این انتظار البته برگرفته از وعده‌های خود این نهاد‌ها بود، کما اینکه یکی از این نهاد‌ها در خرداد سال ۱۴۰۱ از تدارک ده فیلم برای جشنواره فجر چهل و یکم خبر داد و اکنون شنیده می‌شود، تنها یک فیلم در این دوره از جشنواره دارد! چگونه ممکن است آن تدارک به این خروجی منتهی شده باشد؟!
کد خبر: ۱۰۸۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲ 19 January 2023

به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی برپا می‌شود که سهم نهادهای انقلابی سینما در این دوره از جشنواره اندک است و این مساله در چنین مقطع حساسی که انتظار می‌رفت، دست‌کم این نهادها پای کار باشند، پرسش‌های جدی را در خروجی این نهادها ـ که از اعتبارات قابل توجهی برخوردارند ـ در پی داشته است.

به گزارش تابناک قم، شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت در حالی چندی پیش برگزار شد که بر اساس ارزیابی‌های «تابناک» کیفیت تولیدات نسبت به دوره پیشین پایین تر بود که بخشی از آن متاثر از حواشی و بخشی از آن متاثر از نحوه مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولی حوزه مستند ایران است؛ مجموعه‌ای که با وجود تغییر بخش اعظم مدیران دولت، دستخوش تغییر مدیریت نشد.

با توجه به فضای محفلی تاریخی مرکز گسترش شاید انتظار بیش از این نمی‌رفت؛ اما آنچه در این فضا برای ناظران بیشتر سوال برانگیز بود، ضعف تولید برخی مجموعه‌های منتسب به نهادهای انقلابی به ویژه خانه مستند اوج و مرکز مستند حوزه هنری در این دوره از جشنواره بود. این مجموعه خروجی چندان مطلوبی، آن هم در دوره‌ای که انتظار می‌رفت جای خالی برخی را پر کنند، نداشتند و این دوره سینماحقیقت لنگ‌لنگان به پایان رسید.

حالا ظاهراً قرار است همین اتفاق در سینمای داستانی نیز رخ دهد و در شرایطی که بخش خصوصی با توجه به وضعیت گیشه، انگیزه کمتری برای سرمایه گذاری در سینما دارد و برخی سینماگران نیز راه دیگری را در پیش گرفته‌اند، انتظار می‌رفت این نهادها با تولید پرشمار و باکیفیت‌شان وزن مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران را به شدت بالا ببرند اما ظاهراً مجموعه آثار کلیه این نهادها روی هم به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

این انتظار البته برگرفته از وعده‌های خود این نهاد‌ها بود، کما اینکه یکی از این نهاد‌ها در خرداد سال ۱۴۰۱ از تدارک ده فیلم برای جشنواره فجر چهل و یکم خبر داد و اکنون شنیده می‌شود، تنها یک فیلم در این دوره از جشنواره دارد! چگونه ممکن است آن تدارک به این خروجی منتهی شده باشد؟! آیا این مجموعه‌ها که در سال‌های نه چندان دور منشأ تولید شماری از بهترین آثار سینمای ایران بودند، ظرفیت‌های تولیدشان را از دست داده‌اند تا همچون برخی دیگر از نهادهای فرهنگی درگیر روزمرگی شده‌اند؟

باید صبر کرد و دید همین آثار انگشت شماری که از این مجموعه‌ها به جشنواره رسیده، دست کم از کیفیت قابل توجهی برخوردار است یا در این زمینه نیز شاهد برآورده شدن انتظارات نیستیم؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها تنها باید دو هفته صبر کرد و به دیدن فیلم در جشنواره فیلم فجر نشست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار