اسماءالله‌الحسنی را می‌شنوید، سپس با نوای ربنای استاد شجریان همراه می‌شوید و در ادامه، نوای روح‌بخش اذان زنده‌یاد استاد رحیم مؤذن زاده را خواهید شنید. پس از آن، دعای روز‌های ماه مبارک رمضان و دعای روز نخست ماه مبارک تقدیمتان می‌شود. در آخر جزء اول قرآن مجید را با هم می‌خوانیم.

از اذان موذن زاده تا نوای ربنا

آمد شهر صیام سنجق سلطان رسید
دست بدار از طعام مادده جان رسید

در ادامه قطعه «رمضان» کت استیونس یا یوسف اسلام را می‌بینید و می‌شنوید و در نهایت یک ویدیو پزشکی از آثار روزه بر جسم انسان را می‌بینید.

التماس دعا

«رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» «باراِلها، دل‌های ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت. زیرا شمایید که چون طایفه‌ای از بندگان صالح من روی به من آورده و عرض می‌کردند باراِلها ما به تو ایمان آوردیم، تو از گناهان ما درگذر و در حق ما لطف و مهربانی فرما که تو بهترین مهربانان هستی. آنگاه که آن جوانان کهف (از بیم دشمن) در غار کوه پنهان شدند، از درگاه خدا خواستند: باراِلها تو در حق ما به لطف خاص خود رحمتی عطا فرما و بر ما وسیلهٔ رشد و هدایتی کامل مهیا ساز. چون آنها در میدان مبارزه جالوت و لشکریان او آمدند، از خدا خواستند که بار پروردگارا به ما صبر و استواری بخش و ما را ثابت قدم دار و ما را بر شکست کافران یاری فرما.»

دعای روز اول ماه رمضان

«اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمی». «خداوندا! روزه‌ام را در این ماه، روزه روزه‌داران قرار ده و شب‌زنده‌داری‌ام را شب‌زنده‌داری شب‌زنده‌داران و بیدارم کن در آن از خواب بی‌خبران و ببخش گناهم را در آن ای معبود جهانیان و از من درگذر، ای درگذرنده از گنهکاران.»

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار