این روزهای گردشگری قم؛
مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: خانه مسافر‌های غیرمجاز آبروی شهر را برده و شهرداری در این شناسایی می‌تواند کمک بسیاری به ما کند و در بازدارندگی نیز شورای تأمین مجوز‌های لازم را می‌دهد که اگر موردی دو بار محکوم شد، به‌صورت دائم پلمب و آب و برق آن قطع شود.
کد خبر: ۱۰۸۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱ 07 December 2022

 

خانه مسافر، ناجی که عامل غرق شدگی شد

به گزارش تابناک قم، رونق گردشگری در جامعه بشری گاه باعث کمبود فضای اقامتی می‌شود، فضایی که بخش خصوصی می‌تواند ناجی بزرگ آن باشد و مانع نارضایتی زائر و توریست منباب کمبود فضای استراحت و اقامت شود.

هزینه بالای ساخت و ساز و تجهیز هتل، نبود زمین‌های مناسب، وجود عواملی مثل پروانه ساخت و تراکم و خطرات محیط زیستی گا‌ها باعث می‌شوند تا هسته مرکزی شهر‌ها و نقاط توریست پذیر با مشکل کمبود اقامتگاه و هتل مواجه شوند، در این میان ناجی به نام خانه مسافر پا به عرصه جذب توریست می‌گذارد، ناجی که اگر آموزش درست نبیند و توجیهات کافی را نداشته باشد به راحتی می‌تواند عاملی برای غرق کردن هرآنچه برای جذب توریست به دست آمده، باشد.

 علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی قم در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم که با موضوع ساماندهی خانه مسافر‌ها تشکیل شد، خبر مهم و ظرفیت بزرگی را اعلام کرد که برای بار دیگر توجه ویژه مسوولان مربوط به حوزه گردشگری را می‌طلبد؛ مهم‌ترین امتیاز شهر قم ورود زائر بدون تبلیغات است.

بیان این جمله از سوی یک مدیرکل همان چیزی است که شاید استان‌های دیگر به عنوان رویایی آن را در سر می‌پرورانند. اما باید دید سهم اقتصادی و فرهنگی مردم قم از این ورود زائر چیست؟

تخت هم نیست هم گران است!

ارجمندی در ادامه سخنان خود تشریح کرد: استان قم ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری داشته و باید از این فرصت استفاده کنیم، اما متأسفانه ما امروز مشکل تخت داریم و عرضه و تقاضا در شهر باهم هماهنگ نیست و این ناهماهنگی باعث گرانی تخت اقامتی شده است.

وی تأمین تخت را یکی از عوامل مهم در سفر خواند و بیان کرد: در شهر قم تأمین تخت همیشه گران بوده و عرضه و تقاضا به تعادل نرسیده است و ضریب اشغال در چهار ماه گذشته در حدود ۸۰ تا ۹۰ بوده و حتی در بعضی از ماه‌ها به ۱۲۰ نیز رسیده و تخت‌های اضافی نیز مورداستفاده قرارگرفته است.

ارجمندی ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا را نیاز به پشتیبانی دستگاه‌های مختلف دانست و اضافه کرد: برای ایجاد تعادل نیاز به پشتیبانی شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی و مراکز مرتبط است، زیرا ایجاد مراکز اقامتی پایه گردشگری بوده و سود اصلی را همه با اقامت طولانی‌مدت مسافر و گردش شهری مسافر خواهد برد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم  سیاست کشور ترکیه در جذب توریست را موردبررسی قرارداد و تأکید کرد: بسیاری از تور‌های ترکیه از سفر به کیش ارزان‌تر است، زیرا حاکمیت با ارائه تور‌های ارزان‌قیمت جاذبه سفر ایجاد می‌کند و مسافر با ورود به کشور مقصد درآمد‌های شهری را افزایش می‌دهد.

وی ورود زائران به شهر قم را پتانسیل قابل‌توجهی برای شهر دانست و تأکید کرد: شهر قم ظرفیت زیادی در پذیرش مهمان و ایجاد اقامتگاه دارد و باید مراکز اقامتی ارزان برای مسافران ایجاد کنیم تا شهر از حضور زائران بهره‌مند شویم.

ارجمندی ارزان‌ترین امکان اقامتی در شهر قم را خانه مسافر دانست و اذعان کرد: خانه اقامتی‌های موجود در شهر قم امکانات خوبی داشته و به اقامتگاه‌های رسمی تبدیل‌شده و وزارت میراث نیز این خانه مسافر‌ها را به رسمیت شناخته و نیمی از نیاز به تخت شهر قم نیز از این طریق تأمین می‌شود.

پارکینگ مکانیزه، محل درآمد شهرداری و ناجی خانه مسافر‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی قم ادامه داد: وقتی خانه مسافر‌ها به‌عنوان اقامتگاه‌های رسمی در حال فعالیت است، شهرداری باید حقوق عامه خود را دریافت کند، اما نیاز داریم در این دریافت نیز تعادلی ایجاد کنیم و با ایجاد پارکینگ مکانیزه بخشی از مطالبات شهرداری نیز تأمین می‌شود و باید احساس امنیت را به آن‌ها بدهیم.

ارجمندی پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای را ارائه داد و گفت: این کمیته می‌تواند با سازوکاری متعادل به ایجاد خانه مسافر‌های دارای مجوز کمک کند، زیرا یکی از دلایل ایجاد خانه مسافر‌های غیرمجاز نیاز استان به تخت است و این کمیته می‌تواند با ارائه بسته‌های تشویقی به خانه مسافر‌های دارای مجوز، هزینه فعالیت خانه مسافر‌های غیرمجاز را افزایش دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم تأکید کرد: خانه مسافر‌های غیرمجاز به دلایلی مانند عدم استحکام بنا، نداشتن سیستم اطفاء حریق یا مسائل دیگر مجوز دریافت نمی‌کنند که باید به خاطر مسائل امنیتی این خانه مسافر‌ها جمع شود و قوانین بازدارندگی شدید مانند قطع دائم آب و برق برای آن‌ها تنظیم کنیم.

وی  خانه مسافر‌های غیرمجاز را عامل تهدید امنیت استان دانست و خاطرنشان کرد: خانه مسافر‌های غیرمجاز آبروی شهر را برده و شهرداری در این شناسایی می‌تواند کمک بسیاری به ما کند و در بازدارندگی نیز شورای تأمین مجوز‌های لازم را می‌دهد که اگر موردی دو بار محکوم شد، به‌صورت دائم پلمب و آب و برق آن قطع شود.

ارجمندی، همچنین حفظ حریم حرم مطهر را لازم دانست و بیان کرد: مجوز و بسته‌های تشویقی در محدوده دورتر از حرم باید ارائه شود تا حریم و سیما و منظر حرم مطهر حفظ شود، همچنین بانک‌ها نیز باید ورود کند و مدیران استانی نیز بانک‌ها را مکلف به ارائه خدمات کنند.

وی  در پایان نیازمندی شهر به بازارچه صنایع‌دستی را مطرح کرد و گفت: ما برای ایجاد بازار صنایع‌دستی نیاز به کمک شهرداری داریم و امیدواریم مانند بهسازی بازار کهنه شهرداری در این بخش نیز به کمک ما بیاید.

حمیدرضا جعفرزاده

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار