مدیرکل هواشناسی قم با اشاره به‌لزوم تخصیص۲۰ میلیارد ریال برای بروزرسانی تجهیزات سامانه هشدار سیل مرکز تحقیقات هواشناسی قم، گفت: بروزرسانی سامانه هشدار سیل این مرکز، دقت پیش‌بینی‌ها را در استان سرعت می‌بخشد.
کد خبر: ۱۰۸۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳ 22 January 2023

به گزارش تابناک قم، مهران حیدری‌فر گفت: این اعتبار در جریان سفر سال گذشته هیات دولت به استان قم مصوب شده، اما تاکنون تخصیص و پرداخت نشده‌است.

مدیرکل هواشناسی قم اضافه کرد: پیگیری‌ها از طریق سازمان برنامه‌و بودجه و سازمان هواشناسی کشور در حال انجام است و امیدواریم گشایشی صورت گیرد.

حیدری فر با تاکید بر توسعه و بروزرسانی سامانه هشدار سیل مرکز تحقیقات هواشناسی، ادامه داد: این سامانه از سال ۹۴ آغاز به کار کرده و بخشی از سخت‌افزار و نرم‌افزار آن نیاز به بروز رسانی دارد که باید در سطح استان انجام شود.

به گفته مدیرکل هواشناسی قم ، با توجه به اینکه هفت سال از استقرار سامانه هشدار سیل سپری می‌شود، بروزرسانی و نگهداری تجهیزات این سامانه هزینه‌بر است.

حیدری فر با بیان این‌که بروزرسانی شامل بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، بیان کرد: نتایج این بروزرسانی‌ها، علاوه بر نوسازی در تجهیزات، باعث تقویت ارتباطات، ارتقاء دقت پیش‌بینی، پایداری شبکه و افزایش دقت داده‌برداری سامانه و شبکه هشدار سیل می‌شود.

مدیرکل هواشناسی قم گفت: از زمانی که سامانه هشدار سیل راه‌اندازی شد اندازه‌گیری شدت بارش درقم با دقت در حال انجام است؛ این سامانه از نظر هواشناسی، اقلیم‌شناسی و ایدئولوژیک نیز بسیار بااهمیت است و در لحظه و برای پیش‌بینی آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حیدری فر با اشاره به‌دقت و پیش‌بینی خوب این سامانه در سیلاب‌های سال ۹۸ استان، ادامه داد: در سال‌های گذشته سامانه هشدار سیل حتی در زمان‌هایی که پیش‌بینی سیلاب نداشتیم، ولی ورودی سد ۱۵ خرداد قابل توجه بود نیز کاربرد بسیار مناسبی داشت.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد توسط آب‌های حوزه قمرود تغذیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی قم با بیان این‌که مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی استان در آبان‌ماه امسال به بهره‌برداری رسمی رسید، گفت: با توجه به امکاناتی که این مرکز از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد، می‌تواند به‌عنوان مرکز و پایگاه داده‌های هواشناسی و مباحث مرتبط با اقلیم‌شناسی در سطح استان خدمت‌رسانی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار