معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع قم زیر کشت ذرت علوفه‌ای است که از هر هکتار آن به طور میانگین ۴۰ تُن محصول برداشت می‌شود، بر این اساس در مجموع سطح تولید کشاورزان استان در تولید ذرت علوفه‌ای به ۱۰۸‌هزار تُن رسید.
کد خبر: ۱۰۸۰۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲ 03 December 2022

به گزارش تابناک قم، محمد علی سلامی ضمن اشاره به این نکته که ارقام مختلف ذرت علوفه‌ای در قم کشت می‌شود، بیان داشت: ذرت علوفه‌ای تولید شده در مزارع استان از کیفیت بالایی برخوردار است و هوای خشک قم به این موضوع کمک می‌کند.

وی افزود: قم از جمله استان‌های مهم کشور در زمینه دامپروری است و به همین دلیل کاشت گیاهان علوفه‌ای همچون ذرت که از آن برای تامین خوراک دام استفاده می‌شود،‌ بسیار اهمیت دارد و در این بخش از بهترین ارقام گیاهی برای رسیدن به سطح بالای تولید محصول استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مباحث در زمینه تولید ذرت علوفه‌ای در استان، سیلاژ کردن ( بسته‌بندی خوراک دام ) مناسب آن برای افزایش مدت زمان ماندگاری محصول است،‌ که در این رابطه اقدام‌های خوبی صورت گرفته تا کشاورزان بتوانند محصول تولیدی خود را با شرایط بهتری برای فروش به بازار عرضه کنند.

سلامی با اشاره به این که حدود یک‌هزار نفر از کشاورزان استان قم در زمینه کشت ذرت فعالیت می‌کنند، گفت: کشت ذرت علوفه‌ای در مناطق مختلف استان رایج است اما در نقاطی که دسترسی به آب شیرین بهتر است همچون جعفریه، کشت این گیاه رایج‌تر است.

وی بیان کرد: در زمینه ذرت خوراکی نیز حدود ۱۰ هکتار از مزارع قم بیشتر در مناطق اطراف آزادراه قم - کاشان به کشت این محصول اختصاص دارد، که از هر هکتار آن به طور میانگین ۲۰ تُن محصول برداشت می‌شود که در مجموع می‌توان گفت در استان قم حدود ۲۰۰ تُن ذرت خوراکی تولید می‌شود.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار