مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی حجم صادرات گفت: بررسی شاخص‌ها از جمله آمار صادرات از طریق گمرکات استان در سال‌جاری نشان می‌دهد، فعالیت‌های تجاری در قم رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ 05 March 2023

به گزارش تابناک قم، مهدی فراهانی روز یکشنبه در گفت‌وگویی بیان داشت: در همین ارتباط آمار گمرکات استان نشان می‌دهد، از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن‌ماه، روند صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل از نظر ارزش بیش‌از ۲۰ درصد و از نظر وزنی ۳۰ درصد رشد داشته‌است.

گفتنی‌است در این مدت ارزش صادرات قم از ۳۱۸ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۶۵ دلار فراتر رفت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۷ درصد رشد داشته‌است؛ این میزان صادرات در مدت فوق در قالب هفت هزار و ۵۲۹ اظهارنامه و به وزن ۳۴۹ هزار تُن انجام شد در حالی که سال گذشته در این مدت ۲۵۷ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۷۲ دلار کالا در قالب پنج‌هزار ۳۷۶ اظهارنامه و به وزن ۲۶۳ هزار و ۶۷۷ تُن از گمرکات قم صادر شده‌بود.

وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری در استان نیز رو به افزایش است و تنها در یک سال‌اخیر، بیش از چهار برابر یک سال دولت قبل در قم سرمایه‌گذاری خارجی به ثبت رسیده‌است که رقم مجموع آن را پس از نهایی کردن یکی از قراردادها که رقم بسیار قابل توجهی است، رسانه‌ای خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با بسته‌های تشویقی درنظر گرفته شده‌، سرمایه‌گذاری درقم مورد توجه فعالان اقتصادی از کشورهای مختلف جهان به خصوص کشورهای همسایه و مسلمان قرار گرفته‌است و ما در این رابطه می‌خواهیم به یک قطب جذاب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های متنوع اقتصادی تبدیل شویم.

فراهانی گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل امور اقتصادی و دارایی قم، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان نیز به صورت مستقل در حال راه‌اندازی است تا سرمایه‌گذاران با سهولت بیشتری بتوانند فرآیندهای اداری را انجام و از راهنمایی‌های لازم برای شناخت هرچه‌بهتر حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در استان برخوردار شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تسهیلات درنظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌های صنعتی و تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم، افزود: در همین رابطه با راه‌اندازی فرودگاه و توسعه شبکه ریلی استان، ظرفیت‌ منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، افزایش قالب توجهی پیدا می‌کند.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری شهر قم، به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار