رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، گفت: بیشترین میزان شاسی (اسکلت) مبلمان صادراتی کشور در قم تولید شده و سپس در تهران فرآوری و به مبل کامل تبدیل می‌شود و فرآیند صادرات آن صورت می‌پذیرد.
کد خبر: ۱۰۷۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶ 19 November 2022

به گزارش تابناک قم، سید مجتبی فرهادی بیان کرد: بر اساس آمار در سال گذشته رقم صادرات مبلمان کشور ۴۲ میلیون دلار بود که این رقم نشان می‌دهد در صورت تجاری سازی فرآیند تولید مبلمان در استان قم و عرضه کامل آن در قالب محصول نهایی،‌ تا چه میزان می‌توان ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی در این بخش را افزایش داد.

وی افزود: برای بررسی وضعیت صادرات مبل، میز ملی توسعه صادرات آن، توسط سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم با دعوت از استان‌هایی که در زمینه تولید مبلمان فعال هستند نظیر تهران، اصفهان،‌ همدان و آذربایجان شرقی برگزار  و نتایج این نشست برای پیگیری مسائل و مشکلات حوزه تولید و صادرات این محصول به سازمان توسعه تجارت ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: مواردی همچون گران بودن مواد اولیه همچون چوب راش و برخی از یراق آلات و مشکل بودن تامین آن، لزوم بالابردن کیفیت تولیدات برای رقابت در بازارهای جهانی،‌ توجه به موضوع آموزش در حوزه صادرات برای فعالان این عرصه، ایجاد تشکل‌های صادراتی، تجاری سازی و برند سازی محصول، توجه به وضعیت رقبا در این بخش و تلاش برای حفظ و گشترس بازارهای صادراتی از جمله مسائلی است که در این میز مطرح و بررسی می‌گردد.

فرهادی با اشاره به این که مبلمان تولید شده توسط صنعتگران کشور به ۲۵ کشور جهان صادر می‌شود، گفت: عمده صادرات مبلمان تولید شده در ایران به کشور عراق است و سپس این محصول بیشتر به کشورهایی نظیر عمان،‌ امارات،‌ افغانستان و قطر صادر می‌شود.

وی افزود: مبلمان کالایی حجیم هست و در صادرات آن مساله حمل و نقل موضوعی بسیار مهم‌ به‌شمار می‌آید، بنابراین بازار کشورهای همسایه همواره مورد توجه صادرکنندگان این کالاست، البته در زمینه صادرات مبلمان به خصوص در سطح منطقه‌ای، محصولات ساخت ترکیه رقیب جدی برای محصولات ساخت ایران به حساب می‌آید. 

وی در خصوص وضعیت تولید مبلمان در استان نیز بیان داشت: بر اساس آمار ارائه شده،‌ در قم یکهزار و ۵۰۰ واحد در زمینه تولید مبلمان فعال است و ۲۰ هزار نفر در این بخش به فعالیت می‌پردازند که این آمار نشان دهنده جایگاه مهم مبلمان در تولیدات صنعتی قم است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار