تعبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی از قم به «شهر قیام و اقامه»، مسئولیت سترگی را برای مردم و مسئولان این استان ایجاد کرده است؛ مسئولیتی که در کنار لزوم تحقق فرآیندسازی الگوهای راهبردی در بدنه فکری و اجرایی قم، بر ضرورت برنامه ریزی ملی برای گسترش و تعمیق این الگوها در پهنه کشور تأکید می کند.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳ 20 November 2022

به گزارش تابناک قم، حسن شیخ حائری: دیار کریمه اهل بیت (س) را به شهر علم، جهاد و بصیرت و همچنین شهر انقلاب، مرکز انقلاب و مادر انقلاب می شناسند، تعابیری که رهبر خبیر انقلاب اسلامی برای قم به کار برده‌اند، اما عنوان اخیر ایشان به قم یعنی «شهر قیام و اقامه»، فتح باب جدیدی برای مردم و مسئولان قم در برنامه‌ریزی جدی و دقیق برای در مسیر تحقق عینی اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت این رویکرد راهبردی است.

معظم‌له در دیدار اخیر خود با جمعی از اهالی این شهر و استان به این نکته کلیدی اشاره فرمودند که قم، هم شهر قیام و هم شهر اقامه است، یعنی شهری که خودش اهل قیام لِلّه بوده و هست و به‌علاوه، ایران را نیز به قیامی الهی فرا خوانده و می‌خوانَد؛ امری که البته تأثیرگذاری نقش و برکات حضرت فاطمه معصومه (س) و وجود حوزه مبارک علمیه در آن غیرقابل انکار است.

ایشان در این سخنان مهم که با تذکر اهمیت بی‌بدیل گسترش و ترویج «یاد» و «پیام» شهیدان به‌ویژه با بهره‌بردن از زبان هنر همراه بود، بسیاری از شهدای شهید شده در غیر قم را بر این اساس که پرورش یافته قم بوده‌اند، شهید قم خواندند و تأکید کردند شاید به یک معنا بشود گفت شهدای همه ایران، شهدای قم هستند.

مجموعه این نکات را می‌توان یادآور آیه مبارک ۴۶ سوره سبأ دانست؛ آیه‌ای که از اهمیت زائدالوصف «قیام لله خالصانه و متفکّرانه با هر توان» سخن به میان می‌آوَرَد: «قُل اِنّما اَعِظُکُم بِواحده اَن تَقوموا لله مَثنی و فُرادی ثُمّ تَتَفَکّروا ...».

حضرت آقا در برخی سخنرانی‌های دیگر خود نیز به این آیه عظیم‌الشأن اشاره کرده و فرموده بودند: «اگر بخواهیم زیربنای مکتب مبارزه‌ و انقلاب امام راحل عظیم‌الشأن را در یک جمله عرض بکنیم، باید بگوییم زیربنای همه‌ فعالیت‌های ایشان «قیام للّه» بود؛ هدف، قیام للّه بود؛ همان که در یادداشت معروفشان در دوران جوانی در دفتر مرحوم وزیری نوشته‌اند «قُل اِنّما اَعِظُکُم بِواحده اَن تَقوموا لله مَثنی و فُرادی» ... .»

و اما مروری بر برخی تفاسیر کلام وحی یادآور آن است که این آیه مبارک، پیام‌های زیادی در ظاهر و باطن خود دارد؛ مانند آن که پروردگار متعال با تعبیر «اعظکم» (شما را پند می‌دهم) با انسان سخن گفته تا نشان دهد خیر و صلاح بشر را در نظر دارد، ضمن آن که تعبیر «بواحده» با سیاق نکره و در کنار عبارت «انّما» بیانگر آن است که این پند الهی، موعظه ای سترگ و در نهایتِ اهمیت است که جایگزینی برای آن نیست.

همچنین نکته دیگری که از متن آیه به‌ویژه در مُقدّم شدن عبارت «مثنی» بر «فرادی» بر می‌آید، این است که صِرف حرکت انفرادی انسان سبب تکامل وی نیست، بلکه تکامل در حفظ هویت فردی در کنار همراهی با دیگران و رسیدن به یک هویت اجتماعی است.

اکنون می‌توان برخی روایات وارد شده ذیل این آیه مبارک را نیز مورد توجه قرار داد؛ مانند روایت امام صادق (ع) که موعظه الهی به تنها یک امر را در پذیرش ولایت رسول خدا (ص) و ولایت اولی‌الامر و تبعیت و پیروی از ایشان می‌بینند و بر آن تأکید می‌کنند. (بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۳۹۱)

از این رو، باید قیام برای خدا را منشأ تمام برکات و ضامن سعادت و رستگاری انسان‌ها دانست و از تدبر، تفکر و تعقل دائمی در این امر غفلت نکرد.

این چنین است که قم، مردم این دیار و مسئولان آن باید در برخاستن برای تحقق اهداف و ارزش‌های الهی انقلاب اسلامی پیشرو باشند و با تحقق فرآیند الگوسازی در ابعاد مختلف این مهم، زمینه را برای بسط و تعمیق این فرهنگ در کل کشور فراهم کنند.

بدیهی است تحقق این امر مستلزم همراهی و مطالبه قمی‌ها و البته برنامه‌ریزی جدی و دقیق مسئولان قم است؛ امری که گزارش اولیه تفکر و اقدام برای تحقق آن می‌تواند در نوزدهم دی ماه سال جاری و در دیدار سالیانه مردم قم با رهبر بصیر انقلاب اسلامی به محضر ایشان ارائه شود، ان شاءالله.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار