کارشناس هواشناسی قم گفت: میانگین بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری(اول مهرماه تاکنون) در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷۴ درصد معادل ۴۴.۹ میلی‌متر کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۰۸۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳ 23 January 2023

به گزارش تابناک قم، محمدرضا قاضی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در استان قم به‌طور میانگین ۱۶.۵ میلی‌متر بارش باران ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۶۱.۴ میلی‌متر بود.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی در سال زراعی جاری در مقایسه با میانگین بلندمدت(۳۰ سال گذشته) که ۵۰ میلی‌متر ثبت شده بود، ۳۳.۵ میلی‌متر معادل ۶۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وی، در سال زراعی جاری، بیشترین بارش در مناطقی از جمله وسف واقع در شهرستان کهک با ۹۹.۱، سنجگان واقع در بخش سلفچگان با ۶۴.۵، کهندان واقع در بخش خلجستان با ۶۰.۸ و قاهان واقع در بخش خلجستان با ۴۰.۸ میلی‌متر ثبت شده است.

قاضی خاطرنشان کرد: کمترین میزان بارندگی در سال زراعی جاری نیز در کوه سفید واقع در بخش مرکزی با ۵.۶، شکوهیه با ۷.۱، فرج‌آباد و قمرود واقع در بخش مرکزی به ترتیب با ۱۰.۲ و ۸.۹ میلی‌متر ثبت شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته میزان بارش در کوه سفید ۶۱.۴، شکوهیه ۹۴.۶، قمرود ۵۸.۸ و فرج‌آباد ۵۴.۷ میلی‌متر ثبت شده بود.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری در شهر قم ۱۲.۳، شکوهیه ۷.۱، سلفچگان ۲۹.۷، کهک ۱۷.۴ و دستجرد ۴۷.۴ میلی‌متر بارش ثبت شده است.

کارشناس هواشناسی قم پیش‌بینی کرد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی میان‌مدت، در ۲ هفته آینده ۲ سامانه بارشی استان قم را تحت تاثیر قرار می دهد و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی‌متر بارندگی در استان قم ثبت می شود.

در استان قم ۱۳ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۱ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران‌سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران‌سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح‌سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.

شهروندان برای کسب آخرین اطلاعات هواشناسی کشور می‌توانند با سامانه گویای هواگو با شماره تلفن ۱۳۴ تماس بگیرند و یا به تارنمای اداره کل هواشناسی استان قم به نشانی اینترنتی www.qommeteo.ir مراجعه کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار