مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم با اشاره به افزایش ۴۵ درصدی تعداد مساجد برای برگزاری اعتکاف در این استان گفت: آیین معنوی اعتکاف امسال در ۳۳ مسجد قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵ 18 January 2023

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام سید باقر تکیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۱۵ مسجد ویژه بانوان، ۱۱ مسجد برای مردان، ۲ مسجد برای دانشجویان و پنج مسجد نیز به دهه هشتادی‌ها اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام شرکت در اعتکاف از بیست‌وپنجم دی‌ آغاز شده و تا هفتم بهمن‌ماه ادامه دارد گفت: عموم علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.itikaf.ir جهت شرکت در این آیین معنوی ثبت‌نام کنند، پس از قرعه‌کشی، نتایج در سایت بارگذاری می‌شود، و برگزیدگان می‌توانند طی روزهای دهم و یازدهم بهمن از ساعت ۱۴ تا ۱۷ کارت اعتکاف خود را با حضور در مصلای قدس شهر قم دریافت کنند.

وی با بیان اینکه با گذشت یک روز از مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام، بیش از ۷۰ درصد متقاضیان را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: رویکرد سال جاری اعتکاف، تاکید بر حضور دهه هشتادی‌هاست و در این مهم نیز مشارکت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها را داریم و آماده مقدمه‌سازی برای برنامه هستند.

تکیه ای، اعتکاف را خلوت با پروردگار توصیف کرد و بیان داشت: برنامه‌هایی که تدارک دیده می‌شود، زمینه‌ساز ایجاد یک خلوت مطلوب و فضای مناسب برای تفکر و ارتباط با پروردگار است.

وی با تاکید بر اینکه برای اعتکاف دانشجویی هیچ محدودیتی نداریم یادآور شد: مانند سال‌های گذشته در قم از ملیت‌های مختلف در اعتکاف شرکت می‌کنند، البته اکنون نمی‌توانیم برآورد دقیقی داشته باشیم، ولی سال‌های قبل تا ۵۶ کشور نیز حضور داشتند که این افراد به عنوان سفیران فرهنگی در ترویج فرهنگ اعتکاف نقش موثری دارند.

تکیه‌ای اضافه کرد: امروز که در کشورهای آفریقایی، اروپایی و آسیایی شاهد برگزاری این آیین هستیم، برگزار کنندگان در حقیقت همان معتکفان قم هستند که سال‌ها پیش در مسجد امام حسن عسگری‌(ع) معتکف شدند، الگو گرفتند و پس از بازگشت به کشور خود، اعتکاف برپا کردند.

وی با ذکر اینکه برای معتکفان، موضوع جهاد تبیین را مدنظر قرار داده‌ایم گفت: قیام جوانان برای ساختن جامعه‌ و تمدن اسلامی نیاز به یک توشه عظیم معنوی دارد که فقط از یک عبادت جامعی مثل اعتکاف ساخته است، از این رو معتکف یک مومن انقلابی و هدف‌دار است که می‌خواهد جامعه خود و بلکه جامعه جهانی را بسازد.

وی ادامه داد: برای همین موضوع، دوره توانمندسازی فعالان اعتکاف و کنگشران رسانه‌ای و فضای مجازی در چند سطح مختلف شامل مدیران، مبلغان، فعالان رسانه و فضای مجازی و خادمان اعتکاف در دستورکار قرار گرفته است.

تکیه‌ای گفت: محتوای این برنامه‌های آموزشی از طریق فضای مجازی و همچنین به شکل مکتوب ارائه خواهد شد، که اوایل بهمن در قم به صورت حضوری و در سایر استان‌ها هم به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با نهادهای تبلیغی مانند معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی، هماهنگی‌های لازم انجام شده، تا همه مبلغان از این سرفصل‌های آموزشی و مهارتی که ستاد مرکزی اعتکاف آماده کرده، بهره‌مند شوند.

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف قم همچنین افزود: ۳۰۰ مبلغ اعتکاف در قم فعال هستند و یکهزار مبلغ نیز به دیگر مناطق کشور اعزام خواهند شد.

وی برگزاری سلسله نشست‌هایی با هدف تبادل نظر، ایجاد وحدت رویه، توانمندسازی و آسیب‌زدایی از مراسم اعتکاف با حضور مدیران مردمی اعتکاف و مدیران سازمان تبلیغات اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: به زودی از هشتمین پوستر جشنواره هنری، علمی و ادبی اعتکاف رونمایی می‌کنیم.

تکیه‌ای در ادامه با اشاره به برخی برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده برای آیین اعتکاف تصریح کرد: با زوایه‌ جدیدی به مسائل دختران دهه هشتادی که معتکف می‌شوند، خواهیم پرداخت، همچنین نگاه تازه مسلمانان و افرادی که به‌تازگی به دین اسلام مشرف شدند، را نیز در مورد اعتکاف انعکاس می‌دهیم.

وی ویژه برنامه‌ آبشار رحمت، که با مقوله دعا به خصوص صحیفه سجادیه است را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: یک برنامه جمعی با نام معتکف و اصلاح جامعه را نیز با هدف تبادل نظر معتکفان درخصوص ماموریت اجتماعی آنها خواهیم داشت تا به عنوان یک فعال اجتماعی موثر نقش‌آفرینی کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار