پیرامون قصه قدیمی پرسه زنی موش ها در شهر؛
چندین سال می شود که دیگر، دیدن موش در جوی آب و پیاده رو های شهر به عنوان یک حیوان شهری که زندگی معمولی کنار مردم شهر دارد برای شهروندان پذیرفته شده و با تعلل مسوولان ممکن است مدتی بعد عده ای برای مزاحمت موش های ولگرد فریاد سر دهند.
کد خبر: ۱۰۸۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹ 18 January 2023

برای موش های ولگرد ممنوعه / قانون جوانی جمعیت در خانه موش ها و تعلل در بودجه حیاتی شورای شهربه گزارش تابناک قم، در سال های گذشته تنها حیوانی که در شهر به چشم می خورد، گربه ها بودند، حیواناتی که با تغییر تغذیه شهروندان تغذیه آن ها که از زباله های مردم بود عوض شد و شاهد تغییر در فیزیولوژی و زاد و ولد این حیوانات شدیم.

در این میان اما گربه های شهری حریف رشد غذای قدیمی خود نشده و زباله گردی را ترجیح دادند تا موش های ولگرد شهر از حاشیه به مرکز برسند و علناً در جوی های برخی مناطق شهر لانه کرده و همسایه انسان ها بشوند.

موش های موذی که قابلیت انتقال بیش از 30 بیماری را دارند، مدتی است همسایگی در جوی و پیاده رو را کفایت زندگی شان با انسان ها نمی دانند و ورود بیشتر به خانه های مردم را رویه پیش روی خود کرده اند، تا جایی که ساکنین برخی از مناطق عمده گرفتاریشان در منازل، بیرون کردن و کشتن موش های موذی می باشد.

 

مثل موش می ماند، جمله ای که حالا با رشد جسه این حیوانات دیگر کارساز نیست و مثال خوبی برای کوچک بودن یک جسم نیست، چرا که مدتی است موش های کوچک شهر دسخوش تغییراتی شده اند و با تغییر ابعاد در ظاهر، توانایی مقابله با یک گربه بالغ را دارند! مهمی که با بی توجهی به گربه ها حاصل شد و حالا نوبت موش ها شده.

ابراهیم ملکی مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری قم خرداد ماه سال جاری پیرامون اجرای طرح «رهایی از شر موش‌ها» در قم اظهار کرده بود: علاوه بر نیروی انسانی و تجهیزات کارآمد شهرداری قم، سازمان جهاد کشاورزی در خصوص پاک‌سازی انهار، شرکت آب و فاضلاب در خصوص مدیریت فاضلاب‌های شهری، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت جهت صدور اخطار و تذکرات لازم به صنوف مختلف در اجرای این طرح همکاری دارند.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل بروز و شیوع بیماری‌های نو ظهور در شهرهای بزرگ یکسان شدن محیط زندگی انسان و سایر جانوران ازجمله موش ‌ها است، اضافه کرد: طبق بررسی‌های کارشناسان موش‌ های موجود در شهر قم از نوع نرم یک بوده که تکثیر آن به شدت بالاست و دست‌کم حدود هر بیست روز ۴ بچه موش به دنیا می‌آورند!

 

مقابله ای که شکست خورد

طرح «رهایی از شر موش‌ها» در قم که از منطقه سه آغاز شد و طبق وعده قرار بود تا به تمامی مناطق هشتگانه قم برسد با شکست روبرو شد چرا که ملکی مدتی پیش در گفت و گویی اذعان کرده است: یک دوره مبارزه با این آفت چند ماه گذشته در منطقه سه شهرداری انجام شد که بنظر می رسد به خاطر مناسب نبودن سموم بکار رفته، موفقیتی کسب نشده و تغییری در شرایط بوجود نیامده است!

ملکی آغاز مبارزه دوباره با موش ها را معطل اختصاص بودجه از سوی شورای اسلامی شهر قم برشمرد و ادامه داد: براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و بند ۱۸ قانون شوراها، تامین اعتبار مبارزه با معضلاتی مانند موش ها برعهده شهرداری است و دست کم مجموعه مدیریت شهری باید ۶ میلیارد تومان در این مرحله تخصیص دهد.

این تاخیر مسوولان در فراهم آوری بودجه مناسب برای مقابله با موش های موذی که عدم کنترل و برخورد با آن ها موجب گسترده تر شدن شهر زیرزمینی موش ها و در نتیجه انتقال بیماری های نادر و تازه به انسان خواهد شد، مهمی است غیرقابل تعطلل که شورای شهر باید بپذیرد تصویب این بودجه و الزام اجرای آن یک سرمایه گذاری در جلوگیری از تبدیل شهر انسان ها به لانه موش هاست.

مردم شهر، همسایه خوب و حامی موش های موذی

اغلب تغذیه این موش ها زباله است، زباله هایی که اگر در ساعت مشخص از منزل خارج نشود یک منبع تغذیه مناسب برای موش های ولگرد است که مردم خود با دست خود آن را برای این حیوانات موذی فراهم می کنند.

موش گرسنه ای را در نظر بگیرید که در سال های دور باید با پنهان شدن در پستوی خانه ای یا انباری مغازه ای کمی گندم یا برنج سهمش میشد، امروز اما تنها دغدغه موش ها نوع زباله است، ته مانده پیتزا یا غذای خانگی!

چرا که با یک جهش ساده از جوی به پیاده رو و باغچه در هرساعتی که بخواهند غذا ( زباله خارج از ساعت) برای آن ها فراهم است!

زاد و ولد غیرقابل باور موش های شهر

پای قانون جوانی جمعیت حالا به خانه موش ها هم رسیده و طبق بررسی‌های کارشناسان، موش‌های موجود در شهر قم که از نوع نرم یک هستند، دست‌کم حدود هر بیست روز ۴ بچه موش به دنیا می‌آورند!

این تکثیر آمار وحشتناکی است که اگر رویه مسوولان استان و چاره اندیشی هایشان اینگونه باشد، در روزی که دور نخواهد بود باید با اسلحه و سنگ موش ها را از خودمان دور کنیم، چرا که یک پروژه شکست خورده و سمومی که نتوانسته آن هارا از بین ببرد تنها دست آورد مدیریت شهری قم در حوزه مقابله با موش های موذی می باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار