کد خبر: ۱۰۸۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳ 01 December 2022

 تردیدی نیست که فوتبال را باید خاص ترین یا یکی از خاص ترین پدیده های زندگی و جهان معاصر به شمار آورد، ورزشی که تنها یک ورزش نیست، بلکه پدیده و بلکه رسانه ای چندوجهی، با ابعاد و کارکردهای متعدد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... است.

تحلیل این پدیده پیچیده و منحصر به فرد، البته امری سهل و آسان نیست و لازم است تا از ابعاد مختلف و از جمله در مطالعات میان رشته ای مورد توجه واقع شود؛ بویژه آن که تأثیرگذاری این پدیده بر افراد و جوامع و تأثیرپذیری از آن ها، مرزها را در نوردیده است و همچنان پیشتازی می کند.

شاید بتوان چنین گفت که جمع قابل توجهی از انسان ها در دنیای معاصر، یا فوتبال بازی می کنند، یا فوتبال می بینند و یا فوتبال را دوست دارند و آن را دنبال می کنند؛ بنابراین لازم است تا این پدیده عجیب و مهم بیش از پیش مورد واکاوی و دقت نظر اندیشمندان و متفکران در رشته های مختلف قرار گیرد.

در عین حال می توان جام جهانی فوتبال را گل سرسبد اتفاقات فوتبالی دانست، رویدادی که بیست و دومین دوره آن در دوحه قطر در حال برگزاری است.

اکنون نگاهی به بازی های پایان یافته تیم ملی فوتبال کشورمان در این رویداد نشان می دهد که فوتبال ملی ما همچنان گرفتار مشکلات، بلکه مُعضلات قدیمی و مُزمن است، مسائلی که سبب شده و می شود تا بازی های خاطره انگیزی مانند بازی با تیم ملی ولز، استمرار نیابد.

بدیهی است بخشی از این مشکلات، مربوط به مسئولان ورزش و فوتبال است، افرادی که وقیحانه و با وجود پرونده های باز قضایی و عملکرد ضعیف در گذشته، به میدان آمدن را جایگزین عذرخواهی می کنند و رأی هم می گیرند! همین افراد هستند که مربی محافظه کار خارجی فاقد نقشه های متنوع در حمله را به مربی جسور ملی ترجیح می دهند و شرایط به گونه ای پیش می رود که نباید.

البته در این میان، رفتارهای غیرحرفه ای و تکرارشونده برخی بازیکنان تیم ملی مانند صحبت با داور حین مسابقه و غفلت از تیم مقابل و همچنین گرفتار آمدن در مسائل حاشیه ای، موارد دیگری است که دلایل نتیجه نگرفتن را تشریح می کند.

به هر حال بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال و ششمین دوره حضور ایران در این مسابقات، برای تیم ملی ایران به پایان رسید و اگرچه زندگی همچنان در جریان است و امیدواری ها برای کسب موفقیت های بیشتر در فوتبال بعنوان یک پدیده منحصر به فرد وجود دارد، اما تردیدی نیست که کسب این موفقیت ها مستلزم بسط و تعمیق حرفه ای گری واقعی و حقیقی در پندار، گفتار و رفتار و به بیان دیگر در زندگی است.

کوتاه سخن آن که به نظر می رسد جام جهانی 2022 برای تیم ملی فوتبال ما در همان بازی دوم به پایان رسید و بازیکنان با به هوا انداختن سرمربی، چنان خوشحالی کردند که گویی به دور بعدی مسابقات صعود کرده اند، در حالی که ای کاش آن بازی فوق العاده با همان نتیجه مساوی بدون گل به پایان می رسید تا ملی پوشان از دقیقه نخست بازی آخر گروهی، با انگیزه و انرژی بُرد به میدان می رفتند و خالق صحنه های خاطره انگیز بیشتری برای ملت خود می شدند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار