مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) استان قم از آمادگی این سازمان برای مشارکت در اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی و عام‌المنفعه دستگاه‌های اجرایی این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰ 01 February 2023

به گزارش تابناک قم، سرهنگ علیرضا ایراندوست عصر سه‌شنبه در جلسه کارگروه بسیج سازندگی استان که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، با بیان اینکه در استان‌های دیگر پروژه‌های بالای یک میلیارد تومان نیز به بسیج سازندگی واگذارشده است، بیان کرد: به خاطر وجود برخی از موانع هنوز امکان ورود به برخی از پروژه‌های جهاد کشاورزی که ارتباط تنگاتنگی با بسیج سازندگی دارد و جزو مطالبات مردم است، به وجود نیامده است.

وی از عدم شناخت و آشنایی دستگاه‌های اجرایی در حوزه فنی و مهندسی جهت واگذاری پروژه‌های ملی و استانی را از مشکلات مهم این عرصه یادکرد و افزود: در رابطه با مباحث احراز صلاحیت، ترک تشریفات و مراحل تعیین پیمانکار مذکور موانعی را به وجود آورده که باید به نحو درستی حل و مدیریت شود.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان قم گفت: کمک به دستگاه‌های اجرایی برای اتمام و بهره‌برداری، پیگیری مطالبات مردمی در حوزه محرومیت‌زدایی، مشارکت بین دستگاهی، کمک به دستگاه‌ها وادارات برای تنظیم قیمت در مناقصه‌ها جزو مهم‌ترین حوزه وظایف سازمان بسیج سازندگی است.

ایراندوست با تاکید بر اینکه با مشارکت بسیج سازندگی هزینه‌های عمرانی کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: سازمان بسیج سازندگی نگاه انتفاعی صرف به پروژه‌های پیمانکاری را ندارد ولی موازین پیمانکاری در رابطه با آن باید رعایت شود تا هزینه‌های جاری اجرای طرح‌ها به‌وسیله حضور نیروهای بسیجی و ماشین‌آلات موجود کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات حوزه فنی و مهندسی و واگذاری پروژه‌های ملی و استانی در استان‌های دیگر مانند قم مطرح نیست و شرایط بهتری در استان‌های دیگر حاکم است، گفت: موانع و مشکلات هر سه حوزه در بخش صلاحیت، ترک تشریفات و مراحل تعیین پیمانکار با تعامل و همراهی دستگاه‌های اجرایی بخصوص مدیران قابل مدیریت است.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) قم، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد در استان‌های دیگر با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی کمتر به وجود می‌آید و یا مسائل به نحو دیگری مدیریت می‌شود.

ایراندوست یادآور شد: باوجود اخذ موافقت‌نامه برخی پروژه‌ها، هنوز استان قم در حوزه واگذاری طرح‌های محرومیت‌زدایی از سایر استان‌های کشور عقب‌تر است و لازم است رویه بهتری در این خصوص در قم در پیش‌گرفته شود تا برخی کاستی‌های این عرصه جبران گردد.

وی اضافه کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز بازارچه‌های محلی دائمی در سطح مناطق مختلف شهری دایر شده که این بازارچه‌ها در دهه فجر نیز فعالیت‌های خود را توسعه خواهند داد؛ زنان سرپرست خانوار و عرضه محصولات خرد خانگی جزو جامعه هدف اصلی این بازارچه‌ها هستند.

سرهنگ علیرضا ایراندوست، گفت: مجوز احداث مجوزهای نیروگاه خرد خورشیدی خانگی به بسیج سازندگی ابلاغ‌ شده بود که ثبت‌نام‌های لازم انجام و متقاضیان به بانک‌های عامل معرفی شدند اما بانک‌ها در این خصوص تاکنون همکاری لازم را در پرداخت تسهیلات نداشته و متقاضیان از عملکرد بانک‌ها گلایه‌مندند.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه استان قم با اشاره تسهیلات پیش‌بینی‌شده تبصره ۱۶، نیز بیان داشت: در خصوص مشاغل بند تبصره ۱۶ و مشاغل خانگی نیز با همکاری و مشارکت با دانشگاه فنی و حرفه‌ای، مسئله آموزش، مهارت، برندسازی و بازار فروش وارد روند خوبی شده است؛ در این بخش نیز حجم پرداخت تسهیلات هنوز رضایت‌بخش نیست و انتظارات و افق‌های ترسیم‌شده به خاطر عدم همکاری بانک‌های عامل محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در قالب تبصره ۱۶ وام‌های خویش‌فرمایی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و وام‌های کارفرمایی تا سقف ۴ میلیارد تومان قابلیت پرداخت به متقاضیان را دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار