معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم با اشاره به اینکه درصد باسوادی در گروه سنی ۶ سال و بیشتر و همچنین در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال اولویت سوادآموزی در برنامه ششم توسعه است، گفت: قم جزو ۱۰ استان برتر با درصد باسوادی بالا در کشور است.
کد خبر: ۱۰۹۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸ 23 March 2023

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی نیا گفت: درحال حاضر ۹۱.۸ درصد جمعیت استان قم در گروه سنی ۶ سال و بالاتر باسواد هستند و تعداد بی سوادان در این گروه ۱۰۴ هزار و ۳۵۰ نفر از سوی مرکز آمار اعلام شده‌است.

 معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم اضافه کرد: تعداد بی‌سوادی میان مردان و زنان این گروه سنی به ترتیب ۳۶ هزار و ۷۵۰ نفر و ۶۷ هزار و ۹۹۹ نفر است که در نتیجه ۹۴.۲ درصد مردان و ۸۹.۳ درصد زنان این گروه سنی باسواد هستند.

او ادامه داد: در جمعیت مناطق شهری گروه سنی ۶ سال و بالاتر، تعداد بی‌سواد ۹۵ هزار و ۶۷۷ نفر است و به عبارتی درصد باسوادی در این گروه جمعیتی در مناطق شهری ۹۹.۱ است.

به گفته معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم، درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال استان قم ۹۷ درصد است،استان قم حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

قاسمی نیا یادآورشد: در روستا‌ها نیز تعداد بی‌سواد‌های جمعیت ۶ سال و بالاتر هشت هزار و ۶۷۳ نفر و درصد باسوادی ۸۳.۱ درصد است.

معاون سوادآموزی آموزش و پروش قم گفت: در سال گذشته ۲ هزار و ۶۶۷ نفر ایرانی و غیرایرانی در استان قم تحت پوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گرفتند و در سه دوره اصلی شامل دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد شرکت کردند.

قاسمی نیا افزود: از این تعداد، حدود ۷۰۰ نفر در آزمون شرکت کردند و کارنامه قبولی گرفتند؛ کلاس‌های مابقی نیز تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ پایان خواهد یافت و نتایج قبولی اعلام خواهد شد.

او در ادامه گفت:‌یکی از راه‌های استقبال سوادآموزان دوره انتقال و همچنین نگه داشتن آن‌ها در آموزش گسترش آموزش دیجیتال می‌باشد.

قاسمی‌نیا افزود: از شاخص‌های مهم وموثر توسعه در هر کشوری میزان و سطح سواد آحاد جامعه می‌باشد بنابراین تلاش و همت مدیران تمام دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به رشد باسوادی استان قرار گیرد و در سبد برنامه‌ها و اولویت‌های دستگاه‌ها تعیین شود.

 معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدارج بالای سوادآموزان در قم گفت: ۱۳۰ چهره موفق از استاد دانشگاه و حوزه، کارآفرین، مدیر و معلم در استان شناسایی شدند که تحصیل خود را از کلاس‌های نهضت سواد آموزی آغاز کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار