چهارشنبه سوری سال گذشته هفت فوتی، ۱۲ قطع عضو، ۴۶ نفر مصدوم و هفت مورد آسیب به بینایی و تخلیه چشم را برای شهر قم به دنبال داشته است و امسال هم هنوز چهارشنبه سوری نرسیده، بر اثر انفجار مواد محترقه و نارنجک، دو نوجوان قمی دچار حادثه و سوختگی شدید شدند.
کد خبر: ۱۰۹۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۸ 13 March 2023

به گزارش تابناک قم، هر ساله با فرا رسیدن آخرین چهارشنبه سال برخی افراد به جای اینکه با لبخند به پیشواز نوروز بروند متأسفانه با پیکر‌های خونین و مصدوم راهی بیمارستان می‌شوند و عده‌ای هم به دلیل بی‌احتیاطی و رفتار‌های پرخطر دیگران بی‌گناه آسیب می‌بینند و حتی خانواده‌هایی عزادار می‌شوند.

چهارشنبه سوری هر چند رسمی قدیمی ایرانی است که قبل از نوروز برگزار می‌شود، اما چند سالی است که به یکی از شب‌های پرحادثه ایران تبدیل شده به گونه‌ای که با تغییر فرهنگ چهارشنبه سوری جشن ساده و ایرانی گذشته جای خود را به انفجار انواع مواد محترقه پر خطر داده و بجای برنامه‌ها و آداب و رسوم کهن صدا‌های مهیب همه جا را پر کرده است.

آیین‌های گذشته جای خود را به عادت‌های غلط و گا‌ها خطرناکی مانند آتش زدن لاستیک ماشین‌ها، پرتاب نارنجک و ترقه‌های با صدای دلخراش داده است و متاسفانه این رفتار‌های غلط در استان قم نیز در سال‌های اخیر مشاهده شده است.

شهر قم در ایام پایانی سال ۱۴۰۰ نیز شاهد حجم قابل توجهی از رفتار‌های پر خطر و صدا‌های وحشتناک و مهیب بوده است و این رفتار‌ها قم را در صدر جدول تلفات چهارشنبه آخر سال قرار داده است.

آمار منتشر شده در مورد تلفات چهارشنبه سوری سال گذشته نشان می‌دهد که رفتار‌های غلط هفت نفر را به کام مرگ کشانده، موجب قطع عضو ۱۲ نفر شده، ۴۹ نفر را مصدوم کرده و هفت مورد آسیب به بینایی و تخلیه چشم را به دنبال داشته است.

سال گذشته در چهارشنبه سوری، پنج خودروی آمبولانس و آتش‌نشانی آسیب جدی دیدند و ۶ میلیارد تومان خسارت برای تخریب تابلو‌های شهری به ثبت رسید که با ۲۰ درصد از بودجه ترافیکی و عمرانی شهرداری قم در سال ۱۴۰۱ معادل است.

امسال مسئولان استان قم بر پیشگیری از حوادث ناگوار در چهارشنبه سوری همت جدی‌تری دارند و پلیس هم تدابیری ویژه برای برخورد با برهم زنندگان امنیت مردم درنظر گرفته است.

تعیین مجازاتی ویژه برای برهم‌زنندگان امنیت مردم در قم

سید مجتبی اشرفی معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان قم در این رابطه با تاکید بر اینکه جوانان باید از خرید مواد محترقه غیر مجاز و دست ساز که موجب بروز اتفاقات جبران ناپذیر خواهد بود به جد پرهیز کنند، تصریح کرد: شهروندان در صورت داشتن هر گونه اطلاعات در خصوص فعالیت افراد سودجو در عرضه و تولید مواد محترقه غیرمجاز، موضوع را برای بررسی از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه پلیس قاطعانه با برهم زنندگان آرامش مردم برخورد می‌کند، گفت: برهم زنندگان امنیت مردم، با هماهنگی دستگاه قضائی تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در بازداشت خواهند ماند، همچنین در صورت توقیف خودرو نیز رفع توقیف به بعد از ۱۵ فروردین موکول خواهد شد.

با وجود همه تلاش‌ها امسال روز‌های آرامی برای شهر قم پیش‌بینی نمی‌شود و تا به امروز فقط در یکی از مأموریت‌های پلیس، ۴۷ کیلوگرم مواد اولیه برای ساخت نارنجک‌های دستی از افراد متخلف ضبط شده است و دو نوجوان قمی نیز که در حال ساخت مواد محترقه بودند دچار سوختگی شدند.

اولین مصدومان چهارشنبه سوری در بیمارستان بستری شدند

عزت‌الله بهزادی نیا سرپرست اورژانس ۱۱۵ قم نیز در خصوص حادثه پیش آمده برای دو نوجوان قمی گفت: متاسفانه بی احتیاطی و عدم توجه به مشکلاتی که مواد محترقه می‌توانند برای نوجوانان و جوانان به بار بیاورد، موجب شد تا دو نوجوان قمی که هر دو ۱۶ سال دارند، دچار مشکل و سوختگی شدید شوند.

وی افزود: یکی از نوجوانان در حال تهیه نارنجک دستی بود که از ناحیه چشم، دست و انگشتان دچار حادثه شدید شد و احتمال اینکه یکی از انگشتان دست وی، قطع شود نیز وجود دارد.

سرپرست اورژانس ۱۱۵ قم بیان کرد: دیگر نوجوان نیز در یکی دیگر از مناطق قم، به دنبال انفجار نارنجک دستی دچار سوختگی شدید از ناحیه سر، قفسه سینه، صورت و گردن می‌شود.

بهزادی نیا گفت: هر دو مصدوم بلافاصله توسط عوامل اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل و تحت مداوا قرار دارند.

در شرایطی که اقشار مختلف مردم در روز‌های پایانی سال به دنبال تامین مایحتاج و رفع امورات خود هستند و تردد در نقاط مختلف شهر زیاد است، انتظار خانواده‌های قمی از دستگاه‌های مسئول برخورد قاطع با برهم‌زنندگان امنیت شهر است و از طرف پلیس نیز از خانواده‌ها تقاضا دارد که فرزندان خود را نسبت به استفاده از مواد محترقه منع کرده و متخلفان قطعی را به ۱۱۰ گزارش دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار