مدیرکل میراث فرهنگی قم:
مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: خانه مسافر‌های غیرمجاز آبروی شهر را برده‌اند و باید به خاطر مسائل امنیتی جمع شوند.
کد خبر: ۱۰۸۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷ 07 December 2022

به گزارش تابناک قم، علیرضا ارجمندی در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم که با موضوع ساماندهی خانه مسافر‌ها تشکیل شد، اهتمام مجموعه مدیران برای رفع مشکلات اقامتی شهر قم را قابل‌تقدیر دانست و اظهار داشت: مهم‌ترین امتیاز شهر قم ورود زائر بدون تبلیغات است.

او تعاملات بین ارگان‌های اجرایی شهر را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با ادامه این تعامل سازنده بین همه دستگاه‌ها، به‌زودی شاهد تغییرات زیادی در حوزه گردشگری شهر ازنظر ماهیتی و کمیتی خواهیم بود و در سه‌گام تعامل، تدوین برنامه و اجرا باید در کنار هم باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم تصریح کرد: استان قم ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری داشته و باید از این فرصت استفاده کنیم، اما متأسفانه ما امروز مشکل تخت داریم و عرضه و تقاضا در شهر باهم هماهنگ نیست و این ناهماهنگی باعث گرانی تخت اقامتی شده است.

او تأمین تخت را یکی از عوامل مهم در سفر خواند و بیان کرد: در شهر قم تأمین تخت همیشه گران بوده و عرضه و تقاضا به تعادل نرسیده است و ضریب اشغال در چهار ماه گذشته در حدود ۸۰ تا ۹۰ بوده و حتی در بعضی از ماه‌ها به ۱۲۰ نیز رسیده و تخت‌های اضافی نیز مورداستفاده قرارگرفته است.

ارجمندی ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا را نیاز به پشتیبانی دستگاه‌های مختلف دانست و اضافه کرد: برای ایجاد تعادل نیاز به پشتیبانی شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی و مراکز مرتبط است، زیرا ایجاد مراکز اقامتی پایه گردشگری بوده و سود اصلی را همه با اقامت طولانی‌مدت مسافر و گردش شهری مسافر خواهد برد.

او سیاست کشور ترکیه در جذب توریست را موردبررسی قرارداد و تأکید کرد: بسیاری از تور‌های ترکیه از سفر به کیش ارزان‌تر است، زیرا حاکمیت با ارائه تور‌های ارزان‌قیمت جاذبه سفر ایجاد می‌کند و مسافر با ورود به کشور مقصد درآمد‌های شهری را افزایش می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم، ورود زائران به شهر قم را پتانسیل قابل‌توجهی برای شهر دانست و تأکید کرد: شهر قم ظرفیت زیادی در پذیرش مهمان و ایجاد اقامتگاه دارد و باید مراکز اقامتی ارزان برای مسافران ایجاد کنیم تا شهر از حضور زائران بهره‌مند شویم.

او ارزان‌ترین امکان اقامتی در شهر قم را خانه مسافر دانست و اذعان کرد: خانه اقامتی‌های موجود در شهر قم امکانات خوبی داشته و به اقامتگاه‌های رسمی تبدیل‌شده و وزارت میراث نیز این خانه مسافر‌ها را به رسمیت شناخته و نیمی از نیاز به تخت شهر قم نیز از این طریق تأمین می‌شود.

ارجمندی ادامه داد: وقتی خانه مسافر‌ها به‌عنوان اقامتگاه‌های رسمی در حال فعالیت است، شهرداری باید حقوق عامه خود را دریافت کند، اما نیاز داریم در این دریافت نیز تعادلی ایجاد کنیم و با ایجاد پارکینگ مکانیزه بخشی از مطالبات شهرداری نیز تأمین می‌شود و باید احساس امنیت را به آن‌ها بدهیم.

او پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای را ارائه داد و گفت: این کمیته می‌تواند با سازوکاری متعادل به ایجاد خانه مسافر‌های دارای مجوز کمک کند، زیرا یکی از دلایل ایجاد خانه مسافر‌های غیرمجاز نیاز استان به تخت است و این کمیته می‌تواند با ارائه بسته‌های تشویقی به خانه مسافر‌های دارای مجوز، هزینه فعالیت خانه مسافر‌های غیرمجاز را افزایش دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم تأکید کرد: خانه مسافر‌های غیرمجاز به دلایلی مانند عدم استحکام بنا، نداشتن سیستم اطفاء حریق یا مسائل دیگر مجوز دریافت نمی‌کنند که باید به خاطر مسائل امنیتی این خانه مسافر‌ها جمع شود و قوانین بازدارندگی شدید مانند قطع دائم آب و برق برای آن‌ها تنظیم کنیم.

او  خانه مسافر‌های غیرمجاز را عامل تهدید امنیت استان دانست و خاطرنشان کرد: خانه مسافر‌های غیرمجاز آبروی شهر را برده و شهرداری در این شناسایی می‌تواند کمک بسیاری به ما کند و در بازدارندگی نیز شورای تأمین مجوز‌های لازم را می‌دهد که اگر موردی دو بار محکوم شد، به‌صورت دائم پلمب و آب و برق آن قطع شود.

ارجمندی، همچنین حفظ حریم حرم مطهر را لازم دانست و بیان کرد: مجوز و بسته‌های تشویقی در محدوده دورتر از حرم باید ارائه شود تا حریم و سیما و منظر حرم مطهر حفظ شود، همچنین بانک‌ها نیز باید ورود کند و مدیران استانی نیز بانک‌ها را مکلف به ارائه خدمات کنند.

او  در پایان نیازمندی شهر به بازارچه صنایع‌دستی را مطرح کرد و گفت: ما برای ایجاد بازار صنایع‌دستی نیاز به کمک شهرداری داریم و امیدواریم مانند بهسازی بازار کهنه شهرداری در این بخش نیز به کمک ما بیاید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار