خانه فرهنگ و هنر ملل (فهم) به‌منظور توسعه و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران در عرصه بین‌المللی و همچنین میزبانی از رویدادهای فرهنگی بین‌المللی طی مراسمی با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم افتتاح شد.
کد خبر: ۱۰۷۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ 19 November 2022

به گزارش تابناک قم، مراسم افتتاحیه خانه فرهنگ و هنر ملل با حضور هنرمندان کشورهای مختلف که مقیم شهر قم هستند و همچنین جمعی از مسئولان استانی و ملی در تالار شهید آوینی قم برگزار شد.

در این مراسم سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی را به خانه فرهنگ و هنر ملل اختصاص داده است تا میزبان برنامه‌های فرهنگی برای مخاطبان بین‌المللی باشد و این یک اقدام مبارک و قابل تقدیر است.

خانه فرهنگ و هنر ملل در قم افتتاح شد/پوستر جشنواره بین‌المللی «فهم» در قم رونمایی شد
وی تصریح کرد: بسیاری از مخاطبان خانه فرهنگ و هنر ملل علاوه بر یادگیری دروس حوزوی در قم، جزو فعالان فرهنگی و هنری نیز هستند و یک حرکت مستمر و ریشه‌دار را در قم رقم خواهند زد.

سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم نیز در مراسم افتتاح خانه فرهنگ و هنر ملل حضور یافت و از غرفه‌های هفته فرهنگی هنری استان قم در تالار شهید آوینی بازدید کرد.
خانه فرهنگ و هنر ملل در قم افتتاح شد/پوستر جشنواره بین‌المللی «فهم» در قم رونمایی شد
وی در حاشیه این بازدید با تاکید بر اینکه استان قم در عرصه‌های فرهنگی ظرفیت‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است، مطرح کرد: معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان قم در عرصه بین‌المللی و همچنین فعال‌سازی ظرفیت‌های نهان فرهنگی این استان رسالتی است که باید با حمایت‌های ملی و اهتمام مسئولان مربوطه دنبال شود.

امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به ظرفیت طلاب جامعه‌المصطفی و اتباع ساکن در شهر قم عنوان کرد: تلاش ما این است که ضمن حمایت از این افراد بتوانیم داشته‌های فرهنگی و هنری ایران را به آن‌ها منتقل و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنان در عرصه بین‌المللی به تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی برسیم.

در این مراسم که همزمان با سالروز شهادت شهیدان مجید و مهدی زین‌الدین برگزار شد، به صورت نمادین کارت عضویت خانه فرهنگ و هنر ملل برای جمعی از شهدای استان قم که از ملیت‌های مختلف بودند توسط مسئولان حاضر امضا و صادر شد.

کمال غزل کایا از ترکیه، عبدالحسین غلام رسولی از پاکستان، محمدرضا بارودکو موسوی از عراق، شاکر مهدی ظهیری از بحرین و جلال الحجاج از عربستان شهیدانی بودند که کارت عضویت افتخاری خانه فرهنگ و هنر ملل برای آنان صادر شد.

خانه فرهنگ و هنر ملل به مرکزی پویا و سرآمد برای مخاطبان بین‌الملل تبدیل می‌شود

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز به کار خانه فرهنگ و هنر ملل (فهم) در قم، گفت: این مجموعه باید با برنامه‌ریزی دقیق و پیوسته، خوش سلیقه و ایده‌های متفاوت به معنای واقعی یک خانه پویا و سرآمد برای فرهنگ و هنر ملل باشد تا هر کسی خواست به یک کار تازه و مؤثر بین المللی اشاره کند اینجا را نشان دهد.

وی ادامه داد: حتما یکی از توفیقات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران جمع نورانی امروز است، حرکت ناب و طاهری که در مجموعه جامعه المصطفی شکل گرفت و امروز ما را میزبان قلوب مطمئنه و نفوس عزیزی از سراسر دنیا کرد؛ این افراد به عشق فراگیری تعالیم اهل بیت و اسلام و به عشق وجود حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به ایران و قم تشریف آوردند و میزبانی آن‌ها در ایران با ماست.

هاشمی از عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تقدیر و عنوان کرد: این اداره‌کل باید با برنامه‌ریزی دقیق و پیوسته، خوش سلیقه و ایده‌های متفاوت به معنای واقعی به دنبال یک خانه پویا و سرآمد برای فرهنگ و هنر ملل باشد تا هر کسی خواست به یک کار تازه و مؤثر بین المللی اشاره کند اینجا را نشان دهد و این خانه را نباید منحصر به اسم و عناوین دانست.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید در این بستر آشوب‌زده اذهان و قلوب که جنگ جهانی و تروریسم رسانه‌ای علیه ملت ایران شکل گرفته است به هوش و بصیر باشیم؛ دشمن لحظه به لحظه درحال هجمه است و در این وضع فرهنگی امروز باید با قامت بلندتر، اراده آهنین‌تر سلیقه و تاثیرگذاری بیشتر به ارائه خدمت فرهنگی و تولید آثار فرهنگی بپردازیم.

پوستر جشنواره بین‌المللی «فهم» در قم رونمایی شد

پوستر نخستین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری ملل با عنوان «فهم» همزمان با افتتاح خانه فرهنگ و هنر ملل در قم رونمایی شد.

محمدکاظم رضوانی مدیر خانه فرهنگ و هنر ملل در این مراسم اظهار کرد: دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری ملل با عنوان «فهم» از امروز آغاز به کار کرد و جذب هنرمندان، آموزش رشته‌های فرهنگی و هنری، خلق آثار، ارائه، داوری، اختتامیه و تجلیل از آثار برگزیده طی یک سال آینده دنبال می‌شود.

خانه فرهنگ و هنر ملل در قم افتتاح شد/پوستر جشنواره بین‌المللی «فهم» در قم رونمایی شد

رضوانی از اهدای نشان فهم به برگزیدگان جشنواره فرهنگی هنری ملل متحد خبرداد و گفت: معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در عرصه بین‌المللی و پرورش استعدادهای هنری از میان اتباع مقیم ایران از جمله اهداف این جشنواره است.

خانه فرهنگ و هنر ملل میزبان هفته‌های فرهنگی کشورهای مختلف می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه خانه فرهنگ و هنر ملل (فهم) با هدف میزبانی فرهنگی از مخاطبان بین‌المللی برپا شده است، گفت: آداب و رسوم و برنامه‌ها فرهنگی اقوام مختلف در خانه فرهنگ و هنر ملل معرفی می‌شود و هفته‌های فرهنگی و هنری دیگر کشورها در این مجموعه برپا خواهد شد.

عموزاده گفت: آداب، رسوم، فرهنگ و موسیقی اقوام مختلف در خانه فرهنگ و هنر ملل ترویج و هفته‌های فرهنگی و هنری دیگر کشورها از جمله لبنان و هند نیز در خانه فرهنگ و هنر ملل دنبال می‌شود.

ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران در خانه «فهم» به مخاطبان بین‌المللی معرفی می‌شود

مدیر خانه فرهنگ و هنر ملل یکی از اهداف راه‌اندازی این مرکز را معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران به مخاطبان بین‌المللی دانست و گفت: برگزاری هفته فرهنگ و هنر استان قم و جشنواره بین‌المللی «فهم» از نخستین برنامه‌های این مجموعه است.

وی با بیان اینکه قم ظرفیت‌های بین‌المللی مختلفی را در خود جای داده است، عنوان کرد: حوزه علمیه، جامعه المصطفی، حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد مقدس جمکران هر کدام مخاطبانی بین‌المللی دارند و دارای یک جایگاه فرا استانی هستند.

محمد کاظم رضوانی با اشاره به اهداف پیش‌بینی شده برای خانه فرهنگ و هنر ملل عنوان کرد: در این خانه به دنبال این هستیم که بتوانیم ظرفیت‌های فرهنگ و هنر ایرانی را به مخاطبان بین‌المللی معرفی کنیم و به‌عنوان نخستین فعالیت در این خانه، هفته فرهنگ و هنر استان قم برگزار می‌شود.

معرفی صنایع دستی قم در خانه فرهنگ و هنر ملل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به آغاز به کار فعالیت خانه فرهنگ و هنر ملل و برپایی هفته‌های فرهنگی در قم، گفت: راه‌اندازی این مجموعه فرهنگی علاوه بر اینکه زمینه‌ساز تعامل قم و دیگر کشورهاست، ظرفیت 60 رشته هنری صنایع دستی قم را به مخاطبان بین‌المللی معرفی می‌کند.

خانه فرهنگ و هنر ملل در قم افتتاح شد/پوستر جشنواره بین‌المللی «فهم» در قم رونمایی شد

ارجمندی افزود: اقداماتی از جمله راه‌اندازی خانه فرهنگ و هنر ملل که بتواند زمینه‌ساز تعامل قم و دیگر کشورها باشد مورد استقبال قرار گرفته و می‌تواند از نظر سیاسی، فرهنگی و جتماعی اهمیت و کارکردهای ویژه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز در صنایع دستی شاهد انتقال پیام‌های فرهنگی و دینی هستیم، عنوان کرد: تمام هنرهای صنایع دستی ایران این امکان را دارند که پیام صلح و دوستی ونفی خشونت را به مخاطبان ارائه کنند و بازار هم داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار