رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حضرت زینب (س) را الگویی مثال زدنی و اسوه صبر و استقامت عنوان کرد که روحانیت باید در مقابل تمامی ناملایمات، توطئه‌ها و تفرقه افکنی‌های دشمنان از ایشان درس بگیرند.
کد خبر: ۱۰۷۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳ 30 November 2022

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در مراسم عمامه‌گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام باقر(ع)، ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س)، ایشان را الگوی تمامی مردان و زنان آزاده معرفی کرد و اظهار داشت: حضرت زینب(س) اگر چه یک زن بود، اما برای ما و آیندگان الگویی مثال زدنی است. شخصیتی که محضر هفت معصوم (ع) را درک کرد و مظهر تجلی این بزرگان شد.

وی در ادامه به تبیین برخی از ویژگی‌های شخصیتی این بانوی بزرگوار پرداخت و بعد از بیان برخی از القاب ایشان افزود: حضرت زینب(س) یکی از مصادیق بارز مجاهدین، در آیه 20 سوره مبارکه توبه است که خداوند می‌فرماید «الَّذینَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّه»، در واقعه عاشورا اگر این بانوی بزرگوار نبودند، نهضت حسینی به نتیجه نمی‌رسید و به قول شاعر «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود».

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، زینب کبری(س) را مظهر صبر و استقامت معرفی کرد و ادامه داد: عقیله بنی هاشم در صبر بر بلا و مصیبت بر همگان پیشی گرفت و همان گونه که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید "مؤمن با تحمل مشکلات و سختی‌ها آبدیده می‌شود" و این نشان از جایگاه ویژه این بانوی قهرمان دارد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به برخی مشکلات، توطئه‌ها و تفرقه افکنی‌های دشمنان افزود: اکنون نیز روحانیت باید مانند گذشته از این بانوی با عظمت درس بگیرد و در مقابل تمامی مشکلات، ناملایمات، سختی‌ها، توطئه‌ها و تفرقه افکنی‌های دشمنان بایستد.

امام جمعه قم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تفسیر آیه 23 سوره مبارکه شوری پرداخت و گفت: خداوند در این آیه شریفه، پیامبر خود را علی‌رغم تمامی زحمت‌ها و دشواری‌هایی که در طول 23 سال دعوت پیوسته به اسلام، متحمل شدند، اینگونه امر می‌کند که «قُل لا أَسأَلُکُم عَلَیهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّهَ فِی القُربى»، یعنی در مقابل این همه تلاش و زحمتی که در هدایت این مردم متحمل شدی، هیچ پاداشی از آنها طلب نکن و تنها مودّت اهل بیت (ع) را از آنان بخواه.

وی در ادامه تفسیر این آیه شریفه، "مودت" را محبتی عنوان کرد که در دل خود اطاعت را جای داده است و افزود: سه وظیفه در رابطه با اهل بیت(ع) بر گردن ما قرار دارد. اول آن که نسبت به ایشان شناخت و معرفت پیدا کنیم تا در گام‌های بعدی بتوانیم به ایشان محبت به ورزیم و اوامر و نواهی آنان را گردن نهیم. واژه "مودت" در واقع جمع کننده بین گام‌های دوم و سوم است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه طلاب جوان را به درس خواندن و بالا بردن آستانه تحمل در برخورد با ناملایمات توصیه کرد و خاطرنشان کرد: برای انجام وظایف خود در کسوت روحانیت باید بدانید که به هر شیوه‌ای که وظایف خود را انجام می‌دهید، باید درس را جدی گرفته و از فرصت‌های خود به درستی استفاده کنید. امروز به روحانیونی نیاز داریم که از لحاظ علمی به درجات خوبی دست یافته باشند.

به گزارش تسنیم، در ابتدای این جلسه، مراسم عمامه‌گذاری تعدادی از طلاب مدرسه علمیه امام باقر(ع) شهر مقدس قم، به دست آیت‌الله حسینی بوشهری برگزار شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار