آیین گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» با حضور اهالی کتاب و مسئولان استانی برگزار و علاوه بر تجلیل از کتاب‌خوانان و کتابداران برگزیده استان از پنج عنوان کتاب بریل ویژه دومین کنگره ملی شهدای قم رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ 20 November 2022

کتاب‌خوانان برگزیده قم تجلیل شدند

به گزارش تابناک قم،  همزمان با سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان قم در سالن غدیر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

در این مراسم، سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه امام علی‌بن‌ابیطالب(ع)، حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی‌نژاد سرپرست سازمان فرهنگی شهرداری قم، حجت‌الاسلام عباس دانشی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان، روح الله کریمی رئیس اداره کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، مهدی توکلیان، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم و جمعی از نویسندگان و کتابداران و فعالان فرهنگی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، پس از قرائت پیام آیت‌الله جعفر سبحانی به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، آیت الله حسن رمضانی، سخنران ویژه این مراسم به جایگاه علمی علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: مدتی پیش در محضر آیت الله جوادی آملی بودم و ایشان فرمودند که در داخل و خارج کشور، در بین عوام و خواص و دانشگاهیان و حوزیان، علامه طباطبایی جایگاه ویژه ای دارند و این در حالی است که بسیاری از هم نسلان ایشان با وجود اینکه حتی از نظر عملی برتر بوده اند، چنین جایگاهی را پیدا نکردند.

استاد فلسفه و عرفان افزود: این جایگاه و مقام علامه طباطبایی، به این دلیل بود که ایشان با وجود علم و دانش فراوان، فروتنی مثال زدنی داشتند و به معنای واقعی کلمه متواضع بودند.

آیت الله رمضانی تصریح کرد: کتاب المیزان، یگانه اثر شاخص علامه طباطبایی را که من ناسخ التفاسیر می نامم؛ چرا که در مقایسه با دیگر تفاسیر، حرف جدیدی دارد، با این حال این تفسیر با این عظمت در نزد ایشان قابل ذکر نبود.

در ادامه این مراسم، محمد اسفندیاری، نویسنده و پژوهشگر در سخنانی با عنوان از کتاب گریزی تا کتابخوانی گفت: حقیقت تلخ این است که میانگین مطالعه در کشور ما بسیار پایین است و این موضوع را می‌توان از آمار های ارائه شده از سال ۱۳۵۳ که اولین پژوهش پیرامون میزان سرانه مطالعه توسط یونسکو در ایران انجام شد و سرانه مطالعه ۱ ثانیه و نیم اعلام شد و تا سال ۱۳۹۶ که میزان سرانه مطالعه را ۱ دقیقه اعلام کرده اند، متوجه شد.

وی اضافه کرد: مردم را می‌توان از نظر کتابخوانی به چند دسته تقسیم کرد: یک کتابخوانان حرفه‌ای که علاقه‌مند به کتابخوانی هستند؛ دوم، بی‌سوادها و کم‌سوادها که امکان مطالعه ندارند؛ سوم، باسوادان دانشگاهی که جز کتاب درسی چیزی نمی‌خوانند و چهار کسانی که با سواد هستند و کتاب نمی‌خوانند.

این اسلام شناس و تاریخ نگار برجسته در ادامه پیرامون علل کتاب نخواندن مردم ابراز داشت: گرانی از عوامل کتاب‌گریزی مردم است، هرچند این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که اگر کتاب گران است، همه چیز گران است اما ما برای چیز های دیگر هزینه می کنیم اما برای رشد فکری و مطالعه هزینه نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل کتاب‌گریزی، کمبود کتابخانه عمومی است، هرچند که بعد از انقلاب تعداد کتابخانه‌های عمومی بسیار افزایش داشته است اما باز هم به تعداد کافی نیست؛ همچنین باید کتابخانه‌های سیار بیشتر شود.

اسفندیاری در ادامه ابراز داشت: کتاب‌های بازاری یا به اصطلاح زرد در بازار کتاب زیاد شده است و باعث کتاب‌زدگی در بین مردم می‌شود؛ همچنین کتاب‌های خوش‌خوان در حوزه‌های مختلف و به خصوص در حوزه دین بسیار کم است؛ برای مثال در موضوع حجاب پژوهشی داشتم که متوجه شدم ۲۰۰ کتاب در حوزه حجاب وجود دارد، اما اغلب آنها ضعیف بودند و شاید یکی از بهترین کتاب‌های در موضوع حجاب، «فرهنگ برهنگی، برهنگی فرهنگی» آقای حداد عادل است که ۴۰ سال پیش نوشته شده است.

وی افزود: اصل ۴۳ قانون اساسی ما می‌گوید که ساعت کار در جامعه باید چنان باشد که هر کس علاوه بر کسب روزی، بتواند زمانی را برای خودسازی معنوی و علمی خود صرف کند؛ اما متاسفانه کمبود وقت و وضعیت اقتصادی موجود در کشور باعث می شود تا مردم ما کمتر بتوانند مطالعه کنند.

این کتاب پژوه با اشاره به نقش فناوری در کتاب‌گریزی، اظهار داشت: بسیاری از مردم اهمیت کتاب را نمی‌دانند و فکر می‌کنند کسی که کتاب‌باز است، مثل کسی است که کارت پستال یا تمبر جمع می‌کند در حالی که کتاب‌بازها عاشق دانستن و یادگیری هستند.

اسفندیاری در مورد اینکه چه بخوانیم، عنوان کرد: در روایات فراوانی از پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) آمده است که به دنبال علم سودمند و مفید برای زندگی باشید؛ بنابراین باید کتابی بخوانیم که مسئله‌ای را برای‌مان حل کند.

سردار محمدرضا موحد، فرمانده سپاه امام علی‌بن‌ابیطالب(ع) در ادامه این مراسم گفت: کتابداری یک جهاد بزرگ است و یکی از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری نیز همواره بر ترویج کتابخوانی بوده است؛ در دیداری که چند روز پیش به برکت کنگره ملی شهدای استان با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان بر زنده ماندن نام و پیام شهدا تاکید بسیاری داشتند و فرمودند: «پیام شهدا باید به مردم و نسل جدید به زبان هنر منتقل شود.»

وی تصریح کرد: خوشبختانه در دومین کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم در زمینه تولید کتاب با همکاری انتشارات مسجد مقدس جمکران ۲۰۰ جلد کتاب منتشر شد و همچنین ۵ عنوان کتاب نیز با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان به صورت بریل ویژه نابینایان تولید شد.

در این مراسم همچنین از ۵ عنوان کتاب بریل منتشر شده با همکاری ستاد دومین کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم، اداره کل کتابخانه های عمومی استان و انتشارات مسجد مقدس جمکران رونمایی شد.

همچنین رونمایی از کتاب «کتاب و کودک» نوشته فردوس نادعلی‌زاده، کتابدار کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر (عج) روستای مبارک آباد قنوات و شعرخوانی طنز عباس احمدی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در پایان این مراسم، از کتاب‌خوانان، کتابداران، کتابخانه‌های عمومی و سازمان‌های مشارکت کننده برگزیده استان قم تجلیل شد.

*کتابخوان برتر

علی سالار امینی، عضو کتابخانه عمومی الزهرا (س)

بنت الهدی عادلی، عضو کتابخانه عمومی یادگار امام (ره)

فهیمه شاکری مهر، عضو کتابخانه عمومی مریم

هانیه داوطلب، عضو کتابخانه عمومی شهدای نوبهار

احمد الیاسیان، عضو کتابخانه عمومی امام حسین (ع) دستجرد

*کتابخانه عمومی برگزیده

کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای جعفریه

کتابخانه عمومی یادگار امام (ره)

کتابخانه عمومی مریم

*کتابداران برگزیده

زهرا جوادی دانا، کتابدار کتابخانه عمومی شهدای نوبهار

ندا کلهرنژاد، کتابدار کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای 

عفت بخشی‌پور، کتابدار کتابخانه عمومی شهید چمران سلفچگان

*مسئول برگزیده کتابخانه

محدثه رنجبر شیرازی مسئول کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای 

زهره محمدی والی‌جردی، مسئول کتابخانه عمومی شهدای نوبهار

و سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری قم به عنوان سازمان مشارکت کننده برگزیده

منبع: شهربیست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار